1/3 sprzedaży Grupy H&M generuje e-commerce

Sprzedaż netto grupy H&M w trzecim kwartale wyniosła 59 011 mln SEK (60 897). W walutach lokalnych sprzedaż netto nie zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem. Sprzedaż netto w okresie dziewięciu miesięcy wyniosła 172 285 mln SEK (173 385 mln SEK). W pierwszych dziewięciu miesiącach roku obrotowego około 30 procent sprzedaży stanowiły sklepy internetowe.

Kwartał rozpoczął się od słabej sprzedaży w czerwcu z powodu zimnej pogody na wielu kluczowych rynkach w Europie. Sprzedaż rozwijała się pozytywnie w lipcu i sierpniu.

Jesienna kolekcja została bardzo dobrze przyjęta, a sprzedaż we wrześniu 2024 r. ma wzrosnąć o 11 procent w walutach lokalnych w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku.

We wrześniu zainicjowano szereg inicjatyw, takich jak modernizacja sklepów fizycznych, wprowadzenie nowego sklepu cyfrowego oraz wprowadzenie jesiennej kolekcji wraz z wydarzeniami wzmacniającymi markę i współpracą, które odbędą się jesienią.

„Pomimo trudnego początku, kończymy trzeci kwartał ze sprzedażą na poziomie ubiegłego roku w walutach lokalnych i przy dobrej kontroli kosztów. Wzmacniamy markę H&M, inwestując w produkty, doświadczenia zakupowe i marketing, co już zaczyna przynosić efekty i przyczyni się do wzrostu sprzedaży i rentowności sprzedaży” – mówi Daniel Ervér, CEO.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Tworzenie silnego asortymentu

W tym kwartale firma skupiła się przede wszystkim na tworzeniu silnego asortymentu, który zapewnia klientom najlepszy stosunek jakości do ceny, jednocześnie ulepszając zarówno fizyczne, jak i cyfrowe doświadczenie sklepu. Kwartał rozpoczął się od niewielkiej sprzedaży w czerwcu z powodu zimnej pogody na wielu kluczowych rynkach europejskich. W lipcu i sierpniu sprzedaż wzrosła, a we wrześniu wzrost był jeszcze większy. Pomimo trudnego początku firma zakończyła kwartał ze sprzedażą na poziomie ubiegłego roku w walutach lokalnych.

„Rok 2024 to rok, w którym kładziemy podwaliny pod przyszły wzrost. Zwiększamy tempo ulepszania naszej oferty dla klientów i pozbywamy się priorytetów, które nie wzmacniają naszych marek ani nie przyczyniają się do naszej sprzedaży i rentowności.

Koszty utrzymania konsumentów utrzymywały się na wysokim poziomie w ciągu roku, a jednocześnie nadal obserwujemy zawirowania na otaczającym nas świecie. Czynniki zewnętrzne wpłynęły na nasze przychody ze sprzedaży i koszty zakupów bardziej niż oczekiwaliśmy. Obecnie szacujemy, że tegoroczna marża operacyjna będzie niższa niż 10 procent. Wzmacniamy markę H&M, inwestując w produkty, doświadczenia zakupowe oraz marketing i już widzimy, że rozpoczęte przez nas działania przynoszą efekty. Jesteśmy przekonani, że nasz plan przyczyni się do wzrostu sprzedaży i rentowności – mówi Daniel Ervér, CEO.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Ekspansja poprzez zintegrowane kanały

Ekspansja odbywa się z naciskiem na zwiększenie sprzedaży wielokanałowej. Klienci chcą mieć możliwość robienia zakupów, gdzie, kiedy i w jaki sposób – w sklepach, na stronach internetowych marek, na cyfrowych platformach handlowych i w mediach społecznościowych.

Firma przyspiesza tempo inwestycji w sklepy fizyczne i cyfrowe w 2024 r., aby zapewnić jeszcze bardziej inspirujące doświadczenia, jednocześnie optymalizując portfolio sklepów pod kątem dalszej rentowności i wzrostu. Na przykład, około 250 sklepów na całym świecie jest odnawianych, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Pod koniec 2024 r. H&M otworzy swój pierwszy sklep na Dominikanie w ramach franczyzy. Na początku czwartego kwartału H&M rozszerzył swoją cyfrową obecność na Ajio.com w Indiach i Trendyol.com w Turcji. Jesienią H&M uruchomi cyfrowe sklepy na Douyin i Pinduoduo, dwóch największych chińskich platformach e-commerce.

Arket otworzył w tym kwartale swoje pierwsze sklepy w Hiszpanii, Polsce i we Włoszech. Weekday i Monki wystartowały na Boozt.com we wrześniu, a Arket na ASOS.com. Pierwszy sklep H&M w Brazylii zostanie otwarty w São Paulo pod koniec 2025 roku. Sklep zostanie otwarty w Iguatemi, jednym z najbardziej kultowych i wyjątkowych centrów handlowych w Brazylii.

Grupa H&M kontynuuje renegocjacje dużej liczby umów najmu, co obejmuje również przebudowy, dostosowanie liczby sklepów i powierzchni sklepowej, aby zapewnić sobie odpowiednie portfolio sklepów na każdym rynku. Kontrakty grupy H&M pozwalają na renegocjację lub wyjście z około jednej trzeciej umów najmu rocznie. Po dokonaniu przeglądu priorytetów w zakresie, które nie wzmacniają marki H&M lub nie przyczyniają się do długoterminowej sprzedaży i rentowności każdej marki, zidentyfikowano dodatkowe sklepy do konsolidacji.

W 2024 r. planowane jest otwarcie około 100 nowych sklepów i zamknięcie około 200 sklepów, co daje spadek netto o około 100 sklepów. Większość otwarć będzie miała miejsce na rynkach rozwijających się, podczas gdy zamknięcia będą miały miejsce głównie na rynkach o ugruntowanej pozycji.

Na dzień 31 sierpnia 2024 r. grupa H&M posiadała 4 298 (4 375) sklepów, co oznacza, że łączna liczba sklepów zmniejszyła się o 77 sklepów w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku, co odpowiada zmniejszeniu o około 2 procent. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku finansowego otwarto 61 (66) nowych sklepów.