Pandemia, kryzys gospodarczy, a następnie dwucyfrowa inflacja umocniły w Polsce i tak silny już dotychczas trend smart shoppingu. Zgodnie z danymi firmy CPS GfK, pochodzącymi z najnowszego raportu Shopping Monitor, już 73 proc. kupujących można określić mianem sprytnych nabywców.
Smart shopping to podejście, którego idea opiera się na byciu „sprytniejszym” od sprzedawcy i producenta. Tzw. sprytni nabywcy regularnie dokonują racjonalnych decyzji, biorąc pod uwagę wiele kryteriów – poczynając od cech produktu, poprzez ich cenę, aż po faktyczną potrzebę zakupu. Kupują produkty, które są naprawdę niezbędne i nie ulegają chwilowym impulsom. To także osoby, które na zakupy udają się z listą, doskonale orientują się w cenach, biegle porównują oferty różnych produktów i sklepów, dążąc tym samym do znalezienia najlepszej okazji.
Coraz więcej smart shopperów
Jeszcze w 2021 roku konsumentów, którzy wyróżniali się tego typu zachowaniem było 71 proc. Obecnie jest ich jeszcze więcej.
„Smart shopping to nie tylko sposób na oszczędzanie, ale także na inwestowanie w jakość. Sprzedawcy, którzy zrozumieją te zmiany i dostosują swoje oferty, zyskają lojalnych konsumentów, którzy doceniają przemyślane zakupy. Jak widać stawka jest bardzo wysoka bo już niemal 3 na 4 Polaków określa się mianem sprytnych nabywców” – komentuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK.
PARTNER PORTALU
Dedykowane promocje
Sieci nie pozostają bierne na rozwój zjawiska smart shoppingu i same – proaktywnie – próbują dotrzeć do kupujących, informując ich o bieżących promocjach. Wraz z rozwojem technologii kluczowym kanałem dotarcia stały się w tym przypadku aplikacje mobilne detalistów, które wyprzedziły tradycyjne gazetki drukowane i kolorowe cenówki na półkach sklepowych. Aplikacje stanowią obecnie 53 proc. źródeł informacji o promocjach, co oznacza wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do roku 2023. Gazetki drukowane są używane przez 50 proc. konsumentów, a kolorowe cenówki na półkach przez 35 proc.
Jak Polacy podejmują decyzje zakupowe?
Popularność smart shoppingu w Polsce od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie, ale nabywcy stają się coraz bardziej nowocześni i świadomi. Technologia odgrywa kluczową rolę w tej transformacji, umożliwiając dostęp do informacji i ułatwiając podejmowanie przemyślanych decyzji zakupowych. Warto zauważyć, że aż 64 proc. smart shopperów chętnie korzysta z kas samoobsługowych, jeśli sklep oferuje taką możliwość. Ponadto, coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje dotyczące produktów i usług – aż połowa konsumentów zwraca na nie uwagę, co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z 2022 rokiem. W poszukiwaniu tańszej oferty produktowej, 43 proc. nabywców nadkłada drogi i robi zakupy w miejscach bardziej oddalonych od swojego domu lub pracy.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
„Warto podkreślić, że smart shopperzy nie zawsze będą wybierać najtańsze opcje, ale raczej te, które oferują najlepszy stosunek jakości do ceny. To delikatna granica między pozycjonowaniem sklepu, który posiada „tanie produkty” oraz tym który sprzedaje towar w „korzystnej cenie” – dodaje Michał Maksymiec.
Agencja badawcza z bogatym doświadczeniem
Consumer Panel Services GfK dostarcza kluczowe dla branży FMCG informacje na temat zachowań zakupowych konsumentów (kto, co, gdzie, ile, jak często i dlaczego kupuje). Dzięki precyzyjnym danym, doradztwu i specjalistycznej wiedzy wspiera partnerów biznesowych w dostarczaniu najwyższej jakości doświadczeń dla ich klientów na każdym etapie zakupów.
Obserwuje zachowania konsumentów w czasie rzeczywistym, we wszystkich lokalizacjach zakupowych, dzięki czemu zapewniamy naszym partnerom biznesowym dokładne informacje dotyczące motywacji i zachowań nabywców, w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
CPS GfK jest spółką należącą do YouGov.