Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że obecnie w fazie planowania, przygotowania inwestycji bądź w budowie jest blisko 1,2 mln mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, z terminem otwarcia do końca 2026 r. To 9% całości obecnej bazy nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce.
W ciągu trzech lat mają powstać lub zostać rozbudowane 123 obiekty, w tym: 11 centrów handlowych, 2 outlety i 110 parków handlowych.
„Polska Rada Centrów Handlowych przygotowała drugą edycję bazy obiektów handlowych w fazie planowania bądź budowy, która obejmuje bardzo szeroki przekrój inwestycji. Łącznie, do końca 2026 r., mają zostać uruchomione 123 obiekty o powierzchni blisko 1,2 mln mkw. GLA.
W budowie jest obecnie 40 inwestycji o łącznej powierzchni 389 tys. mkw. GLA, 30 obiektów o łącznej powierzchni ponad 284 tys. mkw. GLA uzyskało pozwolenie na budowę, a kolejne 53 o powierzchni 509 tys. mkw. GLA jest na etapie planowania” – informuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Do końca 2024 r. planowane jest otwarcie łącznie 25 obiektów handlowych o powierzchni ponad 250 tys. mkw. GLA. W 2025 r. inwestorzy planują otwarcie kolejnych 47 obiektów, o łącznej powierzchni blisko 370 tys. mkw. GLA.
PARTNER PORTALU
Z kolei w 2026 r. planowane jest otwarcie 51 nieruchomości, o łącznej powierzchni ponad 562 tys. mkw. GLA. Inwestycje dotyczą 103 obiektów od 5 do 38 tys. tys. mkw. GLA. oraz 20 mniejszych, o powierzchni poniżej 5 tys. mkw. GLA.
W podziale na województwa, w inwestycjach dominują Dolny Śląsk, Mazowsze i Wielkopolska. W tych województwach koncentruje się 36% wszystkich obiektów oraz 36,5% całości nowej powierzchni handlowej.5 największych nowych inwestycji to:
BIG Piła – 38 000 mkw. GLA
Nowa Sukcesja (przebudowa CH Sukcesja) – 35 000 mkw. GLA
Osada Park – 33 000 mkw. GLA
BIG Ostróda – 27 000 GLA
Rock Park Pruszcz – 26 000 GLA.
Dodatkowo, w 2028 r. planowane jest otwarcie dwóch dużych obiektów mixed-use: Wilanów Park (51 500 mkw. GLA) i Projekt Góraszka (43 000 mkw. GLA). Inwestycje te będą miały łączną powierzchnię 94 500 mkw. GLA. Z uwagi na późniejszy termin realizacji, ich powierzchnia nie została ujęta w bazie obiektów handlowych którą przygotowała PRCH.
Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec pierwszego półrocza 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,5 mln mkw. GLA. Łącznie w pierwszej połowie 2024 r. przybyło 190 tys. mkw. GLA.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 359 mkw. na 1000 mieszkańców.
Ponad 200 członków
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.