Wkrótce SCF 2024 Fall
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Jerónimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka w II kwartale uzyskał zysk netto w wysokości 156 mln euro wobec wobec 217 mln euro zysku rok wcześniej. Przychody wzrosły w tym okresie o 6,8 proc. do ok. 8,23 mld euro. Pomimo gorszych wyników Jerónimo Martins podtrzymuje swój plan inwestycyjny, który zakłada m.in. renowacje i otwarcia nowych placówek.
EBITDA wyniosła 532 mln euro, co oznacza spadek o 4,8 proc. rdr. Zysk brutto za kwartał wyniósł 1,67 mld euro, co oznacza wzrost o 7,1% rok do roku, osiągając oczekiwaną wartość.
W całym pierwszym półroczu sprzedaż wzrosła o 12,3% do 16,3 mld euro (+5,5% przy stałych kursach wymiany). EBITDA wzrosła o 3,5% do 1 mld euro (-3% przy stałych kursach wymiany), a marża EBITDA wyniosła 6,4% (6,9% w I poł. 23 r.). Zyski netto osiągnęły poziom 253 mln euro.
Cash flow w I półroczu 24 r. wyniosły 383 mln euro, na co wpływ miał wpływ deflacji na wzrost.
Firma doświadcza znacznej presji na marże ze względu na szybki spadek cen żywności i znaczny wzrost kosztów.
Pomimo tych wyzwań Jerónimo Martins planuje skupić się na wynikach sprzedaży i wzmocnić dyscyplinę kosztową.
„Pomimo braku widoczności ewolucji zachowań konsumentów w krajach, w których działamy, oczekujemy żywności deflacja i wysoka inflacja kosztowa będą się utrzymywać przez całą drugą połowę roku. W tym kontekście niepewności i mnogości źródeł nacisku, będziemy trzymać się naszych priorytetów: uczynić nasze sklepy pierwszym wyborem konsumentów i zwiększać wolumen sprzedaży, jako kluczowy dla zachowania naszej konkurencyjności, powiększania bazy klientów i zwiększania udziałów w rynku” – powiedział, prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.
Biedronka skupiła się na oferowaniu najlepszych cen polskim konsumentom. Zachowując preferencje polskich konsumentów, Biedronka odnotowała solidny wzrost wolumenów LFL, pomimo gorszych wyników w porównaniu z dobrymi wynikami z poprzedniego roku. Firma zwiększyła liczbę wizyt w sklepach.
W walucie lokalnej sprzedaż wzrosła o 4,5%, przy LFL na poziomie -0,2%. Sprzedaż osiągnęła 11,5 mld euro o 11,9% więcej niż w H1 23. W II kwartale sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 0,1%, rejestrując LFL na poziomie -4,6%. W euro sprzedaż wyniosła 5,8 mld euro, o 5,7% więcej niż w Q2 23.
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Wskaźnik LFL za II kwartał uwzględnia wyższy poziom deflacji niż ten zarejestrowany w I kwartale oraz ujemny efekt kalendarzowy (okres wielkanocny w Q1 vs w Q2 2023). Pomimo tego efektu, wzrost wzrost wolumenów w II kwartale był dodatni.
EBITDA wzrosła o 0,7% (-6% w walucie lokalnej). Wpływ znacznej deflacji koszyka
deflacji w stosunku do wzrostu LFL, silnych inwestycji cenowych i znacznego wzrostu kosztów osobowych również wywarły presję na marżę EBITDA, która wyniosła 7,6% (8,5% w 1 półroczu 23 r.).
Biedronka zamierza utrzymać pozycję lidera cenowego i nadać priorytet wzrostowi sprzedaży wolumenowej. Strategia przeciwdziałania deflacji koszyka może nadal wywierać presję na marżę EBITDA, szczególnie w drugiej połowie roku.
Biedronka otworzyła w tym okresie 60 sklepów (51 sklepów netto) i przeprowadziła 104 remonty. Na koniec czerwca sieć liczyła 3.620 sklepów.
Jerónimo Martins potwierdza swój program wydatków kapitałowych na 2024 r., który będzie zgodny z programem z 2023 r. i wyniesie około 1,2 mld euro.
Biedronka planuje dodać do sieci 130 do 150 lokalizacji (netto). Program renowacji obejmie około 275 sklepów.