PSH Lewiatan ma w kraju 3255 zrzeszonych placówek

Łączne obroty Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan w 2024 roku osiągnęły poziom 17,5 mld złotych i były wyższe o 5,1% niż rok wcześniej. To więcej, niż wcześniej opublikowane wstępne szacunki sieci. Oznacza to, że Lewiatan w 2024 roku urósł szybciej niż rynek FMCG w Polsce (wg szacunków instytutów badawczych). Od stycznia do grudnia 2024 roku sieć zanotowała blisko miliard złotych ze sprzedaży produktów marki własnej, a łączna liczba zrzeszanych placówek wyniosła 3255.

„Polska Sieć Handlowa Lewiatan wg magazynu „Forbes” jest obecnie piątą siecią detaliczną w Polsce. Utrzymujemy stabilne tempo wzrostu pomimo mało sprzyjających warunków gospodarczych. Osiągnięty wynik pozwolił nam na zwiększenie udziału w rynku w segmencie sklepów do 2500 mkw”. – mówi Robert Rekas, prezes Lewiatan Holding.

Podążając za potrzebami klienta

PSH Lewiatan skupia się na poprawie konkurencyjności oraz efektywności kosztowej sklepów. Rosnące ceny żywności powodują, że konsumenci wciąż bardzo świadomie dokonują wyboru oraz poszukują promocji i tańszych odpowiedników dotychczas kupowanych dotąd produktów, wybierając m.in. artykuły marek własnych.

Stanowi to duże wyzwanie dla detalistów, aby pogodzić presję kosztową związaną głównie ze wzrostem kosztów zatrudnienia personelu i energii z oczekiwaniami konsumentów w zakresie jak najniższych cen. W odpowiedzi na potrzeby klientów sieć konsekwentnie rozwija ofertę produktów marki własnej oraz poszerza portfolio dostępnych aktywności promocyjnych.

W ubiegłym roku wprowadzono kolejne nowe promocje warunkowe, między innymi kupony w aplikacji „Mój Lewiatan”, które zadebiutowały wraz z szeregiem innych aktywności promocyjnych z okazji jubileuszu 30-lecia działalności sieci.

Lewiatan konsekwentnie inwestuje także w rozwój komunikacji z klientami. W tym celu rozwija aplikację mobilną, poszerza aktywność w mediach społecznościowych oraz jako jedna z niewielu sieci franczyzowych jest stale obecna z reklamą w mediach ogólnopolskich i lokalnych.

„Odpowiadając na zmiany demograficzne będziemy inwestować w utrzymanie zaangażowania klienta jak i pozyskanie młodszych klientów. Inwestujemy w mechanizmy precyzyjnego dotarcia do klientów i dopasowując komunikację także do nowej grupy klientów, pokoleń – Z i Alpha. Przejawem tych inwestycji będzie np. nowa odsłona programu i aplikacji Mój Lewiatan oraz dalszy rozwój marki własnej” – dodaje prezes Rękas.

W minionym roku kontynuowano także proces transformacji cyfrowej i technologicznej. Wdrożenie rozwiązań cyfrowych i analitycznych opartych o Power BI umożliwiło optymalizację wielu procesów operacyjnych związanych między innymi z automatyzacją zarządzania asortymentem oraz obsługą aktywności promocyjnych.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Już blisko połowa sklepów sieci na bieżąco korzysta z rekomendacji asortymentowych dopasowując swoją ofertę do wymogów lokalnego rynku, jak też pozwalających na redukcję poziomu zapasów i zwiększenie rotacji. Projekty te kontynuowane będą również w bieżącym roku. Swoją premierę będzie miała także nowa wersja aplikacji „Mój Lewiatan”, która odpowiadać będzie na aktualne trendy UX i technologiczne.

Wyzwaniem dla rynku i także dla Lewiatana będzie ponadto wdrożenie systemu kaucyjnego, do którego sieć przygotowuje się intensywnie od ubiegłego roku. Sieć prowadziła testy szeregu rozwiązań i automatów do recyklingu oraz opracowała rekomendacje związane z wdrożeniem systemu. W ramach Funduszu Rozwoju Konkurencyjności przygotowała też zaplecze finansowe, by wesprzeć franczyzobiorców w procesie zakupu automatów kaucyjnych przygotowaniem sklepu do serwisowania systemu.

