Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Pomimo gorszych wyników właściciel Biedronki będzie kontynuować inwestycje

Jerónimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka w II kwartale uzyskał zysk netto w wysokości 156 mln euro wobec wobec 217 mln euro zysku rok wcześniej. Przychody wzrosły w tym okresie o 6,8 proc. do ok. 8,23 mld euro. Pomimo gorszych wyników Jerónimo Martins podtrzymuje swój plan inwestycyjny, który zakłada m.in. renowacje i otwarcia nowych placówek.

EBITDA wyniosła 532 mln euro, co oznacza spadek o 4,8 proc. rdr. Zysk brutto za kwartał wyniósł 1,67 mld euro, co oznacza wzrost o 7,1% rok do roku, osiągając oczekiwaną wartość.

W całym pierwszym półroczu sprzedaż wzrosła o 12,3% do 16,3 mld euro (+5,5% przy stałych kursach wymiany). EBITDA wzrosła o 3,5% do 1 mld euro (-3% przy stałych kursach wymiany), a marża EBITDA wyniosła 6,4% (6,9% w I poł. 23 r.). Zyski netto osiągnęły poziom 253 mln euro.
Cash flow w I półroczu 24 r. wyniosły 383 mln euro, na co wpływ miał wpływ deflacji na wzrost.

Firma doświadcza znacznej presji na marże ze względu na szybki spadek cen żywności i znaczny wzrost kosztów.

Pomimo tych wyzwań Jerónimo Martins planuje skupić się na wynikach sprzedaży i wzmocnić dyscyplinę kosztową.

PARTNERZY PORTALU

Fact White Cat
Fact White Cat

„Pomimo braku widoczności ewolucji zachowań konsumentów w krajach, w których działamy, oczekujemy żywności deflacja i wysoka inflacja kosztowa będą się utrzymywać przez całą drugą połowę roku. W tym kontekście niepewności i mnogości źródeł nacisku, będziemy trzymać się naszych priorytetów: uczynić nasze sklepy pierwszym wyborem konsumentów i zwiększać wolumen sprzedaży, jako kluczowy dla zachowania naszej konkurencyjności, powiększania bazy klientów i zwiększania udziałów w rynku” – powiedział, prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.

Wyniki Biedronki

Biedronka skupiła się na oferowaniu najlepszych cen polskim konsumentom. Zachowując preferencje polskich konsumentów, Biedronka odnotowała solidny wzrost wolumenów LFL, pomimo gorszych wyników w porównaniu z dobrymi wynikami z poprzedniego roku. Firma zwiększyła liczbę wizyt w sklepach.

W walucie lokalnej sprzedaż wzrosła o 4,5%, przy LFL na poziomie -0,2%. Sprzedaż osiągnęła 11,5 mld euro o 11,9% więcej niż w H1 23. W II kwartale sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 0,1%, rejestrując LFL na poziomie -4,6%. W euro sprzedaż wyniosła 5,8 mld euro, o 5,7% więcej niż w Q2 23.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Wskaźnik LFL za II kwartał uwzględnia wyższy poziom deflacji niż ten zarejestrowany w I kwartale oraz ujemny efekt kalendarzowy (okres wielkanocny w Q1 vs w Q2 2023). Pomimo tego efektu, wzrost wzrost wolumenów w II kwartale był dodatni.

EBITDA wzrosła o 0,7% (-6% w walucie lokalnej). Wpływ znacznej deflacji koszyka
deflacji w stosunku do wzrostu LFL, silnych inwestycji cenowych i znacznego wzrostu kosztów osobowych również wywarły presję na marżę EBITDA, która wyniosła 7,6% (8,5% w 1 półroczu 23 r.).

Biedronka zamierza utrzymać pozycję lidera cenowego i nadać priorytet wzrostowi sprzedaży wolumenowej. Strategia przeciwdziałania deflacji koszyka może nadal wywierać presję na marżę EBITDA, szczególnie w drugiej połowie roku.

Biedronka otworzyła w tym okresie 60 sklepów (51 sklepów netto) i przeprowadziła 104 remonty. Na koniec czerwca sieć liczyła 3.620 sklepów. 

Plany inwestycyjne

Jerónimo Martins potwierdza swój program wydatków kapitałowych na 2024 r., który będzie zgodny z programem z 2023 r. i wyniesie około 1,2 mld euro.

Biedronka planuje dodać do sieci 130 do 150 lokalizacji (netto). Program renowacji obejmie około 275 sklepów.