Marcin Bójko, LPP: w II kwartale planujemy otwarcie około 300 sklepów

W pierwszym kwartale LPP zanotował mocne, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zarówno w kanale tradycyjnym (+19,9 proc. r/r), jak i online (+25,1 proc. r/r). Celem LPP na 2025 r. pozostaje stabilny i rentowny rozwój sieci sprzedaży stacjonarnej realizowany w oparciu o skalowalny koncept Sinsay oraz jakościowe formaty i lokalizacje. W drugim kwartale spółka zapowiada kolejnych 300 otwarć nowych salonów.

Wykorzystanie potencjału omnichannelowego modelu sprzedaży oraz pozytywne przyjęcie kolekcji wiosennych marek LPP przełożyło się na wypracowanie w okresie od lutego do kwietnia 5 mld zł przychodu, co oznacza wzrost o 24 proc. r/r. w walutach stałych. Dzięki utrzymaniu dyscypliny kosztowej oraz racjonalnemu podejściu do realizacji planu rozwoju, spółka powróciła do dwucyfrowych wzrostów zysków, wypracowując 938 mln zł EBITDA (+18 proc. r/r) oraz 464 mln zł zysku operacyjnego (+13 proc. r/r). Dwucyfrowe dynamiki sprzedaży to także efekt rekordowych wzrostów w e-commerce. Sprzedaż online w 1Q2025 osiągnęła blisko 1,5 mld zł, odpowiadając tym samym za prawie 30 proc. sprzedaży Grupy.

Celem LPP na 2025 r. pozostaje stabilny i rentowny rozwój sieci sprzedaży stacjonarnej realizowany w oparciu o skalowalny koncept Sinsay oraz jakościowe formaty i lokalizacje. W drugim kwartale spółka zapowiada kolejnych 300 otwarć nowych salonów.

Po udanym debiucie w Albanii i Kosowie w pierwszym kwartale br., kolejnym kierunkiem tegorocznej ekspansji Grupy będzie Azja Centralna, w tym wzmocnienie pozycji Sinsay w Kazachstanie i otwarcie pierwszych salonów marki w Uzbekistanie, Azerbejdżanie i Gruzji.

Wsparciem w realizacji trzyletniego planu podwojenia przychodów oraz powiększenia sieci sprzedaży będą technologie wykorzystujące algorytmy AI, a także rozwój w obszarze logistyki, w tym m.in. inwestycje w robotyzację i zwiększanie powierzchni magazynowej.

Wyniki w górę

Początek bieżącego roku obrotowego w LPP upłynął pod znakiem budowania mocnych podstaw do realizacji ogłoszonej przez spółkę w kwietniu długoterminowej strategii rozwoju. Efektem rozpoczętego już w ubiegłym roku planu wzmacniania sieci sprzedaży stacjonarnej przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału e-commerce są odnotowane w okresie od lutego do kwietnia dwucyfrowe dynamiki sprzedaży w obu kanałach. Wzrost sprzedaży offline +19,9 proc. r/r oraz online +25,1 proc. r/r pozwolił zakończyć pierwszy kwartał 2025 r. z przychodami na poziomie 5 mld zł, co oznacza wzrost w walutach stałych o + 24 proc. r/r.

Priorytetem dla gdańskiej spółki pozostaje kontrola rentowności, dzięki czemu możliwy jest wzrost przy zachowaniu solidnych wyników finansowych oraz utrzymanie pozycji spółki dywidendowej. Efektywność operacyjna i optymalne wykorzystanie infrastruktury zbudowanej z myślą o długofalowych celach biznesowych, pozwoliło spółce wrócić do dwucyfrowego wzrostu zysków i wypracować w raportowanym okresie blisko 1 mld zysku EBITDA (+18 proc. r/r) oraz 464 mln zł (czyli +13 proc. r/r) zysku operacyjnego.

„Za nami intensywny, ale i udany pod względem sprzedaży początek roku. Cieszy nas dobry odbiór naszych kolekcji wiosennych, szczególnie że w skali całego rynku nastroje konsumenckie są stonowane. Tymczasem wypracowane w LPP, zarówno w kanale tradycyjnym, jak i online, dwucyfrowe wzrosty przychodów potwierdzają, że nie tylko doskonale wyczuwamy oczekiwania klientów, ale elastycznie reagujemy na zmieniające się warunki rynkowe. Priorytetem pozostaje dla nas przede wszystkim szersze spojrzenie na rynek oraz intensywny, a jednocześnie stabilny i bezpieczny rozwój Grupy w kolejnych latach” – komentuje Marcin Bójko, wiceprezes LPP ds. finansowych.

Wyniki sprzedaży pierwszego kwartału oraz powrót do dwucyfrowych wzrostów dynamiki zysków kwartalnych potwierdzają, że zaplanowane na najbliższe lata ambitne plany biznesowe realizowane będą w oparciu o solidne podstawy finansowe. Grupa podtrzymuje cel podwojenia przychodów w ujęciu omnichannelowym oraz powiększenia sieci stacjonarnej do 2027 roku, przy jednoczesnym zachowaniu rentowności na deklarowanym poziomie.

