ESG: Carrefour kontynuuje inwestycje w fotowoltaikę

Carrefour Polska zakończył budowę kolejnych 13 instalacji fotowoltaicznych na dachach swoich sklepów. Całkowita moc nowych paneli wynosi blisko 650 kWp, a energia pochodząca ze słońca pozwoli sieci na zasilenie sklepów, zmniejszając emisję dwutlenku węgla o ponad 448 ton rocznie. Carrefour jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 25-26 września tego roku.

Do końca tego roku Carrefour będzie posiadał łącznie 35% sklepów w Polsce wykorzystujących rozwiązania fotowoltaiczne.

Zgodnie z długofalowym celem Grupy Carrefour, ogłoszonym w listopadzie 2023 roku i będącym częścią globalnego planu “Carrefour 2026”, sieć zamierza radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach na świecie. Firma zobowiązała się do redukcji jej zużycia o 20% do 2026 r., a także do wykorzystania nieruchomości do produkcji energii fotowoltaicznej i budowy 4,5 mln mkw. paneli słonecznych do 2026 roku.

Carrefour Polska, we współpracy z EDP Energia Polska, zakończył właśnie kolejny etap inwestycji w systemy fotowoltaiczne w naszym kraju. W ramach projektu powstało 13 instalacji fotowoltaicznych na dachach supermarketów należących do sieci, których łączna moc sięga 650 kWp. Energia ta jest wykorzystywana do zasilania sklepów Carrefour i pozwala firmie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 448 ton rocznie. Na koniec bieżącego roku Carrefour planuje wykorzystywać energię ze słońca w 35% swoich hiper- i supermarketach na terenie całego kraju.

„Realizując swoją strategię zrównoważonego rozwoju, Carrefour Polska podejmuje aktywne działania na rzecz trwałego zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w swoich sklepach, a także dostosowania sprzętu do obowiązujących norm i coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2. Naszym długoterminowym celem jest również znaczne zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych” mówi Sławomir Gomoliński, Dyrektor Aktywów Carrefour Polska.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

„Współpraca z EDP pozwoliła nam powiększyć nasz system fotowoltaiczny o kolejnych kilkanaście lokalizacji i moc blisko 650 kWp. Na koniec bieżącego roku Carrefour planuje wykorzystywać energię ze słońca w 35% swoich hiper- i supermarketach, które wygenerują łącznie około 8% rocznego zużycia wszystkich sklepów własnych naszej sieci w Polsce”dodaje Sławomir Gomoliński.

„Z radością obserwujemy rosnące zaangażowanie firm w Polsce w projekty sprawiające, że biznes staje się coraz bardziej zrównoważony. Inwestycja Carrefour to kolejny krok w stronę realizacji naszej misji, jaką jest wspieranie transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Nasza współpraca z Carrefour potwierdza, że energia ze słońca jest nie tylko dobra dla środowiska, ale stanowi również opłacalne rozwiązanie dla wszystkich rodzajów działalności” – komentuje Ireneusz Kulka, Country Manager EDP Energia Polska.

Pierwsza instalacja fotowoltaiczna Carrefour Polska bazująca na odzysku energii słonecznej została zainstalowana na dachu hipermarketu w Zgorzelcu w 2017 roku.

Coraz więcej energooszczędnych rozwiązań w sklepach

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Inwestycje w fotowoltaikę to nie jedyne działania Carrefour Polska, których celem jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w sklepach. Firma na bieżąco instaluje również czujniki zmierzchu, aby automatycznie redukować oświetlenie w słoneczne dni, montuje zamykane lodówki i lady chłodnicze, aby ograniczyć utratę energii przy chłodzeniu, a także odzyskuje ciepło z chłodnictwa. Wśród pozostałych działań, których celem jest zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla znalazły się również:

Oświetlenie LED

Tradycyjne oświetlenie we wszystkich super- i hipermarketach Carrefour Polska zostało zastąpione przez lampy LED. Takie rozwiązanie pomaga zmniejszyć zużycie energii elektrycznej na oświetlenie sklepów o około 20-30 procent.

System swobodnego chłodzenia i ogrzewania

Innowacyjne instalacje geotermalne działają w 5 sklepach Carrefour: w Sosnowcu, Zamościu, Olsztynie, Gdańsku i w Warszawie. Zastosowanie systemu wykorzystującego temperaturę wody gruntowej do obniżenia lub zwiększenia temperatury powietrza w budynku pozwala zmniejszyć zużycie energii nawet o 40%.

System chłodniczy przyjazny dla środowiska

Systemy chłodnicze wykorzystujące freony (czynniki HFC) w ponad 50 sklepach sieci zostały zastąpione przyjaznymi dla środowiska instalacjami wykorzystującymi dwutlenek węgla jako czynnik chłodzący. Zastosowanie CO2 pozwala osiągnąć bardzo niskie temperatury i jest bezpieczne dla środowiska, ludzi i produktów, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii zużywanej do chłodzenia średnio od 30% do 40%. Takie systemy montowane są we wszystkich nowych sklepach Carrefour.

Z ponad 850 sklepami w 6 formatach

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 850 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Dzięki multiformatowej sieci ponad 14 000 sklepów w 40 krajach, Grupa Carrefour jest jednym z wiodących sprzedawców żywności na świecie. W 2023 r. sieć odnotowała sprzedaż na poziomie 94,1 miliarda euro. Grupa Carrefour zatrudnia obecnie ponad 300 000 pracowników w sklepach zintegrowanych, którzy pomagają uczynić markę światowym liderem w transformacji żywności dla wszystkich, oferując codziennie żywność wysokiej jakości, dostępną i w rozsądnej cenie. Pod szyldami Carrefour na całym świecie pracuje ponad 500 000 osób.