Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec pierwszego półrocza 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,5 mln mkw. GLA. Łącznie w pierwszej połowie 2024 r. przybyło 190 tys. mkw. GLA.
W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 359 mkw. na 1000 mieszkańców.
“W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce otwarto 15 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Na koniec czerwca 2024 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,5 mln mkw. GLA.
Nową podaż zdominowały obiekty otwarte w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, dotyczy to 75% nowej powierzchni handlowej. W strukturze zasobów handlowych dominują centra handlowe, które odpowiadają za 80% nowoczesnej powierzchni handlowej.
Rośnie udział parków handlowych, na które przypada 18% powierzchni handlowej, a 2% stanowią centra wyprzedażowe” – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Nowe obiekty
Największymi obiektami oddanymi do użytku w pierwszej połowie 2024 r. były: OTO Park Koszalin w Koszalinie (38 000 mkw. GLA), Galeria Starówka w Lesznie (15 200 mkw. GLA) oraz obiekt S1 w Bytomiu (14 000 mkw. GLA). W budowie, z datą otwarcia do końca 2024 r., jest obecnie 28 obiektów o łącznej powierzchni handlowej 270 tys. mkw. GLA.
Aktualnie, 52% powierzchni zasobów handlowych w Polsce znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 24% w miastach pomiędzy 100-400 tysięcy mieszkańców, a 24% w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.
W pierwszej połowie 2024 r. rynek nieruchomości komercyjnych odnotował zauważalny wzrost aktywności inwestorów. Wartość transakcji wyniosła 1,7 mld euro, co stanowi wzrost o 76 proc., w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. W tym, wartość transakcji dotyczących nieruchomości handlowych wyniosła niemal 497 mln euro.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Blisko 77% liczby transakcji w branży handlowej dotyczyło aktywów o wartość poniżej 20 mln euro – w większości parków handlowych położonych w mniejszych miastach.
Największą, był zakup portfolio firmy Cromwell (łącznie 219 tys. mkw. GLA) za kwotę 285 mln euro przez czeski fundusz Star Capital Finance.
Centra handlowe górą
Centra handlowe pozostają najbardziej popularnych formatem wśród obiektów handlowych z 80% udziałem w zasobach. Powierzchnia parków handlowych stanowi 18% całkowitej podaży handlowej. 52% całkowitej podaży powierzchni handlowej znajduje się w największych aglomeracjach, i jest to spadek udziału o około 17 punktów procentowych w stosunku do 2005 r.
Struktura rynku handlowego pod względem wielkości projektów nie uległa znaczącym zmianom: największe zróżnicowanie nadal zauważalne jest w centrach handlowych, najmniejsze zaś w centrach wyprzedażowych (outletach). Centra wyprzedażowe zazwyczaj osiągają powierzchnię poniżej 20 tys. mkw. (64%), największym z nich pozostaje Szczecin Outlet Park (28 300 mkw.).
Biorąc jednak pod uwagę całkowitą powierzchnię centrów handlowych, te o powierzchni 5-20 tys. mkw. mają 24% udział. Największy udział (36%) mają centra handlowe o wielkości 20-40 tys. mkw. Analizując parki handlowe, dominującą grupą są obiekty o powierzchni mniejszej niż 20 000 mkw. 61% z całkowitej powierzchni parków handlowych oraz aż 89% z całkowitej ich liczby. Parki handlowe o powierzchni większej niż 40 tys. mkw. stanowią 25% łącznej powierzchni GLA zlokalizowanego w tym formacie.
Ponad 200 członków
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.