Schneider Electric: sztuczna inteligencja usprawnia zarządzanie w branży retail

Narzędzia oparte na AI to w obecnych czasach codzienność dla wielu managerów. Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji otwiera nowe możliwości efektywnego energetycznie i zrównoważonego zarządzania obiektami.
Jak działa AI w zarządzaniu budynkami? Sztuczna inteligencja analizuje ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym, wykorzystując je do optymalizacji systemów takich jak HVAC, oświetlenie czy serwisu predykcyjnego. Dynamiczne dostosowywanie ustawień, np. temperatury, odbywa się w zależności od obłożenia budynku, warunków atmosferycznych czy chociażby cen energii. Dzięki AI możliwe jest przewidywanie usterek i niedopuszczenie do ich powstawania poprzez odpowiednio wczesną reakcję – właśnie zanim te usterki się pojawią.
AI dziś i za pięć lat
W najbliższych latach rola AI we wsparciu zarządzania nieruchomościami wzrośnie znacząco. Nastąpi coraz większa integracja źródeł danych pochodzących na przykład z systemów budynkowych, CRM czy nawet mediów społecznościowych. Dzięki temu organizacje będą mogły zwiększyć efektywność procesów zarządczych, opierając się na pełniejszym obrazie sytuacji i lepszym zrozumieniu problemów.
Automatyczne negocjacje taryf energetycznych to kolejny przykład zastosowania nowoczesnych technologii. Systemy oparte na sztucznej inteligencji są w stanie analizować bieżące zużycie energii i automatycznie negocjować najkorzystniejsze warunki z dostawcami. Dzięki temu możliwe jest nie tylko obniżenie kosztów, ale także bardziej świadome i ekologiczne zarządzanie poborem energii.
Serwis oparty na analizie stanu technicznego, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, już teraz umożliwia wykrywanie drobnych usterek i ich automatyczne usuwanie w czasie rzeczywistym. Pozwala także na uniknięcie większych problemów technicznych, co z kolei przekłada się na oszczędność czasu i kosztów związanych z przestojami.
Uczenie adaptacyjne to kluczowy element nowoczesnych systemów zarządzania. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji uczą się na podstawie zgromadzonych danych, nieustannie doskonaląc swoje strategie. Dzięki temu stają się coraz bardziej efektywne i lepiej dopasowane do zmieniających się potrzeb i warunków.
„Implementacja sztucznej inteligencji do klasycznej automatyki budynkowej zwiększa oszczędności energetyczne z 10-15% do nawet 25%. To dowód na to, że inwestycje w AI już dziś mają znaczący wpływ na zrównoważony rozwój branży retail” – podkreśla Marek Olszewski, ekspert ds. automatyki budynkowej i BMS w Schneider Electric.
Inwestycja w AI – to się opłaca
Sztuczna inteligencja nie tylko przyczynia się do redukcji zużycia energii, ale również wydłuża cykl życia budynków. Dzięki niej modernizacja staje się łatwiejsza, a w związku z integracją z systemami IoT tradycyjna rola managera w zarządzaniu operacyjnym przechodzi ewolucję w kierunku nadzoru strategicznego.
Dynamiczny rozwój AI w branży retail wymaga ciągłej modernizacji zarówno w zakresie hardware’u, jak i software’u. Jest to wyzwanie, ale także szansa na wprowadzenie głębokich innowacji, które diametralnie zmienią sposób, w jaki zarządzamy nieruchomościami.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter