[RAPORT] Tpay: Polacy najczęściej kupują ubrania w Internecie

Jak wynika z raportu Tpay statystyczny polski e-konsument to osoba w wieku 42 lat, pracująca na etacie i robiąca zakupy w sieci regularnie, bo 2–3 razy w miesiącu lub częściej. Do e-commerce coraz chętniej zaglądają także starsi użytkownicy: 2 na 5 badanych ma minimum 55 lat. Najpopularniejszą kategorią zakupową są ubrania (24% badanych). Rocznie odbieramy co najmniej 150 paczek z zakupami.

Tpay już po raz czwarty zbadał zwyczaje zakupowe, motywacje i obawy e-konsumentów. Pierwsza część raportu „Jak Polacy lubią płacić online 2024/2025”, poświęcona portretowi konsumenta, przynosi bardzo ciekawe dane.

Aktualnie statystyczny polski e-konsument to osoba w wieku 42 lat, pracująca na etacie i robiąca zakupy w sieci regularnie, bo 2–3 razy w miesiącu lub częściej. Przybywa starszych konsumentów: 2 na 5 ma minimum 55 lat i do robienia zakupów wykorzystuje równie często laptopa i smartfona. Większość ankietowanych stawia jednak na smartfony (52% badanych).

„Mówi się, że kobiety są z Marsa, a mężczyźni z Wenus; różnice w preferencjach urządzeń zauważalne są także między kobietami a mężczyznami. 62% kobiet kupuje najczęściej za pomocą smartfonów, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 41%.

To jedna z wielu danych obecnych w naszych raporcie, które stanowią wyraźną wskazówkę dla e-sprzedawców. Pandemia czy spowolnienie gospodarcze bardzo wpłynęły nae-commerce, nie zwalnia on jednak tempa i każdy rok to nowe wyzwania dla branży” – mówi Magdalena Stranz-Sobalkowska, CCO w Tpay.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Co Polacy wkładają do wirtualnych koszyków?

Jeszcze niedawno pewne kategorie zakupowe były w pełni zarezerwowane dla zakupów stacjonarnych. Leki i suplementy diety czy obuwie nie były produktami, które konsumenci chętnie wkładali do wirtualnego koszyka. Warto również pamiętać, że całkiem niedawno zakupów dokonywano głównie za pośrednictwem komputera, a te odbywające się w sieci były domeną głównie młodszych pokoleń.

Raport Tpay pokazuje, że kobiety częściej niż kiedyś kupują online obuwie (24%), suplementy diety (25%) i ubrania (22%). Z kolei mężczyźni chętniej online wybierają elektronikę (24%) oraz odzież sportową (16%). Aż 21% respondentów wskazało, że w ostatnich latach zaczęło kupować online leki i suplementy diety – produkty, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla aptek stacjonarnych.

Zakupy internetowe dynamicznie się rozwijają, ale niektóre produkty wciąż pozostają głównie w sferze zakupów naziemnych. Konsumenci nadal wolą osobiście kupować rośliny ogrodowe czy świeże produkty spożywcze.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jednak kategorie takie jak artykuły spożywcze czy kosmetyki coraz częściej trafiają do wirtualnych koszyków, co wskazuje na stopniową zmianę nawyków i wyznacza kierunek na przyszłość”– dodaje Magdalena Stranz-Sobalkowska.