Skuteczna organizacja

W 2024 roku Polska Sieć Handlowa Lewiatan zwiększyła liczbę zrzeszonych sklepów do 3255. Uruchomionych zostało 231 nowych sklepów. Dzięki nowym otwarciom, łączna powierzchnia sklepów zwiększyła się do ponad 640 tys. mkw. To wzrost o ponad 13 tys. mkw. porównując rok do roku.

Poza rozwojem formatu supermarketowego sieć także dba o mniejsze placówki, tak by odpowiadały na potrzeby klientów i zmieniające się trendy rynkowe. Już ponad 150 sklepów najmniejszego formatu przeszło gruntowną modernizację wg wdrożonego w sieci konceptu „Lewiatan Express”.

„Każdy z naszych formatów wypełnia inne, specyficzne misje zakupowe konsumentów odpowiadając w ten sposób na ich rzeczywiste potrzeby. Naszym celem jest jak najwłaściwsze dopasowanie do zróżnicowanych potrzeb konsumenckich w konkretnych lokalizacjach” – podkreśla Robert Rękas.

Sprawdzony model franczyzy z 30-letnim doświadczeniem

Sieć wspiera przedsiębiorców w kluczowych obszarach biznesowych. W sferze handlowej zapewnia korzystne kontrakty ogólnopolskie i regionalne, co znacząco podnosi rentowność działalności handlowej sklepów.

Franczyzobiorcy mają dostęp do produktów marki własnej i zapewnione źródła dostaw produktów na atrakcyjnych warunkach, a także szerokie spektrum działań promocyjnych i marketingowych. Właściciele sklepów mogą też korzystać z pakietu kilkudziesięciu umów niehandlowych poprawiających efektywność kosztową placówki, zakupu materiałów eksploatacyjnych na preferencyjnych warunkach oraz licznych projektów szkoleniowych dla franczyzobiorców oraz pracowników sklepów.

Sieć stale inwestuje też w cyfrowe narzędzia pozwalające optymalizować koszty. To kluczowe przewagi, jakich pojedynczy sklep nie jest w stanie osiągnąć.

Bezpieczeństwo przedsiębiorców fundamentem strategii Lewiatana

Wsparcie franczyzobiorców w prowadzeniu biznesu, to jeden z najważniejszych elementów strategii biznesowej sieci i wyróżnik Lewiatana. We wrześniu, gdy Polskę dotknęła fala powodzi, która szczególnie mocno uderzyła we franczyzobiorców z Kłodzka, Nysy, Głuchołaz i Stronia Śląskiego sieć Lewiatan sprawnie i szybko zareagowała uruchamiając zarówno pomoc dla mieszkańców regionów dotkniętych tragedią, jak też organizując wsparcie dla poszkodowanych franczyzobiorców i pracowników sklepów.

„Wspieramy się wzajemnie nie tylko w aspektach biznesowych, ale także w trudnych sytuacjach, czego najlepszym przykładem jest pomoc w przypadkach utraty dobytku Lewiatańczyków w wyniku pożarów czy powodzi. Ponadto utworzyliśmy Fundusz Rozwoju Konkurencyjności, który wspiera sklepy m.in. w procesie dostosowania do wymogów systemu kaucyjnego jak i rozwoju energooszczędności” – zaznacza Robert Rękas.

Z blisko 3300 sklepami

Polską Sieć Handlową Lewiatan tworzy blisko 3300 sklepów prowadzonych przez 2100 przedsiębiorców, wśród których są supermarkety, duże i średnie placówki oraz najmniejsze sklepy w koncepcie „Lewiatan Express”.

W całej Polsce dają one zatrudnienie około 34 000 pracowników. W roku 2024 Lewiatan osiągnął 17,5 miliarda złotych obrotu detalicznego, w tym około 1 mld złotych zrealizowany przez produkty marki własnej.