JLL: parki handlowe najpopularniejszym formatem wśród obiektów handlowych

Rynek nieruchomości handlowych w Polsce urósł w pierwszej połowie 2024 r. o kolejne 215 000 mkw., z których znaczną część stanowiły powierzchnie parków handlowych. Eksperci JLL odnotowują wysoką aktywność w małych i średnich miastach, a także w głównych polskich aglomeracjach.

W pierwszym półroczu zrealizowano 13 transakcji, z których wyróżniała się sprzedaż portfela sześciu centrów handlowych przez Cromwell Polish Retail Fund do Star Capital Finance – największa transakcja na polskim rynku handlowym od 2019 r.

„Pomimo, iż otoczenie pozostaje wymagające, sytuacja na rynku ulega widocznej poprawie. Perspektywy krótko i średnioterminowe dają powody do ostrożnego optymizmu, szczególnie te dotyczące sprzedaży detalicznej, gdzie skumulowany trzyletni wzrost wolumenu w Polsce wyprzedza prognozy dla ugruntowanych gospodarek Zachodniej Europy. Presja inflacyjna słabnie, ale nie znika. Eksperci oczekują, że średnioroczna stopa inflacji spadnie z 14,4% raportowanych na koniec 2022 r. do odpowiednio 3,9% i 3,3% w latach 2024 i 2026 (Oxford Economics).” – mówi Maciej Kotowski, Director, Research & Consultancy, JLL.

Parki handlowe nadal najpopularniejszym formatem

andlowych w Polsce urósł w pierwszej połowie 2024 r. o kolejne 215 000 m², co stanowi wielkość porównywalną z wynikami z analogicznego okresu z 2023 r. oraz z pięcioletnią średnią. W okresie od stycznia do czerwca br. w Polsce do użytku oddano ponad 145 000 mkw. GLA w ramach parków handlowych oraz 28 000 mkw. GLA centrów convenience, co wpisuje się w obserwowany już od kilku lat trend. Łącznie, oba te formaty odpowiadały za około 80% całkowitej powierzchni wybudowanej w pierwszej połowie roku. Trzeci najbardziej popularny format to wolnostojące obiekty handlowe, których podaż powiększyła się o 26 600 mkw.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Do użytku oddano dwa sklepy Castorama oraz jeden punkt Leroy Merlin. Z drugiej strony, aktywność w segmencie tradycyjnych centrów handlowych pozostała stosunkowo niska. W pierwszej połowie roku otwarto centrum Galeria Starówka w Lesznie (15 200 m²), a także ukończono rozbudowę galerii w Sieradzu.

Większość nowej podaży w małych i średnich miastach

Przeważająca część nowej podaży (62%) zasiliła w I połowie roku małe i średnie miasta o populacji poniżej 200 000 mieszkańców. Jednocześnie, stosunkowo wysoką aktywność zaobserwowano również na rynkach największych aglomeracji – zlokalizowane tam obiekty odpowiadały za 25% nowej powierzchni. Pozostałe 29 000 mkw. GLA (13%) oddanych do użytku w minionym półroczu zasiliło miasta o populacji 200 000 – 500 000 mieszkańców. Ponadto, na koniec czerwca 2024 r. w budowie, w ramach wszystkich formatów, pozostawało ponad 460 000 mkw., z czego około 83% zasili rynek jeszcze w tym roku. Zgodnie z trwającym trendem większość powierzchni powstaje w ramach parków handlowych i centrów convenience, które odpowiadały w I półroczu za 79% wolumenu w budowie. W przypadku tradycyjnych centrów handlowych, planowane jest ponowne otwarcie jednego centrum – Sukcesji w Łodzi. W budowie pozostaje także jedno centrum outletowe – Designer Outler Kraków (21 000 GLA mkw.), którego otwarcie planowane jest na 2025 r.

Inwestorzy coraz częściej skupiają uwagę na nieruchomościach handlowych

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

„Pierwsza połowa 2024 r. na rynku handlowym rozpoczęła się dosyć obiecująco – odnotowano w tym okresie 13 transakcji. Znaczący wzrost dotyczył również całkowitego wolumenu, który w I półroczu 2024 r. osiągnął prawie 497 milionów euro, czyli o 149% więcej w porównaniu z pierwszą połową 2023 r. i o 16% więcej niż pięcioletnia średnia.

Największą transakcją, która istotnie podniosła wyniki, była sprzedaż portfela sześciu nieruchomości handlowych przez Cromwell Polish Retail Fund do Star Capital Finance. Całkowita wartość tej transakcji to 285 milionów euro, co stanowi największą inwestycję na rynku handlowym od 2019 r. (wyłączając zakupy spółek).

W segmencie parków handlowych, największą transakcją było przejęcie portfela dwóch parków: Pasaż Kępiński i Pasaż Grodzki, które Refield sprzedało do Falcon Investment. Była to kontynuacja transakcji sprzedaży Pasażu Golubsko-Dobrzyńskiego z 2022 r. Pomimo faktu, że w Warszawie nie odnotowano transakcji dotyczących nieruchomości typu prime, to na podstawie ogólnych nastrojów rynkowych JLL szacuje stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych na poziomie 6,50% oraz na poziomie 7,25% dla parków handlowych.” – mówi Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL.

Obecna w ponad 80 krajach

JLL to wiodąca globalna firma doradcza od 30 lat świadcząca usługi w Polsce. Jako lider na rynku nieruchomości pomaga klientom kupować, budować, wynajmować, zarządzać oraz inwestować w nieruchomości komercyjne, przemysłowe, hotelowe, mieszkaniowe i handlowe. Firma z listy Fortune 500 z rocznymi przychodami w wysokości 20,9 mld USD i działalnością w ponad 80 krajach na całym świecie, zatrudniająca ponad 105 000 pracowników, łączących siłę globalnego „know how” z lokalną wiedzą.

JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym Jones Lang LaSalle Incorporated.