[BADANIE] Mastercard: Polska wyrasta na lidera zakupów online w Europie

Nowe badanie Mastercard pokazało, że w porównaniu do respondentów z 12 innych europejskich krajów objętych ankietą, polscy badani plasują się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy internetowe. Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (5,4).
Jednocześnie, częściej niż respondenci z innych krajów, irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69% vs 62% średnia), a co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.
Jak pokazują wyniki badania Mastercard, polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: książki (58%), elektronika i technologie (49%), ubrania (43%), zdrowie i produkty kosmetyczne (35%). Przez internet kupujemy również usługi – turystyczne (64%) czy ubezpieczenia (53%). Co ciekawe, wciąż rzadko robimy zakupy spożywcze online (5%), w porównaniu np. do 22% mieszkańców Wielkiej Brytanii.
Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce.
„Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany.
Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych” – powiedziała Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Bezpieczeństwo i wygoda priorytetem
Połowa ankietowanych (50%) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39%) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41% vs 23% średnia).
Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania
i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych.
W efekcie 31% rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23% średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29%).
Uciążliwe ręczne wpisywanie danych
56% polskich respondentów potwierdza, że jednym z najbardziej uciążliwych elementów zakupów online jest wpisywanie danych, w tym danych dotyczących adresu zamieszkania. Szczególne powody do narzekania mają mieszkańcy miast o długich i skomplikowanych nazwach, takich jak np. Międzybrodzie Żywieckie.
O badaniu
Mastercard współpracował z agencją sondażową 3Gem, członkiem BPC, w celu przeprowadzenia reprezentatywnego badania wśród 18 000 konsumentów w wieku powyżej 18 lat w 12 krajach europejskich – w tym 2000 konsumentów z Polski – w okresie od 26 listopada do 3 grudnia 2024 r.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter