Grupa Eurocash zakończyła 2024 rok z przychodami na poziomie 32,2 mld zł, co oznacza spadek o 0,7% względem roku poprzedniego. To dobry wynik na tle rynku: wartość sprzedaży całego segmentu hurtowego w Polsce spadła o 2,7%. Po zakończeniu procesu integracji, w 2025 r. Grupa skoncentruje się na ekspansji sieci franczyzowych oraz poprawie konkurencyjności i lojalności klientów.
Ubiegły rok był wymagający dla sprzedaży detalicznej – wartość rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG) wzrosła jedynie o 3,9%. Choć spadła dynamika inflacji, która według danych GUS w 2024 r. wyniosła 3,6%, to wskaźnik optymizmu konsumenckiego przez cały rok utrzymywał się na niskim poziomie. W tym wymagającym otoczeniu Grupa Eurocash zakończyła rok z przychodami na poziomie 32,2 mld zł, co oznacza spadek o 0,7% względem roku poprzedniego. To dobry wynik na tle rynku: wartość sprzedaży całego segmentu hurtowego w Polsce spadła o 2,7%. Eurocash zakończył zatem rok z umocnioną pozycją i większym udziałem w rynku. Marża brutto wypracowana przez Grupę Eurocash wyniosła 13,4% i była o 0,2 punktu procentowego mniejsza niż rok wcześniej, co wynika z presji wojny cenowej na rynku. Zysk netto za rok 2024 wyniósł 3,8 mln zł.
„Konsekwentnie wdrażaliśmy strategię, która opiera się na integracji działań w segmencie hurtowym, organizacji współpracy z franczyzobiorcami oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi. Biorąc pod uwagę sytuację rynkową, dodaliśmy do strategii czwarty filar: dyscyplinę kosztową, której poświęciliśmy szczególnie pierwszą połowę 2024 r. Dzięki temu przeszliśmy rok zachowując wszystkie przewagi Grupy budujące potencjał jej wzrostu w przyszłość”– mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
W samym czwartym kwartale 2024 r. sprzedaż wzrosła o 0,4% w porównaniu do czwartego kwartału 2023 r., a marża brutto spadła o 0,2 punktu procentowego – do 14,3%.
Koszty pod kontrolą
Oprócz ogólnej sytuacji na rynku, zeszłorocznym wyzwaniem dla Grupy był wzrost płacy minimalnej o ponad 20%.
„Dzięki dyscyplinie kosztowej udało się nam utrzymać bazę kosztową w ryzach. Koszty wzrosły jedynie o 1,9%, przy inflacji na poziomie 3,9% oraz wzroście wysokości płacy minimalnej o 20,5%. W 2025 r. wzrost płacy minimalnej wyniesie 9,2%, przy prognozowanej inflacji na poziomie ok. 5%. To oznacza, że koszty pozostaną pod presją, choć mniejszą niż w 2024 r. Mimo to, dzięki dyscyplinie kosztowej poradzimy sobie ze zniwelowaniem negatywnych efektów” – zapowiada Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.
Na wynagrodzenia i zabezpieczenie socjalne pracowników Grupa wydała w ubiegłym roku jedynie o 2,2% więcej niż w 2023 r., a na materiały i energię – aż o 19,2% mniej. O kolejne 0,8% zmniejszyły się też koszty ogólnego zarządu.
Grupa Eurocash jest zadowolona z poprawy cyklu konwersji gotówki o 4 dni do (-) 27 dni, a także ze zmniejszenia zadłużenia netto. Przez cały ubiegły rok koszty finansowe netto utrzymywały się w granicach 61-64 mln zł. Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA (przed MSFF 16) na koniec roku wyniósł 0,63.
„To znacznie poniżej naszego celu, który wynosi 1,5. Spadające wskaźniki zadłużenia pokazują siłę bilansu Grupy oraz wzmocnienie stabilności finansowej. Należy podkreślić, że doprowadziliśmy do tego w skrajnie niekorzystnych warunkach rynkowych” – dodaje Piotr Nowjalis.
Hurt: konsolidacja przynosi efekty
Zeszłoroczne przychody w segmencie hurtowym Grupy Eurocash wyniosły 23,1 mld zł i były o 1,2% niższe od zanotowanych w 2023 r. Pozytywnie wyróżniał się Eurocash Serwis z 4% wzrostu. Segment hurtowy jest kluczowym motorem rentowności Grupy – wygenerował 561 mln zł EBITDA. To oznacza jednak 13,5% spadku w porównaniu do 2023 r. Czwarty kwartał przyniósł wzrost sprzedaży o 0,3% oraz utrzymanie marży EBITDA na takim samym poziomie, jak w czwartym kwartale 2023 r.
„Integracja działalności hurtowej przynosi efekty synergii zarówno w obszarze kosztów, jak i sprzedaży. Dzięki temu zwiększyliśmy efektywność operacyjną i lepiej dostosowujemy ofertę do potrzeb klientów, którymi są niezależne polskie sklepy detaliczne. Rozwinęliśmy także narzędzia cyfrowe, umożliwiające pełną integrację z klientami hurtowymi. Kluczową rolę odegrały tutaj systemy POS oraz EuroPlatforma, które usprawniły współpracę z partnerami i zwiększyły przejrzystość procesów biznesowych” – mówi Paweł Surówka.
„Główne działania integracyjne zostały zakończone, teraz koncentrujemy się na maksymalnym wykorzystaniu potencjału zintegrowanej hurtowni poprzez dynamiczną ekspansję oraz zwiększanie lojalności klientów”– dodaje.
Detal: Delikatesy Centrum zarządzane po nowemu
Spadek sprzedaży w segmencie detalicznym był symboliczny. Przychody wyniosły 7,9 mld zł – o 0,9% mniej niż przed rokiem. O 59 mln zł mniejszy jest wypracowany zysk EBITDA (104 mln zł). W samym czwartym kwartale sprzedaż nadal spadała, pomimo tego marża EBITDA wzrosła o 0,2 punktu procentowego.
„W Delikatesach Centrum od ponad roku wprowadzamy strategię 2.0, która oznacza rozwój oparty o dogłębną wiedzę o potrzebach konsumentów. Wprowadziliśmy także nowy model sklepu, żeby poprawić doświadczenia klienckie; działa w nim już ponad 70 placówek. Przechodzimy na system zarządzania sklepami własnymi przez agentów. Chcemy mocniej związać osoby odpowiedzialne ze dany sklep z wynikami sprzedaży. Obecnie agenci prowadzą już blisko 200 sklepów. Efekty są bardzo obiecujące, dlatego będziemy wprowadzać to rozwiązanie w kolejnych placówkach” – mówi prezes Grupy Eurocash.
Projekty: miliard przychodów Frisco i Dużego Bena
Segment projektów rozwojowych – czyli głównie supermarket online Frisco oraz sieć specjalistycznych sklepów Duży Ben – przyniósł 15,4% wzrostu: jego sprzedaż przekroczyła 1 mld zł. Strata EBITDA wyniosła 100 mln zł. Pod koniec 2023 r. Grupa uruchomiła drugie zautomatyzowane centrum dystrybucyjne Frisco pod Warszawą i przez cały rok z sukcesem pracowała nad poziomem jego wykorzystania, a co za tym idzie – optymalizacją kosztów stałych. Czwarty kwartał przyniósł ograniczenie strat: ujemna EBITDA była o 8,3% lepsza niż w analogicznym kwartale 2023 r. i wyniosła 6 mln zł.
„Po zrealizowaniu inwestycji w nowe automatyczne centrum logistyczne w Warszawie i z nowym składem zespołu zarządzającego, Frisco, niekwestionowany lider e-grocery w Polsce, zdaje się być na najlepszej drodze by osiągnąć pełną rentowność w niedalekiej przyszłości” – mówi Paweł Surówka.
Fokus na biznes
Rok 2025 pozostaje dla handlu detalicznego wyzwaniem wynikającym z trendów rynkowych i sytuacją ekonomiczną polskich konsumentów. Grupa Eurocash zakłada jednak, że będzie dla rynku nieco lepszy niż 2024 r.
„Pozostajemy skupieni na kwestiach kosztowych, ale za kluczowe uważamy działania ukierunkowane na rozwój biznesu. Więcej energii poświęcamy na dalszy rozwój narzędzi digitalowych jak EuroPlatforma i systemy kasowe POS. To one wspierają rozwój sieci franczyzowych oraz pozwalają na jeszcze bardziej efektywną i skoordynowaną współpracę niezależnych sklepów z Grupą Eurocash. Efektem będzie poprawa konkurencyjności naszych franczyzobiorców, a w dalszym kroku – także naszej pozycji rynkowej i finansowej” – zapowiada Paweł Surówka.
Największy hurtowy dystrybutor w sektorze FMCG
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich – takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ok. 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).