InPost: Wyniki w drugim kwartale 2024 przebijają sufit!

Grupa InPost zanotowała w II kwartale br. wzrosty przychodów, rentowności oraz obsłużonych wolumenów. Grupa kontynuowała także rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat na wszystkich kluczowych rynkach i na koniec II kwartału dysponowała liczbą 40 671 tego typu urządzeń, po wzroście o 29 % r/r. InPost jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 25-26 września tego roku.

Wolumen obsłużonych w II kwartale 2024 roku przesyłek wyniósł 264,4 mln, po znaczącym wzroście o 23% r/r. Wzrost zanotowała zarówno Polska, jak i rynki międzynarodowe odpowiednio o 20% i 29%.

To kolejny kwartał ze znaczącym wzrostem przychodów, które osiągnęły poziom 2,62 mld zł i wzrosły o 23% r/r. Szczególnie dobre wyniki odnotowano na rynku polskim i brytyjskim, przy wsparciu w postaci wzrostu przychodów w segmencie B2C na rynkach, na których działa Mondial Relay.

Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 887,3 mln zł, co oznacza wzrost o 29% r/r. Marża skorygowanego zysku EBITDA osiągnęła poziom 33,8%, co oznacza wzrost o 160 punktów bazowych w porównaniu z II kwartałem 2023 r. Przyczyniły się do tego głównie rynki międzynarodowe.

InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne (FCF) w wysokości 367,3 mln zł na poziomie Grupy, dla pierwszej połowy 2024 r. W Polsce FCF wyniosły 623,4 mln zł, co odpowiada 44% konwersji FCF / skorygowana EBITDA (41% w analogicznym okresie 2023 r.). Pozwala to na finansowanie szybkiej ekspansji Grupy w Europie. Wskaźnik zadłużenia netto Grupy zmniejszył się z 2,22x na koniec 2023 r. do 1,95x na koniec II kwartału 2024 r.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

W Polsce w Q2 2024, wolumen InPost wyniósł 170,4 miliona paczek, co stanowi wzrost o 20% r/r – powyżej dynamiki rynku e-commerce. Przychody wygenerowane w Polsce w II kwartale 2024 roku były wyższe o 22% r/r i osiągnęły 1,579 mld zł. Skorygowana EBITDA osiągnęła 730,2 mln zł (+18% r/r) przy silnych marżach, zgodnych z prognozami. W pierwszym półroczu 2024 roku nakłady inwestycyjne w Polsce wyniosły 266 mln zł, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu do poprzedniego roku. Większość tych inwestycji została przeznaczona na rozwój sieci i IT. Kontynuowana ekspansja doprowadziła do wzrostu liczby użytkowników maszyn Paczkomat do 18,6 miliona na koniec II kwartału 2024 roku.

Wolumen paczek obsłużonych przez Mondial Relay wyniósł 64,9 miliona, co przekłada się na wzrost o 9% r/r, przy spadku rynku o 1%. Było to głównie efektem dalszego dynamicznego wzrostu w segmencie B2C (+21% r/r). Marża skorygowanej EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 17% z 13% rok wcześniej dzięki wzrostowi wolumenu, pozytywnemu efektowi miksu produktów, usprawnieniom operacyjnym oraz dyscyplinie kosztowej.

Sieć maszyn Paczkomat zanotowała wzrost o 80% do ponad 7 200. W ten sposób Mondial Relay pozostaje największą siecią we Francji Mondial Relay utrzymał najwyższy NPS na rynku, a badany poziom satysfakcji po dostawie przekracza 70 pkt. Nasza aplikacja mobilna cieszyła się dużą popularnością i ma już ponad 2 mln pobrań.

W segmencie Wielkiej Brytanii i Włoch, InPost dostarczył 29,1 miliona paczek w Q2 2024 (+119% r/r). Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu, skorygowana EBITDA osiągnęła 31,8 mln zł w Q2 2024 w porównaniu do straty 24 mln zł rok wcześniej. Marża skorygowanej EBITDA segmentu osiągnęła 10,4% w Q2 2024, co stanowi poprawę r/r oraz k/k dzięki lepszym marżom generowanym na każdym z rynków.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Nowy kwartalny rekord wynoszący 23,6 miliona wolumenu został osiągnięty w Wielkiej Brytanii. Przychody na rynku brytyjskim potroiły się, osiągając 236,7 mln zł w II kwartale 2024 roku. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii rozrosła się do ponad 9 600 punktów OOH (+58% r/r), co umacnia pozycję InPost jako wiodącej sieci maszyn Paczkomat w Wielkiej Brytanii.

We Włoszech wolumen paczek wzrósł do 5,5 miliona (+28% r/r) w II kwartale 2024 roku, a przychody osiągnęły 68,5 mln zł, co stanowi wzrost o 34% r/r. Sieć OOH we Włoszech rozszerzyła się do ponad 7 600 punktów (+37% r/r).

„Grupa InPost w II kwartale 2024 r. utrzymała silną dynamikę wzrostu, osiągając bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe. Na poziomie Grupy to kolejny kwartał, w którym utrzymaliśmy wzrosty wolumenów powyżej rynku. Dynamicznie rosły także przychody i zyski. Przyspieszyliśmy ponadto rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat® – w ostatnim kwartale ustanowiliśmy rekord w liczbie rozstawionych maszyn, uruchamiając ponad 3 000 nowych urządzeń.

W Polsce, pozostając liderem rynku, koncentrujemy się na utrzymaniu jakości naszych usług. Na rynkach Mondial Relay nadal szybko rośniemy w segmencie B2C oraz realizujemy zapowiedzianą poprawę marży. W Wielkiej Brytanii – naszym najszybciej rosnącym rynku – przyspieszyliśmy wzrost w porównaniu do I kwartału 2024 roku – w Q2 wolumen paczek wzrósł aż o 163% r/r. Nadal dynamicznie rozbudowujemy sieć InPost. Warto podkreślić, że na rynku brytyjskim aplikacja InPost znajdowała się w czołówce najczęściej pobieranych aplikacji w tym roku.

Konsekwentnie realizujemy naszą strategię na każdym rynku, za priorytet uznając rozbudowę sieci, jednocześnie utrzymujemy dyscyplinę kosztową” – mówi Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.

Perspektywy na drugi kwartał

Do tej pory w trzecim kwartale 2024 roku notujemy 20% wzrost wolumenu na poziomie Grupy. Wolumen w Polsce rośnie na poziomie kilkunastu procent, a dynamika wzrostu wolumenu na rynkach międzynarodowych jest zbliżona do tej z drugiego kwartału.

Z ponad 40 tysiącami nowoczesnych urządzeń Paczkomat

InPost (AEX: INPST), założony przez Rafała Brzoskę, InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat® pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się nieodłącznym elementem zakupów internetowych oraz gwarancją szybkości i wygody.

Grupa InPost na koniec II kwartału 2024 roku dysponowała ponad 72 000 punktów out-of-home, w tym ponad 40 tysiącami nowoczesnych urządzeń Paczkomat i 33 tysiącami punktów PUDO w 9 krajach (Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia). InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce, współpracując z około 100,000 e-sprzedawców. Tylko w ciągu 2023 roku firma obsłużyła 892 milionów przesyłek.

Od lat jednym z priorytetów firmy InPost jest troska o środowisko naturalne. Strategia Dekarbonizacji Grupy InPost stanowi integralne uzupełnienie strategii biznesowej. InPost przystąpił do inicjatywy SBTi i jako jeden z pierwszych na polskim rynku, zamierza osiągnąć NET-ZERO do 2040 roku.