Grupa Muszkieterów wciąż na fali wzrostu

W 2024 roku Grupa Muszkieterów osiągnęła łączny obrót w wysokości 10,93 mld zł w ramach sieci Intermarché i Bricomarché, notując wzrost o 6,3% w porównaniu do roku poprzedniego. To wynik znacząco wyższy niż średni wzrost rynków, na których Grupa jest obecna. Bricomarché otworzyło 21 nowych sklepów, zaś Intermarché 4 nowe sklepy.

Bricomarché zanotowało rekordowy rok obrotowy, zarówno nominalnie, jak i pod kątem progresji rok do roku. Sieć osiągnęła progresję sprzedaży o ponad 13%, wynik znacząco wyższy od dynamiki całego rynku DIY.

Było to możliwe dzięki intensywnemu rozwojowi sieci – w 2024 roku Bricomarché otworzyło 21 nowych sklepów, co stanowi najlepszy wynik w historii marki. W 2025 roku sieć planuje uruchomienie 25 nowych placówek, a w ciągu najbliższych czterech lat łącznie 100 sklepów w Polsce.

Bricomarché inwestowało w rozwój technologiczny. W czerwcu 2024 roku sieć zakończyła największe w swojej historii wdrożenie cyfrowe, implementując nowoczesny system ERP. Inwestycja o wartości kilkudziesięciu milionów złotych objęła wdrożenie systemu zarówno w centrali zakupowej, jak i w magazynach budowlanych. System w 2025 będzie wdrażany w punktach sprzedaży prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców. Transformacja ma na celu usprawnienie procesów operacyjnych i poprawę obsługi klientów.

W ramach realizacji swojej strategii Bricomarché stawia na angażujące inicjatywy społeczne, co znalazło odzwierciedlenie w powrocie do roli głównego sponsora programu „Nasz Nowy Dom” w marcu 2024 roku. Program ten ma na celu pomoc polskim rodzinom w poprawie warunków mieszkaniowych, a marka Bricomarché wspiera go dostarczając materiały budowlane.

W sierpniu 2024 roku miały miejsce istotne zmiany w zarządzie Bricomarché w Polsce. Nowym prezesem sieci został Marek Sawa, który zastąpił Jacka Paszke. Marek Sawa, związany z Grupą Muszkieterów od 2008 roku, jest właścicielem sklepów Bricomarché w Lubaniu, Głogowie i Lubinie. Jako prezes jest odpowiedzialny za realizację strategii rozwoju sieci na terenie całej Polski.

„W 2024 roku Bricomarché ponownie potwierdziło swoją pozycję dynamicznie rozwijającej się marki w polskim sektorze DIY. Osiągnęliśmy ten sukces dzięki intensywnemu rozwojowi naszej sieci. Rekordowe otwarcie 21 nowych sklepów w minionym roku to dowód na skuteczność naszych działań, a w 2025 roku planujemy podnieść poprzeczkę i uruchomić aż 25 kolejnych placówek. Wdrożenie systemu ERP umożliwiło nam znaczące usprawnienie procesów operacyjnych, poprawę efektywności oraz – co kluczowe – podniesienie jakości obsługi naszych klientów” – mówi prezes sieci Bricomarché w Polsce, Marek Sawa.

Intermarché z umocnioną pozycja na rynku spożywczym

Sieć Intermarché zakończyła 2024 rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie 2,5 proc. na stałej powierzchni (LFL), przy mocno wyhamowującym rynku, zarówno ilościowo, jak i pod kątem dynamiki inflacji. Sieć tym samym stopniowo umacnia swoją pozycję na rynku, rozpoczynając zapowiadany powrót do ekspansji: w ubiegłym roku Intermarché otworzyło 4 nowe sklepy, a w 2025 roku planuje około 15 nowych otwarć.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Wraz z Auchan Polska, sieć rozpoczęła długoterminowy sojusz zakupowy. Obie marki stworzyły wspólną jednostkę prawną, która reprezentuje je w rozmowach z dostawcami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi. Celem współpracy jest optymalizacja zakupów oraz wzmocnienie relacji z dostawcami – dzięki poszerzeniu ich perspektyw biznesowych, a także zwiększeniu atrakcyjności cen oferowanych produktów w efekcie połączenia siły nabywczej obu marek.

Sieć kontynuowała modernizację sklepów, wprowadzając koncept Power w 12 kolejnych placówkach. Obecnie 41 sklepów działa w tym modelu, a kilkanaście wdrożyło jego elementy. Sklepy po remoncie odnotowały wzrost obrotów średnio o 25%, a także wzrost liczby klientów i wartości koszyka. Intermarché planuje przebudowę wszystkich supermarketów do 2027 roku, a prace w kolejnych sklepach trwają. Najbliższe reotwarcia po modernizacji będą miały miejsce w Knurowie, Bytomiu, Turku i Gryfinie.

W sklepach instalowano kolejne kasy samoobsługowe – obecnie znajdują się już w 113 placówkach na terenie Polski. Wdrożono nową platformę cyfrową, która wspiera procesy lojalnościowe oraz rozwój e-commerce. Stacje paliw Intermarché zakończyły migrację na nowy system informatyczny, który zintegrowany jest z systemem sklepów, co umożliwia skoordynowane działania w obszarze lojalnościowym.

Realizowano intensywne działania marketingowe, w tym nową odsłonę programu lojalnościowego „Moje Intermarché” od sierpnia 2024 roku. Program umożliwia zbieranie punktów przez aplikację mobilną i oferuje korzyści, takie jak katalog nagród, zniżki i oferty personalizowane. W październiku 2024 roku ruszyła kampania „Wszystko czego dziś chcę”, promująca szeroki asortyment, konkurencyjne ceny i świeże produkty. Kampania była obecna w mediach tradycyjnych i online, m.in. w telewizji, radiu oraz na platformach społecznościowych.

Z końcem 2024 roku, w zarządzie sieci Intermarché w Polsce nastąpiły kluczowe zmiany. Stanowisko prezesa objął Adrian Podziemski, związany z Grupą Muszkieterów od 2012 roku, właściciel trzech supermarketów Intermarché: dwóch w Piekarach Śląskich oraz w Rudzie Śląskiej. W swojej nowej roli nadzoruje działalność spółki SCA PR Polska, odpowiedzialnej za strategię handlową Intermarché w Polsce oraz SCA Petrole, zarządzającej dystrybucją paliw na ponad 70 stacjach przy supermarketach sieci. Do Adriana Podziemskiego dołączyło czterech właścicieli sklepów Intermarché: Grzegorz Gruca, Piotr Płażalski, Paweł Czerwiński oraz Dominik Majchrzak, którzy wspólnie tworzą nowy zarząd.

„Zakończenie 2024 roku z wynikiem wzrostu sprzedaży na poziomie 2,5 proc. na stałej powierzchni, 4 nowymi sklepami oraz intensywną modernizacją sieci to efekt konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Intermarché w Polsce.

Nasza współpraca zakupowa z Auchan Polska w ramach sojuszu INAU oraz wdrożenie przez nas innowacyjnych rozwiązań, takich jak kasy samoobsługowe czy nowa platforma cyfrowa, pozwalają nam na dalszą optymalizację procesów zakupowych, poprawę doświadczeń klientów i lepsze dopasowanie oferty do ich potrzeb.

Planujemy dalszą ekspansję, a także inwestycje w modernizację sieci, co umożliwi nam umocnienie pozycji na rynku i dynamiczny rozwój w 2025 roku” – mówi prezes sieci Intermarché w Polsce, Adrian Podziemski.

Grupa Muszkieterów stale rośnie

W ciągu ubiegłego roku do Grupy dołączyło 27 nowych przedsiębiorców, którzy po ukończeniu specjalistycznych szkoleń oraz uzyskaniu niezbędnych zgód, już objęli sklepy lub wkrótce je otworzą. Wzrost ten może wynikać z wprowadzenia innowacyjnego modelu inwestycyjnego, który umożliwia przedsiębiorcom bezpośrednią inwestycję w projekty nieruchomościowe pod markami Intermarché i Bricomarché. Zwiększa niezależność inwestorów, dając im jednocześnie pełne wsparcie operacyjne, finansowe i marketingowe ze strony Grupy.

Nie tylko rozwój sieci handlowych jest priorytetem Grupy Muszkieterów. Zrzeszenie niezależnych polskich przedsiębiorców konsekwentnie angażuje się w działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. W 2024 roku zainstalowano panele fotowoltaiczne na dachu biurowca w Swadzimiu, a także zaplanowano ich montaż na dachu nowego magazynu Intermarché na Śląsku oraz magazynu w Swadzimiu. Inwestycje te nie tylko wspierają rozwój odnawialnych źródeł energii, ale także przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie modernizacji oświetlenia w ponad 330 sklepach.

W 2024 roku Grupa Muszkieterów zainwestowała w elektromobilność, nawiązując współpracę z sześcioma dostawcami usług ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki temu wspiera właścicieli sklepów Intermarché i Bricomarché w Polsce w instalacji stacji ładowania. W najbliższej przyszłości współpraca ta ma doprowadzić do powstania sieci ładowarek, odpowiadając tym samym na zmieniające się regulacje prawne oraz rosnące potrzeby rynku.

„Nasza strategia opiera się na trzech kluczowych filarach: przyspieszeniu rozwoju, utrzymaniu niskich kosztów oraz dynamice ludzkiej, ponieważ to ludzie stanowią fundament naszego sukcesu. To dzięki nim Grupa Muszkieterów nie tylko utrzymuje swoją pozycję na rynku, ale także pozyskuje i rozwija nowych przedsiębiorców.

Rok 2024 przyniósł znaczący wzrost obrotów, a nasza strategia na 2025 rok zakłada dalszy rozwój sieci Intermarché i Bricomarché w Polsce” – mówi prezes Grupy Muszkieterów, Sławomir Czarnecki.

„Jesteśmy zdeterminowani, by przekroczyć kolejne ambitne granice obrotów”.

Zrzeszenie polskich przedsiębiorców

Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem blisko 500 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. W 2024 r. obroty Grupy Muszkieterów wyniosły 10,93 mld złotych, rok wcześniej 10,3 mld zł. Wyznaczaniem kierunków strategicznych obu sieci zajmuje się spółka ITM Polska.

Grupa Muszkieterów jest regularnie nagradzana w licznych konkursach i rankingach.

Muszkieterowie są obecni w 4 krajach Europy: Polsce, Francji, Belgii i Portugalii.