Zalando: szybszy wzrost i rosnąca rentowność

Zalando osiągnęło dobre wyniki w pierwszym kwartale, przyspieszając wzrost i poprawiając rentowność, z powodzeniem realizując swoją strategię budowania wiodącego ogólnoeuropejskiego ekosystemu e-commerce związanego z modą i stylem życia wokół dwóch wektorów wzrostu Business-to-Consumer (B2C) i Business-to-Business (B2B). Firma potwierdziła swoje całoroczne prognozy i będzie nadal inwestować w przyszłe możliwości rozwoju

„Nasza strategia ekosystemu rozwija się dobrze, a klienci i partnerzy korzystają z naszej rozwijającej się oferty” – powiedział współzarządzający David Schroeder.

„Wzrost w segmencie B2C przyspieszył dzięki udanej wyprzedaży na koniec sezonu, obiecującemu początkowi sezonu wiosenno-letniego, wspieranemu przez dalsze wdrażanie naszego zaktualizowanego programu lojalnościowego Zalando Plus oraz nowej wysokiej liczbie aktywnych klientów. W segmencie B2B cieszymy się z kontynuacji dwucyfrowego wzrostu, ponieważ pracujemy nad rozwojem naszej oferty ZEOS, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań logistycznych i oprogramowania”.

Wolumen towarów brutto (GMV) w pierwszym kwartale wzrósł o 6,5% do 3,5 mld euro, a przychody o 7,9% do 2,4 mld euro. Skorygowany zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (skorygowany EBIT) wzrósł do 46,7 mln euro, co odpowiada wzrostowi marży o 0,7 punktu procentowego do 1,9%. Wzrost w segmencie Business-to-Consumer napędzany był nowym rekordem 52,4 mln aktywnych klientów, udaną wyprzedażą na koniec sezonu i obiecującym początkiem sezonu wiosenno-letniego. Przychody w segmencie Business-to-Business wzrosły o 11,6%, napędzane realizacją ZEOS.

Silna dynamika B2C dzięki lojalności, stylowi życia i personalizacji

W ramach wektora wzrostu B2C, w którym Zalando pracuje nad wyróżnieniem się jakością, uczynieniem z siebie miejsca docelowego stylu życia oraz oferowaniem klientom spersonalizowanych inspiracji i rozrywki, firma odnotowała wzrost przychodów o 7,6%, przy poprawie rentowności o 0,7 punktu procentowego do 1,9%. Liczba aktywnych klientów wzrosła do 52,4 miliona, o 2,9 miliona rok do roku, osiągając nowy rekord.

Zalando kontynuowało wdrażanie ulepszonego programu lojalnościowego Zalando Plus, który jest obecnie dostępny na 13 rynkach, a ponad 15% klientów już się do niego zapisało. Ostateczną ambicją Zalando jest obsługa większości klientów za pomocą tego programu i zwiększenie ich średniej częstotliwości zamówień, a tym samym ich udziału w portfelu za pośrednictwem programu. Wczesne dane z pierwszych rynków wskazują na obiecujące postępy w realizacji tego celu.

Zalando odnotowało również dwucyfrowy wzrost w swoich ofertach Lounge by Zalando, Sports, Designer i Beauty, ponieważ firma nadal podnosi te kategorie stylu życia poprzez bogatszy asortyment, wyselekcjonowane treści i płynne doświadczenia klientów.

Partnerstwo z kultową projektantką Diane von Furstenberg (DVF), które uczyniło Zalando wyłącznym partnerem detalicznym DVF w Europie, zostało uczczone kampanią marketingową z udziałem samej Diane, co jeszcze bardziej podkreśla rolę Zalando jako wiodącego miejsca docelowego mody w Europie. Dodatkowo, Zalando wprowadziło na swoją platformę markę Marc Jacobs należącą do LVMH.

Ponadto Zalando wprowadziło nowe tzw. ” „boards””, czyli tablice nawiązują do aktualnie modnych tematów, a niektóre z najbardziej angażujących tablic, takich jak „Urban Running” czy „New Boho”, odnoszą się do popularnych aktualnych trendów. Ponad milion klientów weszło już w interakcję z nowym doświadczeniem. Następnym krokiem będzie umożliwienie użytkownikom tworzenia, udostępniania i angażowania się w wyselekcjonowane i generowane przez użytkowników tablice, co będzie wspierać inspirację i odkrywanie nowych produktów na platformie.

Ekspansja B2B: skalowanie ZEOS i odblokowanie handlu społecznościowego

W segmencie B2B, w którym Zalando otwiera swoją infrastrukturę logistyczną, oprogramowanie i możliwości usługowe, aby stać się kluczowym czynnikiem umożliwiającym transakcje e-commerce marek i sprzedawców detalicznych za pomocą systemu operacyjnego ZEOS, niezależnie od tego, czy odbywają się one na platformie, czy poza nią, przychody wzrosły o 11,6% do 240 mln euro. Skorygowany zysk EBIT wyniósł 5,8 mln euro, przy stabilnej marży na poziomie 2,4%.

Podobnie jak w poprzednich kwartałach, wzrost B2B był napędzany przez ZEOS Fulfilment, który obejmuje Zalando Fulfilment Solutions (ZFS) i wielokanałową realizację zamówień. W pierwszym kwartale ZEOS został również wybrany jako preferowany partner logistyczny TikTok Shop dla sprzedawców modowych i lifestylowych w Niemczech, Francji i Włoszech. Pierwsze udane uruchomienie partnera w TikTok Shop Germany zostało zakończone w tym kwartale, sygnalizując kluczowy kamień milowy w ekspansji ZEOS w zakresie handlu społecznościowego.

Zalando potwierdza swoje prognozy

Zalando potwierdziło swoje całoroczne prognozy na 2025 r., pomimo szybko zmieniającego się otoczenia geopolitycznego i makroekonomicznego. Oczekuje, że zarówno GMV, jak i przychody wzrosną w tym roku od 4% do 9% w porównaniu z 2024 r., a skorygowany EBIT osiągnie poziom między 530 mln euro a 590 mln euro. Prognoza nie uwzględnia skutków planowanego przejęcia ABOUT YOU z siedzibą w Hamburgu.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz