GUS: fatalne wyniki sprzedaży detalicznej we wrześniu 2024

Jak podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. była niższa niż przed rokiem o 3,0% (wobec spadku o 0,3% we wrześniu 2023 r.). W porównaniu z sierpniem 2024 r. zanotowano spadek sprzedaży detalicznej o 5,7%.

W okresie styczeń-wrzesień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,6% (wobec spadku o 3,4% w analogicznym okresie 2023 r.).

Natomiast udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 8,9% we wrześniu br. z 8,3% przed rokiem. Wartość sprzedaży przez Internet wzrosła o 4,9% r/r.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. była o 6,7% niższa w porównaniu z sierpniem 2024 r.

We wrześniu 2024 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 12,5%).

PARTNER PORTALU

Kaufland

Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w następujących grupach: „meble, rtv, agd” (o 8,0%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 7,6%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 4,8%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2,8%).

Rośnie sprzedaż przez Internet

Jak podał GUS w swoim komunikacie we wrześniu 2024 r. w porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się we wrześniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,3% do 8,9%.

Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8% przed rokiem do 24,3%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6% do 18,7%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3% do 24,6%).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Okiem eksperta

„Konsument umarł. Sprzedaż detaliczna we wrześniu fatalna i aż trudno uwierzyć w tak dużą pomyłkę konsensusu prognoz oraz sam wynik. Co tu się podziało? Słabość widać po całej linii. Gdyby nie sprzedaż samochodów, byłby dużo gorzej.

GUS_STAT co tu się podziało? Możecie skomentować wyniki regionami (powódź)? Po słabej dynamice płac RPP zyskuje nowy, poważny argument za cięciami. Silnik konsumpcyjny zatarł się” – komentują eksperci mBanku.

„To jest bez dwóch zdań jeden z najgorszych odczytów sprzedaży detalicznej, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. Sprzedaż spadła we wrześniu b.r. o 3% r/r, ponad 5 pkt. proc. poniżej konsensusu (!); my spodziewaliśmy się stagnacji. W ujęciu miesięcznym poziom sprzedaży tąpnął o 6,7%, co jest wartością niespotykaną poza pierwszymi falami pandemii COVID-19. Ani jedna kategoria dóbr nie zaskoczyła nas we wrześniu pozytywnie” – piszą zaś ekonomiści Banku Pekao.

„Sprzedaż detaliczna spadła we wrześniu o 3,0% r/r – wyraźnie poniżej oczekiwań (+2,3%). Konsumenci nadal wstrzymują się z zakupami pozostałych dóbr trwałych – sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD spadła o 8,0% r/r. Wyższa niż przed rokiem jest sprzedaż samochodów (+11,2%), podobnie farmaceutyków i kosmetyków (+5,2%)” – komentują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

„Sprzedaż detaliczna spadła we wrześniu o 3,0%r/r – wyraźnie poniżej oczekiwań (+2,3%). Konsumenci nadal wstrzymują się z zakupami pozostałych dóbr trwałych – sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD spadła o 8,0%r/r. Wyższa niż przed rokiem jest sprzedaż samochodów (+11,2%), podobnie farmaceutyków i kosmetyków (+5,2%)” – napisali ekonomiści ING Bank Polski.