JYSK osiąga rekordowe wyniki dzięki inwestycjom w niższe ceny

W roku obrotowym 2023/24 JYSK osiągnął wynik EBIT w wysokości 4,43 mld DKK (594 mln EUR) i zwiększył obroty do 41,4 mld DKK (5,6 mln EUR). Globalny sprzedawca detaliczny wyposażenia wnętrz, zainwestował w obniżenie już konkurencyjnych cen na ponad połowę swoich popularnych produktów i ustanowił nowy rekord klientów.

W roku finansowym 2023/24 nadal dominował nastrój niepewności wśród konsumentów, pomimo spadku inflacji. Wszelkie decyzje zakupowe były podejmowane bardzo ostrożnie. JYSK jako globalna sieć branży wnętrzarskiej pozostał na podium preferencji zakupowych, a konkurencyjne ceny przyciągnęły 11,9 miliona nowych klientów do 3400 sklepów JYSK w 48 krajach.

W roku obrotowym 2024 zysk operacyjny przed opodatkowaniem, odsetkami, amortyzacją i zyskiem (EBIT) wzrósł o 12% do 4,43 mld DKK (594 mln EUR) w porównaniu z 3,965 mld DKK (531 mln EUR) w roku obrotowym 2023, a obroty wzrosły o 7,6% do 41,4 mld DKK (5,6 mld EUR) w porównaniu z 38,5 mld DKK (5,2 mld EUR) w roku poprzednim.

„Jestem bardzo zadowolony z naszych wyników za rok obrotowy 2023/24. Nasi pracownicy w sklepach, centrach dystrybucji, biurach po raz kolejny pokazali ogromne zaangażowanie i świetną postawę sprzedażową. Dzięki ich ciężkiej pracy ustanowiliśmy rekord w obrotach i liczbie nowych klientów oraz osiągamy jeden z najwyższych wzrostów EBIT — mówi prezes i dyrektor generalny JYSK, Rami Jensen.

Inwestowanie w rozwój

PARTNER PORTALU

Kaufland

W minionym roku finansowym firma JYSK otworzyła 137 nowych sklepów w całej Europie i zainwestowała w 489 aktywności sklepowych, w tym przeniesienia lokalizacji i powiększenia istniejących sklepów oraz modernizacje do konceptu 3.0. Ponadto JYSK zainwestował w budowę kolejnych centrów dystrybucji w Holandii oraz w Hiszpanii, aby sprostać rosnącej liczbie klientów i sklepów na obszarze Europy.

Sieć kontynuowała również wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych do obsługi sprzedaży, jak wielokanałowa platforma Unified Commerce, która ma zapewnić klientom wygodne rozwiązania zakupowe bez względu na to, w jaki sposób i w jakiej formie zdecydują się zrobić zakupy w JYSK.

Wyznaczanie ambitnych celów w zrównoważonym rozwoju

Miniony rok finansowy to także czas intensywnych prac nad wdrażaniem efektywnych rozwiązań, minimalizujących wpływ na środowisko. JYSK obliczył swoje zakresy emisji gazów cieplarnianych i ustalił nowe cele, aby spełnić wymogi uznanej na całym świecie inicjatywy Science Based Targets (SBTi), zgodnie z porozumieniem paryskim.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W oparciu o zatwierdzone cele, JYSK chce ograniczyć emisje w ramach własnych działań o 50,4% do 2032 roku i ma zamiar współpracować ze swoimi dostawcami w ograniczaniu poziomu emisji na bazie ich celów, które zostaną zatwierdzone przez SBTi do końca roku obrotowego 2028.

„Zrównoważony rozwój jest fundamentalną częścią naszej działalności i zobowiązań wobec naszych klientów, naszych pracowników oraz planety. Chcemy zmniejszać nasz wpływ na środowisko i sprawić, aby artykuły pochodzące ze zrównoważonej produkcji były dostępnym i niedrogim wyborem dla naszych klientów podczas zakupów w JYSK” — mówi Rami Jensen.

Patrząc w przyszłość

Eksperci przewidują, że niepewne nastroje konsumenckie oraz nieprzewidywalność na globalnym rynku detalicznym utrzymają się jeszcze przez jakiś czas. Będą także dominowały wysokie koszty operacyjne po kilku latach wysokiej inflacji. Z drugiej strony przewiduje się również, że obecne niskie zaufanie konsumentów nieznacznie wzrośnie.

Wiosną 2025 roku, JYSK otworzy swoje pierwsze sklepy poza Europą: w Casablance, w Maroku. Rok finansowy 2024/25 to także ostatni rok obecnej strategii „Seamless and Closer to the Customer”, a przygotowania do nowej strategii dla JYSK są w toku i opierają się na silnych fundamentach – wartościach JYSK: Kolega, Kupiec, Duch firmy.

„Nieprzewidywalność to nowa norma w handlu detalicznym. Mamy solidne zaplecze w całym JYSK, aby przeciwdziałać wahaniom i niepewności. Nadal koncentrujemy się na naszej długoterminowej strategii wzrostu i ekspansji” — mówi Rami Jensen.

Rok finansowy 2023/24 w liczbach:

Wzrost EBIT o 12% do 4,43 mld DKK (594 mln EUR). Wzrost obrotów o 7,6% do 41,4 mld DKK (5,6 mld EUR). Nowy rekord w liczbie nowych klientów: 11,9 mln. Otwarcie łącznie 137 nowych sklepów JYSK w Europie. Plany otwarcia w Maroku wiosną 2025 roku. 489 aktywności sklepowych, w tym relokacje, rozbudowy istniejących sklepów i modernizacje do najnowszej koncepcji sklepu 3.0.

JYSK W POLSCE

Polska to niezmiennie jeden z głównych i największych rynków JYSK w skali globalnej.

JYSK Polska zakończył rok finansowy 2024, trwający od września 2023 do sierpnia 2024 z wynikiem 2,9 mld złotych całkowitej sprzedaży, wliczając w to eksport. Konsekwentnie rozwijana jest wielokanałowość sprzedaży, efektem czego sprzedaż w kanale online wzrosła o 15% w porównaniu do roku poprzedniego.

Natomiast sprzedaż w sklepach stacjonarnych wzrosła o 10% w porównaniu do poprzedniego roku finansowego.

Obecnie sieć obejmuje 313 sklepów na terenie całego kraju.

Rozwój w Polsce

W ubiegłym roku finansowym JYSK otworzył 23 nowe sklepy, a dodatkowo 28 sklepów zostało zmodernizowanych do konceptu 3.0. W centrum zainteresowania pozostają duże miasta, jak Warszawa, gdzie padł rekord i powstały 4 nowe lokalizacje, jak i mniejsze miejscowości, nowe sklepy otworzone zostały między innymi w: Sycowie, Żninie, Rawiczu, czy w Suchym Lesie.

W kwietniu 2024 JYSK otworzył swój 300 sklep w Polsce. Uroczyste otwarcie odbyło się w Galerii Północnej, w Warszawie.

Wysoka satysfakcja z pracy

JYSK Polska po raz kolejny otrzymał również prestiżowe wyróżnienie magazynu Forbes dla najlepszego pracodawcy w Polsce i znalazł się gronie trzech najlepszych pracodawców branży handlu detalicznego.

Również wyniki wewnętrznego badania satysfakcji pracowników było na bardzo wysokim poziomie.

Działania na rzecz społeczności i środowiska

JYSK w Polsce niezmiennie angażował się w działania z zakresu ESG, aby wzmacniać swoją obecność wśród lokalnych społeczności, jak i wpływać pozytywnie na środowisko.

Wśród takich działań były współprace z organizacjami wspierającymi najbardziej potrzebujących, jak Polski Czerwony Krzyż, czy Omenaa Foundation, które otrzyały kilka tysięcy pościeli. JYSK także wsparł inicjatywę Fundacji Las na Zawsze i zaangażował się w nasadzenie nowych drzew na terenie Polski.

W 2025 roku JYSK Polska będzie świętował 25 lat obecności na polskim rynku.