InPost na trzecim miejscu wśród niezależnych operatorów logistycznych w UK

Grupa InPost, lider wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie, wykonuje zdecydowany krok w kierunku osiągnięcia dominacji na brytyjskim rynku, przejmując firmę Yodel – jednego z największych dostawców przesyłek w Wielkiej Brytanii. InPost jest wystawcą targów #scf2025fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 24-25 września tego roku.

Dzięki tej transakcji InPost umacnia pozycję trzeciego niezależnego operatora logistycznego w Zjednoczony Królestwie i znacząco przyspiesza swoje tempo wzrostu. To przełomowy moment dla całej branży – gdyż powstaje firma, która pod jedną marką będzie dostarczała przesyłki zarówno do maszyn Paczkomat®, jak i pod drzwi klienta.

– Przejęcie firmy Yodel jest kluczowym momentem rozwojowym na drodze do zrewolucjonizowania brytyjskiego rynku dostaw oraz obecności Grupy InPost w całej Europie. Dzięki tej inwestycji przyspieszamy nasz rozwój w UK, który w sposób organiczny mógłby nam zająć nawet 5 lat! Ta strategia odzwierciedla nasz długoterminowy plan zaangażowania na rynku brytyjskim, który ma największy potencjał w całej Europie. Model logistyczny InPost już zmienił rynek dostaw w Polsce, a także na innych rynkach europejskich. Teraz, dzięki przejęciu Yodel, jesteśmy gotowi zrobić to samo na Wyspach Brytyjskich – skomentował Rafał Brzoska, Założyciel i CEO Grupy InPost.

Zakup firmy Yodel pozwoli InPost przyspieszyć ekspansję w Wielkiej Brytanii – Grupa szacuje wzrost wolumenu do około 300 mln przesyłek rocznie, natychmiastowe rozszerzenie bazy sprzedawców do ponad 700 e-sklepów oraz około 8% udziału w rynku. Ponadto, InPost zaoferuje w segmencie B2C unikalną na rynku brytyjskim dostawę w reżimie D+1. Przejęcie brytyjskiej spółki stanowi strategiczną decyzję, która umożliwia długoterminowy wzrost InPost i umocnienie pozycji na rynku brytyjskim, gdzie Grupa posiada ponad 18 000 punktów OOH, w tym 10 000 maszyn Paczkomat.
Zgodnie z warunkami transakcji, InPost nabył 95,5% kapitału zakładowego Judge Logistics Ltd (‘JLL’) – macierzystej spółki Yodel Delivery Network, pozostawiając PayPoint mniejszościowy udział w wysokości 4,5%.

Przejęcie JLL zostało zrealizowane jako konwersja długu na kapitał, przy czym InPost przekształcił istniejący kredyt dla JLL na kapitał własny. Do daty transakcji, InPost zapewnił JLL finansowanie w wysokości 106 milionów funtów w formie obligacji zamiennych. Przejęcie opiera się na partnerstwie nawiązanym między InPost a Yodel w październiku 2024 roku, kiedy Yodel zaczęło świadczyć usługi dostaw do domu z automatów paczkowych InPost, tzw „locker-to-door”.

Przejęcie Yodel nastąpiło po udanym przejęciu Menzies Distribution w październiku 2024 roku, co dało InPost pełną kontrolę nad procesem logistycznym w Wielkiej Brytanii.

Grupa InPost w 2024 roku odnotowała rekordowe wyniki pod względem przychodów – wzrosły o 23,5% r/r do 10,9 mld zł, a skorygowana EBITDA osiągnęła poziom 3,6 mld zł po wzroście o 33,5% r/r. Wolumen przesyłek za ubiegły rok wyniósł 1,1 mld (+22% r/r). InPost prawie podwoił wynik EPS i osiągnął znaczący postęp w rozbudowie sieci OOH – w całej Europie zainstalowano ponad 11 500 nowych maszyn Paczkomat, zwiększając liczbę urządzeń o rekordowe 32% w porównaniu do 2023 roku.

W UK InPost dostarczył w 2024 roku 93,2 mln paczek, podwajając wolumeny z 2023 roku. Głównymi motorami wzrostu były sektory C2C oraz zwroty B2C. W 2024 roku przychody w Wielkiej Brytanii zwiększyły się do ponad 1,2 mld zł (+164% r/r). Obecnie InPost posiada sieć niemal 12 800 punktów OOH w tym 10 000 APM, tworząc największą sieć punktów dostaw w UK.

Lider rynku

InPost (AEX: INPST) to lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat® pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się nieodłącznym elementem zakupów internetowych oraz gwarancją szybkości i wygody.

Grupa InPost na koniec 2024 roku dysponowała ponad 82 000 punktami out-of-home, w tym prawie 47 000 nowoczesnych urządzeń Paczkomat i ponad 35 000 punktów PUDO w 9 krajach (Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia). InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce, współpracując z około 100,000 e-sprzedawców. Tylko w ciągu 2024 roku firma obsłużyła ponad miliard przesyłek.
Od lat jednym z priorytetów firmy InPost jest troska o środowisko naturalne. Strategia Dekarbonizacji Grupy InPost stanowi integralne uzupełnienie strategii biznesowej. InPost przystąpił do inicjatywy SBTi i jako jeden z pierwszych na polskim rynku, zamierza osiągnąć NET-ZERO do 2040 roku.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz