W 2024 roku na rynku handlowym w Polsce obserwowaliśmy wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej skoncentrowany wokół nowych parków handlowych. Dynamicznie rozwijało się też wiele sieci handlowych. W 2025 roku obserwować będzie można wzrost inwestycji w parki handlowe. Istotne będą również działania rekomercjalizacyjne oraz modernizacje galerii handlowych – w komentarzu dla SCF News | Retailnet.pl mówi Jacek Malicki, Leasing Associate Director, Leasing Retail, CPI Property Group.
W 2024 roku na rynku handlowym w Polsce obserwowaliśmy wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej skoncentrowany wokół nowych parków handlowych.
Na rynku rządzą parki handlowe
Ten format umacnia swoją pozycję jako atrakcyjna inwestycja, dzięki stabilności i dostosowaniu do lokalnych potrzeb. Tymczasem galerie handlowe w dużych miastach zmieniały swoje funkcje, a nawet ustępowały miejsca nowym inwestycjom z segmentu mieszkaniowego i biurowego (np. Galeria Malta w Poznaniu).
Rok 2024 to także dynamiczny rozwój wielu sieci handlowych, takich jak np.: Half Price, CCC, Sinsay, Rituals, Empik, Pitbull, Pepco, Dealz. To również czas zmiany formatów sieci handlowych na czele z marką Ochnik, która znacząco zwiększyła powierzchnię swoich salonów.
Obserwujemy również ekspansję nowych konceptów gastronomicznych funkcjonujących w strefach restauracyjnych obiektów handlowych oraz w formatach typu food hall zlokalizowanych w największych miastach w Polsce, co jest związane z poszukiwaniem przez klientów nowych doświadczeń kulinarnych.
Pracowity rok w dziale powierzchni handlowych CPIPG
CPIPG jest w Polsce właścicielem 23 obiektów handlowych – sześciu galerii i 17 parków handlowych. Rok 2024 przyniósł kontynuację umacniania pozycji wszystkich formatów handlowych naszej grupy. Silny i atrakcyjny tenant mix oraz dogodna lokalizacja obiektów przyciągnęły do naszych galerii i parków handlowych miliony klientów.
Od początku roku podpisaliśmy 123 nowe umowy, dzięki czemu procent komercjalizacji naszych obiektów zbliżył się do 100% w całym portfelu. Zadbaliśmy także o wynajem lokali handlowych w budynkach biurowych – w 2024 roku podpisaliśmy 23 umowy w parterach handlowych w biurowcach z portfolio firmy (20 obiektów w Warszawie).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Te trendy zdominują 2025 rok
W 2025 roku oczekujemy dalszej transformacji rynku nieruchomości handlowych w Polsce polegającej na wzroście inwestycji w parki handlowe – ten segment pozostanie kluczowy ze względu na niższe koszty operacyjne i rosnącą popularność w mniejszych miastach oraz na przedmieściach dużych aglomeracji.
Istotne będą również działania rekomercjalizacyjne oraz modernizacje galerii handlowych – właściciele dużych obiektów w miastach będą kontynuować dostosowywanie funkcji centrów handlowych do oczekiwań ich klientów, inwestując w przestrzenie wielofunkcyjne łączące handel, usługi i mieszkania.
Nie zwolni także rozwój konceptów gastronomicznych we wszystkich znanych formatach. W przyszłym roku spodziewamy się także kontynuacji ekspansji, takich marek jak np. Sinsay, Half Price, CCC, Rituals. Na mapie handlowej pojawią się również nowi gracze na czele z najnowszą marką grupy CCC – Worldbox.
Kluczowymi czynnikami wpływającymi na rentowność i strategię obiektów handlowych będą inflacja i zmiany przepisów dotyczących niedziel handlowych. Możliwa liberalizacja handlu w niedziele mogłaby zwiększyć obroty w tradycyjnych sklepach.
Jacek Malicki, Leasing Associate Director, Leasing Retail, CPI Property Group.