[WYWIAD] Thomas Reichenauer, ROS Retail Outlet Shopping: Mamy doskonały czas dla outletów

Szeroka oferta handlowa i zawsze niższe ceny będą największym magnesem, jednak nie można pominąć znaczenia food courtu – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Thomas Reichenauer, Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający ROS Retail Outlet Shopping. Firma jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie w dniach 25-26 września tego roku.

W ostatnim czasie rynek centrów outletowych dynamicznie się rozwija. Skąd ta tendencja?

Rzeczywiście centra outletowe mają obecnie doskonały czas biznesowy. Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, co możemy potwierdzić w ROS Retail Outlet Shopping. Dynamiczny rozwój ma kilka punktów napędowych.

Nasze doświadczenie zbierane w kilkunastu obiektach pokazuje, że elastyczna i szybka odpowiedź na potrzeby klientów przynosi zamierzone efekty w postaci licznych i częstych odwiedzin. Outlety łatwo dopasowują się do współczesnych wymagań kupujących, którzy chcą nie tylko kupować w dobrych cenach, ale też miło spędzać czas. Zarządca nie jest już wyłącznie pośrednikiem w obrocie nieruchomościami. Dziś oferujemy doświadczenia nie tylko zakupowe, ale również poczucie wspólnoty i przyjemne miejsce do spędzania czasu. Dlatego m.in. rozbudowujemy strefy gastronomiczne w naszych obiektach i oferujemy dodatkowe atrakcje w ciągu roku. To aspekty nierozwijane dotąd w centrach outletowych.

Kolejnym driverem jest pozyskiwanie bardzo wartościowych partnerów biznesowych. W polskich centrach Designer Outlet w ostatnich 3 latach zadebiutowało mnóstwo znanych, międzynarodowych marek. Wiele z nich swój jedyny sklep w Polsce ma właśnie z naszych centrach w formacie wyprzedażowym. Klienci lubią i doceniają możliwość kupowania w atrakcyjnej, niższej, outletowej cenie, a dzięki szerokiej ofercie mogą pozwolić sobie na wysokogatunkowe produkty znanych i cenionych marek modowych. Dlatego pozyskiwanie kolejnych najemców z segmentu premium – poszerzanie i wzmacnianie miksu kategorii to główny kierunek rozwoju outletów w Polsce.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Trzecią siłą napędową jest sytuacja ekonomiczna Europy. Pandemia i paneuropejska inflacja wykreowały umacniający się model zakupowy zwany smart shoppingiem – kupowaniem świetnej jakości za rozsądną cenę. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że wybór marek modowych czy wyposażenia wnętrz, jaki klienci znajdują w outlecie jest coraz szerszy i nie odbiega od uznanych centrów regularnych. Jednak taki rozwój oferty, wymaga inwestycji w pozyskanie dodatkowej powierzchni handlowej.

Jeśli mowa o rozbudowach, obecnie trwają prace w Designer Outlet Gdańsk.

Tak, to duża inwestycja, która zapewni nam dodatkowe 2 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej i usługowej. Na obecnym etapie projektu są przygotowywane lokale do oddania w ręce najemców. Powstaje 10 nowoczesnych powierzchni handlowych i 7 restauracyjnych. Wszystkie na najwyższym poziomie i zgodne z wymogami certyfikacji BREEAM.

Designer Outlet Gdańsk jest jedynym na Pomorzu centrum typu outlet, które regularnie odwiedzane jest przez mieszkańców Trójmiasta, regionu, ale i przez turystów. Tu ruch nie zamiera w wakacje, jak ma to miejsce w regularnych centrach handlowych. Designer Outlet Gdańsk jest stałym punktem na mapie aktywności odwiedzających Zatokę Gdańską. Chcąc utrzymać i wzmacniać zainteresowanie klientów tym obiektem, stale budujemy i wzmacniamy tenant-mix, nawiązujemy mocne współprace. Wprowadzają się tu nowe znane marki, także te z półki premium, ale zaczęło brakować miejsca. Między innymi dlatego właściciel podjął decyzję o powiększeniu centrum, które jest jednym z większych obiektów handlowych w regionie. To duża inwestycja, która pozwoli na szybszy rozwój centrum i dalsze umacnianie jego pozycji na mapie handlowej Pomorza.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Co może zaskoczyć klienta po otwarciu rozbudowanej części?

Dobudowane skrzydło pomyślane zostało tak, by zapewnić dodatkowe lokale na potrzeby handlu oraz by stworzyć strefę restauracyjną z prawdziwego zdarzenia. Zależy nam na budowaniu doświadczeń nie tylko zakupowych, ale i tych wynikających ze spędzania czasu w naszym centrum, w unikalnych, klimatycznych, pięknych wnętrzach. To reakcja na wymagania klientów, którzy lubią i chcą przebywać w ciekawych, pomysłowo zaaranżowanych pomieszczeniach, ale też na rynkowe trendy, polegające na otwarciu się na potrzeby otoczenia i wyjściu „na zewnątrz”.

Pięknie zaprojektowana strefa restauracyjna Designer Outlet Gdańsk stanie się centralnym punktem, zapraszającym i witającym klientów wchodzących do centrum właśnie tą drogą. Zapraszać ich będą szerokie, przeszklone drzwi prowadzące wprost do znajdujących się tu knajpek i kawiarni. Takie rozwiązanie w postaci osobnego, bezpośredniego wejścia do strefy restauracyjnej to rzeczywiście unikatowa rzecz w obiektach handlowych. To jest właśnie otwarcie się na sąsiadów, którzy zyskają nowe miejsce spotkań, nie tylko zakupowe.

Przeznaczenie przestrzeni na restauracje czy knajpki szybkiej obsługi to jedno. Ważne, jak ta przestrzeń jest zaaranżowana – najlepiej, żeby klient się w niej zakochał i chciał spędzać tu czas. Dlatego inwestor postawił na nowoczesność i różnorodność – obok krzeseł pojawią się ławki, kanapy i pufy, wnętrze będzie pełne zieleni i światła dziennego, wpadającego przez ogromne okna. Wnętrze wyłożone będzie drewnem, które pozyskane zostało w zrównoważony sposób (odzyskane z rozbiórki i zamówione u sprawdzonych dostawców), a dekoracje utrzymane w morskim klimacie, podobnie jak cały obiekt.

Rzeczywiście strefa restauracyjna robi wrażenie. Czy ma być magnesem na klientów?

Różnorodność oferty oraz architektura wnętrza, które udostępniamy klientom to obecnie najważniejsze tendencje rozwoju handlu detalicznego. Strefy gastronomiczne w centrach handlowych zagarniają dla siebie coraz więcej przestrzeni. Według analityków Cushman & Wakefield, w nowo budowanych lub modernizowanych centrach w Europie zajmują już około 15-20 proc. powierzchni najmu. To specjalnie zaprojektowane duże przestrzenie zachęcające do pozostania na dłużej i miejsca przyciągające i integrujące klientów. Stanowią też istotny element bardzo modnych lifestylowych projektów tzw. mixed-use. Ich rozwój w dużych miastach (np. w zgentryfikowanych budynkach czy dzielnicach) pokazuje, jak ważne są te przestrzenie dla współczesnego krajobrazu miejskiego i życia społecznego, w którym jako centrum z 20-letnią tradycją chcemy uczestniczyć. Ta inwestycja będzie powodem, dla którego klienci jeszcze chętniej wybiorą to centrum handlowe.

Oczywiście zawsze szeroka oferta handlowa i zawsze niższe ceny będą największym magnesem, jednak nie można pominąć znaczenia food courtu w procesie decyzyjnym współczesnego kupującego. To silny oręż w walce o klienta.

Zmieni się także otoczenie centrum?

Tak, wokół centrum już pojawia się nowa roślinność, dosadzane są drzewa i krzewy. Wokół latarni powstanie zielony skwer wypoczynkowy. To nasz sposób na „odbetonowanie” przestrzeni, która została zaaranżowana wiele lat temu i dotąd nie była modernizowana.
Centrum idzie też z duchem czasów i w ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i wsparcia zielonej mobilności inwestor zaplanował miejsca pod ładowarki pojazdów EV, nowoczesne wiaty rowerowe, łąki kwietne z habitatami dla owadów i małych zwierząt. Konstrukcja dachu została specjalnie wzmocniona tak, by udźwignąć panele fotowoltaiczne, mające zapewnić pozyskanie energii ze źródeł OZE. To niezbędne elementy definiujące nowoczesne centrum handlowe.

Designer Outlet Gdańsk służy klientom już od 20 lat…

Dokładnie w przyszłym roku centrum będzie obchodzić 20-lecie istnienia. Podobnie, bo w 2025 roku powstał Designer Outlet Warszawa. Rok wcześniej, jako pierwszy został otwarty Designer Outlet Sosnowiec, który już we wrześniu zaprasza do świętowania urodzin.

Dla centrum handlowego 20 lat to długi czas, by wrosnąć w rynek, stać się istotnym elementem architektury miasta i rutyny zakupowej kolejnych już pokoleń mieszkańców regionu. Dlatego inwestycje w rozbudowę i innowacje, jakie pojawiają się w gdańskim centrum są nie tylko wymogiem, ale i naszą powinnością wobec klientów, do czego czujemy się zobowiązani.