Grupa Żabka planuje wprowadzenie akcji na GPW

Grupa Żabka ogłosiła plany przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej oraz debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Pozwoli to wzmocnić publiczny wizerunek Grupy Żabka. Wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży Akcji Oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających trafią do nich.
W opinii kadry zarządzającej Spółki notowanie akcji Grupy Żabka na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pozwoli wzmocnić publiczny wizerunek Grupy Żabka poprzez zwiększenie świadomości marki i zainteresowania nią wśród obecnych i potencjalnych partnerów handlowych oraz innych interesariuszy. Przeprowadzenie oferty pozwoli na stworzenie bazy długoterminowych akcjonariuszy Spółki, jak również zwiększy płynność inwestycji dla obecnych i przyszłych akcjonariuszy.
Oferta publiczna umożliwi akcjonariuszom sprzedającym częściową realizację ich inwestycji w Grupa Żabka. Ponadto przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej pozwoli na uzyskanie lepszego dostępu do krajowych i międzynarodowych rynków kapitałowych w przypadku wystąpienia zapotrzebowania na pozyskanie kapitału w przyszłych okresach, w szczególności w związku z finansowaniem potencjalnych transakcji fuzji i przejęć.
Wykorzystanie środków z oferty
Oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce. Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży Akcji Oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających. Wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży Akcji Oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających trafią do nich.
„Cieszymy się, że możemy zrobić kolejny krok na drodze rozwoju Grupy Żabka. Jest on następstwem sukcesu naszych franczyzobiorców, wytężonej pracy i zaangażowania pracowników oraz wielu lat stabilnego i rentownego wzrostu.
Żabka powstała w 1998 r. Od tego momentu systematycznie ewoluowała, stając się wiodącym w Polsce ekosystemem convenience, którego celem jest upraszczanie ludziom codziennego życia, aby mogli swój czas przeznaczać na to, co jest dla nich ważne.
Dzięki sieci liczącej ponad 10 500 sklepów stacjonarnych w Polsce i Rumunii oraz rozwiniętej ofercie cyfrowej, zapewniamy konsumentom spersonalizowaną gamę produktów i usług, zgodnie z ich zmieniającymi się potrzebami.
Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1 000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii.
Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom.
Jednocześnie pozytywnie wpłynie na rozwój przedsiębiorczości w lokalnych społecznościach, ponieważ pozwoli nam jeszcze skuteczniej wspierać franczyzobiorców, dostarczając im narzędzia i wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności” – komentuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
„Wypracowywane od lat bardzo dobre wyniki Grupy Żabka, w tym konsekwentny i rentowny wzrost, świadczą o wysokiej skuteczności kadry zarządzającej, trafności realizowanego od lat modelu operacyjnego oraz obranej strategii współpracy z franczyzobiorcami. Dodatkowo, potwierdzają one atrakcyjność tworzonego ekosystemu convenience dla coraz bardziej zabieganych konsumentów.
Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Grupą Żabka w ostatnich latach oraz z inwestycji, która pozwoliła wykorzystać dostrzeżoną przez nas olbrzymią szansę rynkową. Chcemy pozostać akcjonariuszem Spółki i nadal zapewniać jej nasze wsparcie. Planowane IPO postrzegamy jako kolejny naturalny krok kierownictwa Grupy Żabka w realizacji ambitnej strategii rozwoju” – mówi Krzysztof Krawczyk, Przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i Partner w CVC Capital Partners.
Dobre perspektywy rozwoju
Grupa Żabka posiada wszelkie niezbędne zasoby do dalszego dynamicznego wzrostu, w tym przede wszystkim wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych.
Całkowity rynek adresowalny Grupy Żabka w Polsce (TAM) jest wart ponad 580 mld PLN i według danych OC&C ma w latach 2023–2028 rosnąć w tempie ok. 4,6% CAGR. Wyróżnia się pięć głównych segmentów tego rynku, tj. segment stacjonarnych zakupów spożywczych, segment internetowych zakupów spożywczych, segment usług małej gastronomii, segment cateringu dietetycznego dostarczanego bezpośrednio do klientów (model D2C – direct to customer), segment pozostałych usług convenience (odbiór i nadawanie paczek, doładowania gier i telefonów, opłacanie rachunków itp.) oraz artykułów higienicznych i kosmetyków. Przewidywany wzrost ma być odzwierciedleniem bardzo dobrej sytuacji makroekonomicznej oraz poprawy poziomu zaufania konsumentów.
OC&C prognozuje również, że bezpośredni rynek adresowalny (DAM – directly addressable market; część TAM) Grupy Żabka, odpowiadający jej ofercie produktów przeznaczonych do spożycia w dniu zakupu i wart obecnie 113 mld PLN, będzie w latach 2023–2028 rósł w tempie 8,6% CAGR. Szybsze tempo wzrostu DAM w stosunku do TAM ma wynikać ze zwiększającego się udziału w rynku produktów spożywczych przeznaczonych do spożycia w dniu zakupu, co jest efektem zachodzących zmian demograficznych oraz zmiany w stylu życia.
Mimo że Grupa Żabka zdominowała segment modern convenience w Polsce, jej udział w TAM wynosi zaledwie 3,9%, w segmencie stacjonarnych zakupów spożywczych – 4,8%, a w DAM produktów spożywczych – 20,1%. W opinii OC&C, dane te jednoznacznie wskazują na istniejący potencjał do dalszej ekspansji.
Grupa Żabka kieruje swoją ofertę przede wszystkim do klientów mających ograniczony czas – są to osoby młodsze, zamieszkujące większe miasta i zamożniejsze od przeciętnego mieszkańca Polski. Ponieważ wygoda jest dla nich istotna, są one skłonne zapłacić więcej, aby zyskać czas na to, co ważne w ich życiu. 76% klientów Grupy Żabka robi zakupy z myślą o spożyciu zakupionych produktów tego samego dnia, co według danych OC&C, stanowi znacznie wyższy odsetek niż w przypadku klientów polskich dyskontów (40%).
Placówki przyjazne dla klientów
Sklepy Grupy Żabka zostały zaprojektowane tak, aby poruszanie się po nich było jak najprostsze, a tym samym, aby zakupy w nich były szybkie i wygodne. Ponadto formaty i układ sklepów są stale optymalizowane z wykorzystaniem autorskich algorytmów AI. Rdzeń oferty sklepów stanowią produkty z kategorii Quick Meal Solutions (QMS), czyli szybie dania i przekąski, oraz tzw. wygodne usługi, obejmujące m.in. możliwość odbioru i nadawania paczek. Co istotne, znakomita większość sklepów jest otwarta siedem dni w tygodniu przez 365 dni w roku, co wyróżnia Grupę Żabka na tle konkurencji.
W ciągu ostatnich dwóch lat Grupa Żabka wdrożyła w Polsce cyfrową ofertę produktów spożywczych. Obejmuje ona umożliwiające błyskawiczne internetowe zakupy spożywcze platformy Jush! i Delio, sieć 44 autonomicznych sklepów pod szyldem Nano (liczba sklepów na dzień 30 czerwca 2024 r.) oraz spółkę Maczfit, czołowego dostawcę cateringu dietetycznego. W samym tylko 2023 r. Maczfit wytworzył i dostarczył 28 mln posiłków.
Grupa Żabka uważnie wsłuchuje się również w płynące od klientów sygnały dotyczące ich preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, co znalazło swoje odzwierciedlenie w strategii odpowiedzialności (ESG) przyjętej przez Spółkę.
Wzrosty kluczowych wskaźników
Od ponad 25 lat Grupa Żabka odnotowuje nieprzerwany dynamiczny wzrost wszystkich kluczowych wskaźników operacyjnych: sprzedaży, wydajności działania sklepów, ogólnej rentowności i konwersji gotówki.
W latach 2000–2023 sprzedaż do klientów końcowych Grupy rosła w tempie 23% CAGR. Wzrost ten były efektem przede wszystkim szybkiego rozwoju sieci sklepów oraz dobrych wyników już działających punktów sprzedaży. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 12 893 mln PLN w porównaniu z 10 532 mln PLN w pierwszym półroczu 2023 r.
Wysoka dynamika sprzedaży przełożyła się z kolei na wysoką rentowność działalności Grupy, która w latach 2021–2023 odnotowywała wzrost skorygowanego wyniku EBITDA na poziomie 19% CAGR, w 2023 r. wypracowała skorygowaną marżę EBITDA na poziomie 12,4%, a w latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. uzyskała wskaźnik konwersji gotówki na poziomie powyżej 85%. Ponadto w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. wzrost skorygowanego wyniku EBITDA Grupy Żabka wyniósł 33% r/r.
