PRCH: wyniki centrów handlowych w marcu pod wpływem kalendarza i późniejszej Wielkanocy

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała dane dotyczące funkcjonowania centrów i parków handlowych w marcu 2025 roku. W porównaniu do analogicznego okresu 2024 wzrósł wskaźnik konwersji, natomiast zanotowano spadki zarówno pod względem odwiedzalności, jak i wartości sprzedaży.

Wpływ na wyniki miały istotne czynniki kalendarzowe, w tym brak niedzieli handlowej i przesunięcie Wielkanocy na kwiecień. Wzrost sprzedaży detalicznej o 7,6% w kwietniu r/r (dane GUS) może sugerować, że obiekty handlowe odnotują poprawę wyników w kolejnych miesiącach.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) co miesiąc publikuje dane dotyczące wyników obiektów handlowych, na bazie dwóch największych i najbardziej wiarygodnych wskaźników w Polsce: PRCH Turnover Density Index (obroty najemców centrów handlowych) oraz PRCH Footfall Density Index (odwiedzalność). Zgromadzone przez PRCH dane z marca tego roku pokazują, że obroty w centrach handlowych zmniejszyły się o 4,4% r/r, natomiast odwiedzalność była niższa o 6,9%. Jedynie sektor usług wykazał dodatnią dynamikę sprzedaży, rosnąc o 7,9% r/r. Pozostałe kategorie utrzymały się na zbliżonym poziomie lub zanotowały niewielkie spadki. Wskaźnik konwersji wzrósł o 2,7% w porównaniu z marcem ubiegłego roku.

„Wyniki za marzec warto analizować biorąc pod uwagę układ kalendarza. W 2024 roku marzec zawierał niedzielę handlową oraz okres przedświąteczny związany z Wielkanocą, która przypadła na 31 marca. Te czynniki tradycyjnie wspierają wzmożoną aktywność zakupową.

W 2025 roku ani jedna marcowa niedziela nie była handlowa, a dodatkowo Wielkanoc została przesunięta na drugą połowę kwietnia, przez co efekt przedświątecznych zakupów i aktywności konsumenckiej zostanie odzwierciedlony dopiero w danych za kolejny miesiąc” – tłumaczy Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Oczekiwania wobec kwietnia

Wstępne dane rynkowe sygnalizują możliwe odbicie w kwietniu. Według Głównego Urzędu Statystycznego, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła w kwietniu 2025 roku o 7,6% r/r, co częściowo wiąże się z efektem przesuniętej Wielkanocy. To pierwszy od stycznia dodatni wynik roczny dla dynamiki sprzedaży detalicznej, dodatkowo przekraczający oczekiwania rynku. Dane te wskazują na poprawę koniunktury konsumenckiej i mogą sugerować pozytywne wyniki centrów handlowych za kwiecień.

Polska Rada Centrów Handlowych kontynuuje comiesięczny monitoring sytuacji w branży. Dane za kolejne miesiące pozwolą pełniej ocenić trend.

Kluczowe wskaźniki

PRCH Turnover Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Za gromadzenie, weryfikację i analizę danych o odwiedzalności odpowiada GfK – An NIQ Company. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych.

To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w obiektach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH ma ponad 200. członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz