ESG: Carrefour otwiera pierwszy butik z ubraniami z „drugiej ręki”

Carrefour otworzyła w hipermarkecie w Pabianicach przy ul. Popławskiej swój pierwszy w Polsce Butik Cyrkularny realizowany w modelu store in store. Na powierzchni około 100 mkw. klienci znajdą w nim szeroki wybór ubrań z drugiej ręki w atrakcyjnych cenach.

To inicjatywa oparta na modelu 3 x win, z której korzyści czerpią klienci, firma i środowisko naturalne.

Kultura fast fashion przyzwyczaiła konsumentów do ciągłego kupowania i pozbywania się ubrań i choć koncept sklepów second hand zyskał w ostatnich latach na popularności, to nadal wiele marek zachęca konsumentów do zakupów odzieży na przysłowiowy “jeden sezon”. Wychodząc naprzeciw tym zmianom, Carrefour Polska uruchomił wraz z firmą New Solutions Group, właścicielem marki Ubrania Do Oddania, swój pierwszy w Polsce Butik Cyrkularny.

Z cyrkularnym podejściem do odzieży

Nowy Butik wyróżnia się modelem działania opartym na założeniach gospodarki cyrkularnej (obiegowej) oraz unikalnym podejściem do sprzedaży. Co dwa tygodnie asortyment Butiku jest wymieniany na nowy, a co dwa dni ceny sprzedawanych produktów są obniżane, aby ostatniego dnia kosztowały jedynie 5 zł za sztukę (90% taniej niż bazowa oferta), co dodatkowo ma zachęcić klientów do zakupów używanej odzieży. Klienci dokonują zakupów w specjalnej wydzielonej przestrzeni hipermarketu o powierzchni ok. 100 mkw. wyposażonej w stanowisko kasowe.

PARTNER PORTALU

Kaufland

„Otwierając pierwszy Butik Cyrkularny w Pabianicach chcemy dać mieszkańcom miasta możliwość dokonania świadomych wyborów zakupowych, które są korzystne zarówno dla nich, jak i dla naszej planety” — mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska. „Każdy zakupiony w naszym Butiku kilogram odzieży to aż 6241 litrów zaoszczędzonej wody i prawie 13 kilogramów zredukowanej emisji CO2*. Jesteśmy przekonani, że takie inicjatywy przyczyniają się do zmiany przyzwyczajeń Pabianiczan w zakresie zakupów, użytkowania i utylizacji tekstyliów” — dodaje Piotr Lubiewa-Wieleżyński.

„Jednym z naszych celów jako New Solutions Group jest popularyzacja rynku second hand i korzyści ekologicznych które za nim stoją. Dlatego zależało nam na wprowadzeniu sprzedaży odzieży używanej do hipermarketów, gdzie Polacy tak chętnie robią zakupy.

Naturalnym partnerem do tego koncepty był dla nas Carrefour, z którym w ramach współpracy z naszą marką Ubrania Do Oddania, z sukcesem zrealizowaliśmy ogólnopolskie zbiórki tekstyliów. Po pierwszych tygodniach współpracy widzimy, że był to strzał w dziesiątkę i klienci Carrefour chętnie robią zakupy w strefie Butiku Cyrkularnego.

Poza tym że mają dostęp do ciekawej mody, to generują całkiem duży impakt środowiskowy. Tylko w samym wrześniu dzięki klientom Carrefour, którzy dokonali zakupów w Butiku Cyrkularnym w Pabianicach zaoszczędziliśmy ponad 5 000 CO2 – to tyle ile generuje jedno auto, które przejechało około 20 000 km. Dodatkowo zaoszczędziliśmy około 2,4 mln litrów wody, czyli to prawie 54 000 5 minutowych pryszniców” – mówi Tomasz Bocian CEO New Solutions Group Sp. z o.o., właściciel koncepcji Butiku Cyrkularnego i marki Ubrania Do Oddania.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W trosce o środowisko

Uruchomienie Butiku Cyrkularnego to kolejna z inicjatyw Carrefour, której celem jest promocja drugiego biegu tekstyliów w Polsce. W 2023 roku sieć, we współpracy z marką Ubrania Do Oddania rozpoczęła zbiórkę używanych, niepotrzebnych ubrań od swoich klientów, oferując im w zamian zniżki na zakupy. Akcja przyczyniła się dotychczas do ograniczenia emisji ponad 200 ton CO2 i zebrania 20 ton używanych tekstyliów, które wróciły do ponownego obiegu. Butik Cyrkularny to zamknięcie obiegu współpracy z Ubrania Do Oddania.

Z cyrkularnym podejściem do ubrań

New Solutions Group Sp. z o.o. to firma która w 2018 roku założył a markę Ubrania Do Oddania i w ten sposób rozpoczęła rewolucję na polskim rynku odzieżowym łącząc ideę mody cyrkularnej i odpowiedzialnej konsumpcji. Serwis www.ubraniadooddania.pl zbiera odzież i akcesoria, przekazując organizacjom charytatywnym oraz placówkom edukacyjnym w ramach programu „Szkoła w Porządku” 5 zł za 10 kilogram przekazanych rzeczy.

Przez kolejne lata NSG rozwijało swoje działania i tworzyło nowe projekty w tym Program Partnerski, Firmę w Porządku, czy Ubraniomaty. W 2021 roku powstała sieć sklepów Butik Cyrkularny, której zadaniem było nadanie realnej wartość obiegu zamkniętego i danie tekstyliom drugiego życia, a także przedefiniowanie klasycznego second handu.

Równie istotnym celem jest dla New Solutions Group, poprzez swoje działania, edukacja społeczeństwa w zakresie fast fashion i dobrych nawyków konusmenckich, wprowadzanie w firmach działań CSR, uświadamianie odpowiedzialnego kupowania i wpływu branży tekstylnej na środowisko oraz redefiniowanie pojęcia drugiego obiegu na rynku tekstylnym i udowodnienie, że cyrkularność jest ważnym aspektem naszej codzienności.

W lipcu 2022 roku jako Ubrania Do Oddania firma nawiązała partnerstwo z Komisją Europejską w zakresie wdrożenia w Polsce założeń Strategii Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym.

Z ponad 850. sklepami

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 850 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Dzięki multiformatowej sieci ponad 14 000 sklepów w 40 krajach, Grupa Carrefour jest jednym z wiodących sprzedawców żywności na świecie. W 2023 r. sieć odnotowała sprzedaż na poziomie 94,1 miliarda euro. Grupa Carrefour zatrudnia obecnie ponad 300 000 pracowników w sklepach zintegrowanych, którzy pomagają uczynić markę światowym liderem w transformacji żywności dla wszystkich, oferując codziennie żywność wysokiej jakości, dostępną i w rozsądnej cenie. Pod szyldami Carrefour na całym świecie pracuje ponad 500 000 osób.