Czynniki napędzające dalszy wzrost Grupy
Celem Grupy Żabka jest ponad dwukrotne zwiększenie poziomu sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w porównaniu z 2023 r. poprzez między innymi realizację przedstawionych poniżej działań.
- Otwarcia nowych sklepów:
Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach. W perspektywie średnioterminowej Grupa Żabka zamierza otwierać w tych krajach ponad 1 000 nowych sklepów rocznie. Na potrzeby zakładanej ekspansji Grupa Żabka dysponuje zespołem ok. 130 specjalistów wykorzystujących zaawansowane narzędzia AI w procesie zatwierdzania nowych lokalizacji oraz znaczącą liczbę kolejnych zaakceptowanych lokalizacji.
- Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL):
Grupa Żabka dąży do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej w 2024 r. (7,5-9,0%) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego (ang. mid to high single digit) tempa wzrostu tego wskaźnika w perspektywie średnioterminowej. Motorem tego wzrostu będzie szereg inicjatyw mających na celu zwiększenie częstotliwości wizyt w sklepach sieci oraz wielkości koszyka zakupowego klientów. Inicjatywy te obejmują wdrażanie najnowszych formatów, w tym Żabka Café 2.0 (oferta street food – nowy silnik wzrostu sprzedaży), rozszerzanie oferty wygodnych usług, wprowadzanie innowacji w asortymencie oraz działania mające na celu zachęcania klientów do częstszych wizyt w sklepach i większych zakupów, a także dalszy rozwój i udoskonalanie wiodącej na rynku aplikacji dla klientów Żappka.
- Zrównoważony i rentowny wzrost oferty cyfrowej:
W ciągu najbliższych pięciu lat Grupa Żabka planuje pięciokrotnie zwiększyć roczną sprzedaż oferty cyfrowej do klientów końcowych w sposób zrównoważony i rentowny, zakładając osiągnięcie progu rentowności EBITDA w 2024 r. Strategia Grupy Żabka w tym zakresie koncentruje się na dalszym rozwoju marki Maczfit, wzmocnieniu relacji z klientami końcowymi platformy Dietly i podmiotami oferującymi usługi za jej pośrednictwem oraz rozszerzeniu sieci magazynów dark store na potrzeby działalności usług e-commerce Grupy.
Jednocześnie Grupa Żabka zamierza rozwijać się w sposób odpowiedzialny, realizując konkretne cele dotyczące obniżania śladu węglowego, składu oferowanych produktów i wykorzystywanych opakowań oraz odpowiedzialności wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szerzej pojętego środowiska.
Wejście na pobliski rynek rumuński
Grupa Żabka niedawno rozszerzyła działalność, wchodząc na bardzo atrakcyjny rynek rumuński poprzez przejęcie spółki DRIM – jednego z 10 największych dystrybutorów w Rumunii. Dzięki tej transakcji Grupa uzyskała dostęp do rozwiniętej infrastruktury logistycznej obsługującej 13 000 fizycznych lokalizacji i sprawdzonej sieci dostawców. Ponadto DRIM posiada ponad 25-letni know-how w zakresie prowadzenia działalności w Rumunii, zdolność realizacji dostaw w dniu złożenia zamówienia, zespół liczący ok. 800 pracowników oraz rozbudowane relacje z lokalnymi dostawcami.
Rumunia jest dużym, szybko rozwijającym się rynkiem o stosunkowo ograniczonej ofercie w segmencie handlu detalicznego. Szacuje się, że TAM i DAM Grupy w tym kraju są warte, odpowiednio, 179 mld PLN i 43 mld PLN, a potencjał w zakresie uruchomienia nowych sklepów convenience wynosi ok. 4 000 lokalizacji. Grupa Żabka otworzyła już ponad 20 sklepów na terenie kraju i przewiduje, że tempo rozwoju sieci sklepów stacjonarnych na nowym rynku będzie stopniowo wzrastać w miarę dostosowywania oferty do preferencji rumuńskich konsumentów.
Ekspansja placówek stacjonarnych
Celem Grupy Żabka jest uruchomienie ok. 1 100 sklepów w samym 2024 r. oraz uruchamianie ponad 1 000 placówek rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter