PRCH: W październiku do centrów handlowych wrócił wzrost obrotów i odwiedzalności

Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły w październiku 2024 r. o 5,3% w porównaniu do października 2023 r. Takie są wyniki badania rynku prowadzonego na zlecenie PRCH.

Wzrost obrotów o 6,7% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły 6,3%. Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 3,9%. Jedynie najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) odnotowały niewielki spadek obrotów o 0,8%.

Największy wzrost obrotów, o 23,9%, odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 12,2%, a w kategorii restauracje i kawiarnie wzrost obrotów wyniósł 9,6%.

– W październiku 2024 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych
dynamicznie rosły, szczególnie w największych obiektach i największych miastach, jak Warszawa,
Kraków i Wrocław. Były one o 5,3% wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy z danych GUS wynika,
że dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wzrost wyniósł 2,3%. Dane te potwierdzają,
że wrześniowe, słabsze wyniki miały charakter sezonowy i wynikały z jednostkowych zdarzeń –
ocenia Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Najważniejszą, pozytywną informacją w odczytach październikowych jest to, że są one lepsze niż
wrześniowe. Oznacza to, że słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla
branży wyrażonego spadkami sprzedaży. Naturalnie zwracają uwagę delikatne spadki w małych
obiektach, a w dużych obiektach oczekiwalibyśmy wzrostów co najmniej, jak w średnich. Czekamy
na wyniki grudniowe, które powinny być lepsze i pozwolą na całościową ocenę roku 2024. – mówi
Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów
na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2024 r. o 0,5% wyższa od tej z października
2023 r. Największą dynamikę wzrostu odwiedzalności odnotowano w największych miastach, w
Łodzi i Wrocławiu.

Utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii
najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą
wizytę w galerii. W październiku był on o 1,6% wyższy niż w październiku 2023 r.
PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach
handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co
stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu
danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący
międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów
handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych
o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest
przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer,
pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej
miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się
dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D
zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery
montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym
obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln
mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo
miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni
najmu.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym
ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja
pozarządowa, od 21 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków
w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc
handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz