Jędrzej Wittchen, Wittchen: naszym celem jest poprawa dynamiki sprzedaży

W ciągu trzech kwartałów br. Grupa Wittchen osiągnęła 321,1 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, głównie z powodu nasilającej się konkurencji cenowej oraz mniejszego popytu na kluczowych rynkach Europy Zachodniej.

Te czynniki, w połączeniu z utrzymującą się presją kosztową, sprawiły, że EBITDA Grupy za dziewięć miesięcy tego roku wyniosła 57,9 mln zł (-21% r/r), a wynik netto 25,4 mln zł (-38% r/r). Celem Zarządu jest odwrócenie negatywnego trendu w czwartym kwartale tego roku.

W samym trzecim kwartale 2024 roku przychody Grupy Wittchen wyniosły 115,3 mln zł i były o 10% niższe niż w tym samym okresie 2023 roku, choć wolumen sprzedanych produktów wzrósł o 8% r/r. Jest to efekt nasilającej się konkurencji cenowej, w tym ze strony azjatyckich platform internetowych. Presja cenowa odczuwalna jest w szczególności w segmencie walizek, wiodącej kategorii produktowej Grupy Wittchen.

Sprzedaż w sklepach stacjonarnych w minionym kwartale wzrosła o blisko 3% r/r, m.in. za sprawą otwarcia nowych salonów za granicą., przy stabilnej sprzedaży w ujęciu LFL (dla tej samej liczby placówek). Znacząco spadła natomiast sprzedaż online oraz w kanale B2B, zwłaszcza na zagranicznych platformach marketplace.

Spadek sprzedaży zagranicznej (łącznie o 28% r/r) to m.in. efekt utrzymującej się dekoniunktury w Niemczech – najważniejszym rynku zagranicznym dla Grupy Wittchen – oraz umocnienia się złotego wobec euro, które miało negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Jednocześnie, Grupa Wittchen mierzyła się w trzecim kwartale z presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami, związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i wyższymi kosztami frachtu.

Niższa sprzedaż w połączeniu z wyższymi kosztami przełożyły się na spadek rentowności operacyjnej oraz netto. W trzecim kwartale tego roku zysk EBITDA wyniósł 19,3 mln zł (-37% r/r), a zysk netto 8,7 mln zł (-50% r/r).

„Wyniki trzeciego kwartału tego roku były znacząco poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz Spółki. Widzimy utrzymującą się od dłuższego czasu ostrożność polskich konsumentów w wydawaniu pieniędzy.

Częściej szukają oni okazji do zakupów tańszych produktów, czekają na promocje. W Polsce – na naszym rodzimym rynku – na tle całego sektora radzimy sobie relatywnie dobrze. Wyraźnie odczuwamy natomiast spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech. Jednocześnie musimy stawiać czoła nasilającej się konkurencji ze strony azjatyckich platform handlowych| – komentuje Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen S.A.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

„Naszą odpowiedzią jest m.in. poszerzenie portfolio produktów Grupy Wittchen, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. Zostały one bardzo dobrze przyjęte przez klientów. Wyciągnęliśmy też wnioski z dotychczasowej współpracy z czołowymi platformami marketplace i poprawiamy zasady tej kooperacji.

Chcemy dostarczać szerszą gamę produktów, jednocześnie zoptymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczyć koszty z tym związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. Przed nami najbardziej intensywny okres w roku, w tym „black week” i sezon zakupów przedświątecznych.

Naszym celem jest poprawa dynamiki sprzedaży i w efekcie pozostałych wyników, począwszy już od czwartego kwartału tego roku” – zapowiada Jędrzej Wittchen.

Grupa Wittchen konsekwentnie realizuje trzyetapową strategię wchodzenia na rynki zagraniczne. Obejmuje ona w pierwszej kolejności sprzedaż poprzez platformy marketplace, następnie uruchomienie własnego lokalnego e-sklepu, a w trzecim kroku otwieranie salonów w kluczowych lokalizacjach.

Od początku tego roku Grupa uruchomiła swój pierwszy sklep stacjonarny w Niemczech, dwa salony w Austrii oraz kolejne dwa w Rumunii (łącznie na tym rynku funkcjonują już trzy salony marki Wittchen).

Z ponad 100. salonami

Grupa Wittchen zajmuje się sprzedażą ekskluzywnej galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz luksusowych dodatków i akcesoriów podróżnych. Budowana od ponad 30 lat marka Wittchen jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek premium w Polsce.

Grupa Wittchen prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 7 krajach (wliczając Polskę), 46 platformy marketplace w 24 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.

Od 2015 roku spółka Wittchen S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.