Grzegorz Latała, Mayland: w Forcie Wola postawiliśmy na funkcje wykraczające poza handel

Fort Wola podsumowuje dwa lata działalności. Odwiedzalność rosnąca rok do roku o 30-40%, niemal 100-procentowe obłożenie i ambitne plany rozwoju – to wyznaczniki rozwoju Fortu Wola, który ponownie został otwarty w 2023 r.

Warszawski Fort Wola po raz pierwszy otwarto w 2001 roku. Podobnie jak wiele obiektów handlowych z tamtego okresu, został zaprojektowany z myślą o hipermarkecie jako głównym najemcy z największą powierzchnią, który wówczas zajmował blisko 20 tys. mkw.

Przez lata rynek ulegał wielu istotnym zmianom – pojawiły się nowoczesne centra handlowe II i III generacji oferujące konsumentom dodatkowe udogodnienia i atrakcje, a konkurencja wśród obiektów tego typu znacząco wzrosła. W 2016 roku, w obliczu tych przekształceń, Fort Wola został czasowo zamknięty. Był to pierwszy na polskim rynku tak wyraźny sygnał zmieniających się realiów handlu detalicznego i zapowiedź trendu, który w kolejnych latach objął także inne starsze obiekty i dziś stanowi naturalny element zmian na rynku handlowym.

Nowa odsłona handlu

W 2023 roku właściciel obiektu, spółka Mayland, otworzyła centrum w zupełnie nowej odsłonie. Przestrzeń została zmodernizowana i dostosowana do aktualnych oczekiwań zarówno klientów, jak i najemców. Zmieniła się nie tylko zewnętrzna fasada, ale również wnętrza centrum, które zyskały nowoczesny charakter, odpowiadający nowym standardom i trendom rynkowym. Prace modernizacyjne pochłonęły około 45 mln zł. Rewitalizacja Fortu Wola była nie tylko próbą przywrócenia do życia dawnego centrum handlowego, ale też świadomym wysiłkiem, aby stworzyć zupełnie nową jakość w oparciu o istniejące DNA miejsca.

„Z punktu widzenia inwestora kluczowym wyzwaniem było znalezienie nowej, dobrze opracowanej strategii dla obiektu poprzez połączenie funkcji handlowych, usługowych i rozrywkowych w sposób odpowiadający aktualnym, ale też przyszłym i nieustannie zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Nie chodzi tylko o to, co działa dziś, ale o stworzenie konceptu, który utrzyma się na rynku przez kolejne lata i będzie na tyle plastyczny, że pozwoli na proste modyfikacje, żeby nigdy nie zostawać w tyle” – wyjaśnia Grzegorz Latała, członek zarządu Mayland.

Dziś, po dwóch latach od ponownego otwarcia. Fort Wola tętni życiem, nieustannie rozwija swoją ofertę handlowo-rozrywkową i przyciąga zarówno kolejnych najemców, jak i klientów w każdym wieku – od rodzin z dziećmi, przez młodzież, po seniorów.

„Otwierając w 2023 r. Fort Wola na nowo mieliśmy wynajęte 77 proc. dostępnej powierzchni. Po dwóch latach funkcjonowania, w czasach pełnych wyzwań, jest to już ponad 96 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu dostępnej powierzchni o 3 700 mkw., co było możliwe dzięki zmianie sposobu użytkowania przestrzeni magazynowej.

Od momentu otwarcia, czyli w zaledwie dwa lata, pojawiło się u nas 15 nowych najemców. Byli też tacy, choć bardzo nieliczni, którzy po krótkim czasie zrezygnowali nie dając nam i sobie szansy na rozwój w nowym miejscu. Obecnie pracujemy nad zwiększeniem powierzchni o kolejne 8 000 mkw. pod strefę rozrywkową, która już teraz jest głównym wyróżnikiem naszego centrum na stołecznej mapie handlowej, bo każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Mamy największą w Warszawie salę zabaw Jungle Academy, jedyną w stolicy wrotkarnię Roller Disco, szkołę tańca Hakiel, klub bilardowy z prawdziwego zdarzenia, a także nowoczesny klub fitness sieci Zdrofit, który już wkrótce, po zaledwie roku od otwarcia, zostanie powiększony o nową wyjątkową strefę. Cały czas staramy się o kolejne atrakcyjne koncepty gastronomiczne, które uzupełnią naszą dotychczasową ofertę w tym zakresie i będą naturalnym dopełnieniem części rozrywkowej” – mówi Magdalena Zawadzka – Mech, Dyrektor Centrum Handlowego Fort Wola.

Fort Wola to także miejsce licznych inicjatyw i spotkań dla lokalnej społeczności zamieszkującej pobliskie dynamicznie rozrastające się osiedla, takich jak warsztaty Wielkanocne, przeglądy rowerowe, Dzień Dziecka, darmowe lekcje języka angielskiego, czy akcje dla seniorów – te wszystkie wydarzenia cieszą się dużą popularnością wśród okolicznych mieszkańców.

Z najnowszego raportu „Retail Outlook 2024” wynika, że centra handlowe w Polsce, w odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania i upodobania konsumentów z miejsc typowo zakupowych przekształcają się w wielofunkcyjne przestrzenie życia miejskiego. Ponad 42% respondentów traktuje je jako przestrzenie gastronomiczne, 35% jako miejsca rozrywki, a dla jednej trzeciej są one również codziennym punktem realizacji spraw i spotkań towarzyskich. To zmiana, która odzwierciedla nowe potrzeby konsumentów – współczesny klient oczekuje nie tylko zakupów, ale i okazji do spędzania czasu z bliskimi, relaksu oraz dostępu do dodatkowych usług.

„Rewitalizując Fort Wola, świadomie postawiliśmy na funkcje wykraczające poza handel. Klienci oczekują dziś przestrzeni, która będzie nie tylko wygodna zakupowo, ale też inspirująca i przyjazna – miejsc, do których chce się wracać nie tylko po produkty, ale także po emocje i doświadczenia. Nowe wnętrza, oferta gastronomiczna, a także strefy relaksu odpowiadają dokładnie na te potrzeby – mówi Grzegorz Latała, członek zarządu Mayland Real Estate.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz