Marcin Klammer, PRCH: wśród nowych obiektów handlowych dominują parki handlowe

Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że w pierwszej połowie 2024 r. w Polsce powstało 15 nowych obiektów handlowych powyżej 5000 mkw. GLA, a kolejne 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła blisko 190 tys. mkw. GLA. PRCH jest partnerem targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 25-26 września 2024 roku.

Całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych powyżej 5000 mkw. GLA na koniec czerwca 2024 r. przekroczyła 13,5 mln mkw. GLA.

„Dynamiczny przyrost nowej powierzchni handlowej w pierwszej połowie 2024 r., otwieranie nowych obiektów oraz rozbudowa i modernizacja istniejących jest kolejnym czynnikiem potwierdzającym dobrą kondycję handlu. Dynamika nowych inwestycji już w 2023 r. była o ponad 30% lepsza od wcześniejszego okresu i ubiegłoroczny trend utrzymuje się również w 2024 r. Potwierdza to wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje potencjał inwestycyjny, zwłaszcza w mniejszych w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców” – ocenia Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wśród tegorocznych inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 92%, a centra handlowe za 8% nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowych obiektów handlowych w pierwszej połowie 2024 r. powstało na Śląsku, gdzie otwarto ich 5, o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. GLA. Z kolei największymi nowymi inwestycjami były OTO Park Koszalin, Galeria Starówka w Lesznie i park handlowy S1 w Bytomiu. Najbardziej aktywnym inwestorem w pierwszej połowie 2024 r. była firma Karuzela Holding.

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 80% udział mają centra handlowe, kolejne 18% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Nieco ponad połowa nowoczesnej powierzchni handlowej usytuowana jest w 8 największych aglomeracjach, reszta skupiona jest w ośrodkach od 400 tys. do poniżej 100 tys. mieszkańców.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Ponad 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.