Grupa Żabka na ścieżce dynamicznego wzrostu

W pierwszych trzech kwartałach 2024 skorygowany wynik EBITDA Grupy Żabka wyniósł 2,52 mld zł i wzrósł o 26 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. Ten bardzo dobry wynik firma uzyskała dzięki wzrostowi skali biznesu oraz poprawie efektywności kosztowej. Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek.

Marża skorygowanego wyniku EBITDA po 9 miesiącach 2024 r. wyniosła 12,3 proc., co stanowi wzrost o 0,6 pp. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.

Przez 9 miesięcy 2024 roku Grupa Żabka kontynuowała dynamiczny wzrost w związku z rosnącą sprzedażą porównywalną (LfL), otwieraniem nowych sklepów oraz rozwojem oferty cyfrowej. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 20,4 mld zł, co stanowi wzrost o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.

Przychody wzrosły o 20 proc. i osiągnęły poziom 17,7 mld zł. W samym 3. kwartale br. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,11 mld zł i wzrósł o 18 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.

Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7,5 mld zł, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przychody zwiększyły się o 18 proc., osiągając poziom 6,6 mld zł. Wynik netto w 3. kwartale osiągnął 319 mln zł, co stanowi wzrost o 42 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.

PARTNER PORTALU

Kaufland

„Cieszę się, że nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia Grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA.

Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc” – komentuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.

„Zarówno w 3. kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. poprawiliśmy wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia. Zgodnie z naszymi zapowiedziami z IPO, w średnim terminie dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13 proc.

Ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 w stosunku do 2023 roku” – dodaje Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Z 999. nowymi sklepami

W 3. kwartale 2024 r. skorygowany wynik EBITDA zwiększył się do poziomu 1 119 mln zł (+ 17,8 proc. rdr). Solidne wyniki kwartalne oraz programy efektywności kosztowej wdrożone od początku 2024 r. sprawiły, że w okresie 9 miesięcy br. skorygowana EBITDA zwiększyła się o 26 proc. rdr do 2 518 mln zł.

W 3. kwartale 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7 499 mln zł, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z 3. kwartałem 2023 r. Przez 9 miesięcy 2024 r. wynik ten sięgnął 20 392 mln zł (wzrost o 20,4 proc. rdr).

O 18 proc. do 6 578 mln zł zwiększyły się przychody Grupy w 3. kwartale br. Przez 9 miesięcy wzrosły o 20 proc. rdr do 17 726 mln zł.

Wpływ na zwiększenie wyników sprzedażowych miały w równym stopniu wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), jak i ekspansja sieci sklepów.

Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec 3. kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano). Tylko w 3. kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.

Pomimo spowolnienia inflacji w 3. kwartale 2024 r., Grupa Żabka zwiększyła sprzedaż LfL o 8,6 proc. w okresie 9 miesięcy i o 6 proc. w 3. kwartale, w porównaniu z analogicznymi okresami roku poprzedniego.

Skorygowana marża EBITDA w 3. kwartale 2024 r. wyniosła 14,9 proc. (+0,1 p.p. rdr), a narastająco po 9 miesiącach sięgała 12,3 proc. (+0,6 p.p.). Wzrost był efektem poprawy marży bezpośredniej, efektywności kosztowej, normalizacji kosztów energii oraz rosnących wyników oferty cyfrowej Grupy.

W porównaniu z 3. kwartałem ubiegłego roku, zysk netto zwiększył się o 42 proc. do 319 mln zł. Z kolei po dziewięciu miesiącach 2024 r. był o 155 proc. wyższy niż przed rokiem, wynosząc 377 mln zł, głównie dzięki stabilnym kosztom odsetkowym oraz obniżeniu stawki podatkowej. W 3. kwartale 2024 r. marża zysku netto wyniosła 4,2 proc. (+0,7 p.p.), a w okresie 9 miesięcy była na poziomie 1,8 proc. (+1 p.p. rdr).

Nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 407 mln zł w 3. kwartale oraz 1 052 mln zł za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 r. Większość tej kwoty została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów oraz wdrażanie konceptu Żabka Café 2.0. i rozwój oferty PROSTO z PIECA, związanych m.in. z instalacją pieców konwekcyjno-mikrofalowych w ok. 7 000 sklepów.

W trzech kwartałach 2024 r. wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA poprawił się do 1,4x z poziomu 2,1x przed rokiem. Ten pozytywny trend wspierany był wysokim poziomem generowania wolnych przepływów gotówkowych, które w pierwszych 9 miesiącach roku wyniosły 1,9 mld zł.

Z 10 900. placówkami

Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego misją jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów.

Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.

Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10 900 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia.

Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta. Platforma Dietly to z kolei wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje zaś za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka w 2024 r. rozpoczęła działalność na bardzo atrakcyjnym rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.

Prężną działalność spółki w Polsce umożliwia należycie doinwestowana infrastruktura logistyczna, obejmująca osiem centrów dystrybucyjnych, 19 obiektów typu cross-dock oraz sieć magazynów dark store i lokali dark kitchen, stanowiących zaplecze operacyjne oferty cyfrowej Grupy Żabka.

Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowana są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.