Według danych ERIF Biura Informacji Gospodarczej mamy sezonowość zakupów w kanale e-commerce – zdecydowanie największy ruch w handlu internetowym przypada na drugi i czwarty kwartał.
Z analizy przeprowadzonej przez ERIF BIG wynika, że w I poł. 2024 r. sklepy online sprawdzały sytuację finansową swoich klientów o 78% częściej w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Tak duża dynamika liczby zapytań z sektora e-commerce wynika przede wszystkim z potężnego, prawie 3-krotnego wzrostu, którym zamknął się I kw. br. Co prawda wyhamował w II kw., ale pomimo tego e-sklepy wciąż weryfikowały konsumentów o 23% częściej niż rok wcześniej.
– Do końca czerwca br. otrzymaliśmy niemal 75% całkowitej liczby zapytań w 2023 r. W tym kontekście przypominam, że w zeszłym roku na zlecenie e-sklepów wygenerowaliśmy rekordową liczbę raportów o rzetelności finansowej konsumentów. Obecny skokowy wzrost liczby zapytań odczytujemy jako kolejny dowód na dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Polsce. Trzeba także pamiętać, że przedsiębiorcy weryfikują tych klientów, którzy zamierzają korzystać z odroczonych płatności lub zakupów ratalnych. Dlatego nasze dane mówią także o rosnącej popularności finansowania w ten sposób kupowanych online towarów – tłumaczy Edyta Kornakiewicz z ERIF Biura Informacji Gospodarczej.
Warto te informacje uzupełnić o istotne dane demograficzne. Największą grupę weryfikowanych konsumentów stanowią osoby w wieku od 25 do 44 lat – w I poł. br. dotyczyło ich 62% zapytań. W 12% przypadków sklepy online pytały o najmłodszą grupę klientów, czyli tych poniżej 24 lat. Weryfikacja w 53% spraw dotyczyła kobiet, co można interpretować w ten sposób, że one nieco częściej od mężczyzn kupują w sieci i korzystają w związku z tym z odroczonych płatności lub rat.
Kiedy najczęściej kupujemy online?
PARTNER PORTALU
Zakupy internetowe mają wyraźnie sezonowy charakter. Jak pokazują dane ERIF BIG, sklepy internetowe najrzadziej pytają o sytuację finansową klientów na początku roku. Najprawdopodobniej wynika to z dużych wydatków gospodarstw domowych w okresie świątecznym, co zmniejsza ich skłonność do zakupów w kolejnych miesiącach. Pomimo olbrzymiego wzrostu liczby zapytań r/r od stycznia do marca 2024 r., w tym czasie e-sklepy i tak weryfikowały klientów o 14% rzadziej niż między kwietniem i czerwcem.
– Wynika to m.in. z tego, że gospodarstwa domowe stopniowo odbudowują swoje budżety po wymagającej końcówce roku. Poza tym drugi kwartał „przynosi” nowe okazje zakupowe, m.in. Wielkanoc, Dzień Dziecka czy konieczność przygotowania się do letnich urlopów. Nasze obserwacje pokazują, że w sezonie wakacyjnym zainteresowanie e-zakupami nieco słabnie i na nowo „rusza” w ostatnim kwartale, czyli w okresie wyprzedaży czy Black Friday. I oczywiście zwiększonych, okołoświątecznych wydatków – dodaje Edyta Kornakiewicz z ERIF BIG.
Stabilna sytuacja rynku e-commerce w Polsce
Powyższe dane potwierdzają inne obserwacje dotyczące polskiego rynku e-commerce. Na przykład z opublikowanego w czerwcu przez Samoseo raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków 2024” wynika, że ponad 75% Polaków kupuje online co najmniej kilka razy miesięcznie, a przeszło 40% wydaje na to ponad 1000 zł. Wysoka popularność handlu w sieci utrzymuje się, choć aż 86% osób deklaruje zmianę nawyków zakupowych pod wpływem inflacji.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
– Można powiedzieć, że e-commerce stał się naturalnym czy oczywistym kanałem pozyskiwania przedmiotów z bardzo różnych kategorii. To dobra wiadomość dla sklepów internetowych, ale jednocześnie źródło wyzwań związanych m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa coraz większej liczby transakcji czy koniecznością minimalizowania ryzyka zaległości płatniczych. Ta ostatnia kwestia nabiera znaczenia zwłaszcza w sytuacji, w której rośnie popularność rat i odroczonych płatności. Przedsiębiorcy potrzebują dostępu do narzędzi, które pozwolą im sprawnie weryfikować rzetelność finansową klientów i na tej podstawie podejmować decyzje biznesowe o sposobie finansowania oferowanych towarów – zauważa ekspertka ERIF BIG.