Nowe otwarcia

Konsekwentnie zmierzając do osiągnięcia tego celu, w pierwszym kwartale br. gdańska spółka otworzyła 136 nowych sklepów, w tym 112 salonów marki Sinsay. Tym samym sieć sprzedaży stacjonarnej Grupy obejmuje już blisko 3 tysiące lokalizacji, a łączna powierzchnia sprzedażowa zwiększyła się o 22 proc. r/r, przekraczając 2,5 mln m2.. Efektywność rozwoju sieci LPP oraz utrzymanie mocnej dyscypliny wydatków znajduje odzwierciedlenie w kosztach SG&A, które w 1Q2025 rosły wolniej niż przychody.

Dobre wyniki w e-commerce

Korzystny bilans pierwszego kwartału to także zasługa dynamicznego wzrostu e-commerce, który w walutach stałych wyniósł +27 proc. r/r, przynosząc spółce prawie 1,5 mln zł przychodów. Blisko 30 proc. udział sprzedaży internetowej w wynikach Grupy potwierdza, że konsumenci coraz częściej doceniają możliwość łączenia różnych doświadczeń zakupowych. Dlatego – obok konsekwentnej realizacji strategii rozwoju sieci sklepów stacjonarnych – spółka intensywnie rozwija także kanał online, głównie w zakresie aplikacji, odpowiadających dziś już za 80 proc. sprzedaży w Sinsay oraz 60 proc. w Reserved.

Dalsza ekspansja na zagranicznych rynkach

LPP realizuje także dalszy rozwój na nowych rynkach. Po udanych debiutach w pierwszym kwartale br. w Albanii i Kosowie, spółka planuje uruchomienie 20 następnych salonów Sinsay w obu krajach. Kolejnym po Europie Środkowo-Południowej kierunkiem w ekspansji spółki będzie z kolei Azja Centralna, w tym powrót do rozwoju sieci sprzedaży w Kazachstanie, gdzie do końca roku pojawi się 60 nowych sklepów Sinsay. Marka zadebiutuje także w Uzbekistanie, Azerbejdżanie i Gruzji, zaś w I kwartale 2026 roku pojawi się na nowym rynku europejskim, w Mołdawii.

„Pierwszy kwartał tego roku zamykamy z przekonaniem, że przyjęta strategia rozwoju w oparciu o unikalny i skalowalny koncept Sinsay w perspektywie długoterminowej pozostaje bez zmian. Kluczową kwestią w wykonaniu naszych celów nie jest jednak liczba otwieranych sklepów w kolejnych kwartałach, a to, co w ostatnich latach było naszą przewagą, czyli elastyczne dostosowanie założeń do realiów, z jakimi spotykamy się na każdym etapie realizacji planów biznesowych.

Działając w tym duchu dziś już wiemy, że nadrzędnym naszym celem będzie utrzymanie niepogorszonej rentowności i eliminowanie czynników, które mogłyby ją rozwodnić. Stąd celem jest dziś optymalizacja miksu ofertowego w wybranych salonach o najmniejszym rozmiarze oraz koncentracja na formatach i lokalizacjach najbardziej jakościowych w długiej perspektywie” – wyjaśnia Marcin Bójko.

Nowe technologie

Wsparciem w realizacji tego celu są dla spółki bez wątpienia nowe technologie. Opracowane w Grupie LPP rozwiązania, wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają na podstawie danych historycznych ocenić potencjał danej lokalizacji, a tym samym ograniczać ryzyko nietrafionych decyzji. AI stanowi także istotne wsparcie w zarządzaniu towarem i pozwala uwzględniać różnice w funkcjonowaniu sklepów w różnych regionach. Dzięki takim autorskim narzędziom, LPP ma dziś możliwość już nie tylko poprawiać jakość obsługi klientów, ale także usprawniać procesy inwestycyjne bez proporcjonalnego podnoszenia poziomu kosztów.

Inwestycje w logistykę

Efektywność operacyjna oraz zwiększenie wydajności to z kolei efekty wdrożenia automatyzacji i robotyzacji w logistyce. W pierwszym kwartale br. spółka kontynuowała proces wyposażania swojego obiektu magazynowego pod Bydgoszczą w roboty autonomiczne oraz rozbudowę centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim. Realizacja działań inwestycyjnych w logistykę wsparta rozwiązaniami technologicznymi ukierunkowanymi na poprawę alokacji towarów, efektywniejsze wykorzystanie zasobów magazynowych czy zarządzanie łańcuchem dostaw to zadania, których optymalizacja pozostaje dla Grupy kluczowa w celu zapewnienia stabilnej realizacji przyjętych celów wzrostowych. W bieżącym roku w sumie na rozbudowę potencjału logistycznego, rozwój sieci stacjonarnej i nowoczesne technologie spółka planuje wydać rekordowe ponad 3 mld złotych.

Dalsze plany

„Zrealizowane przez nas w pierwszym kwartale otwarcia to dopiero początek przyjętego na ten rok planu. Kolejny etap to uruchomienie w samym tylko drugim kwartale około 300 nowych sklepów wszystkich marek.

Kumulację w zakresie zwiększenia zasięgu sieci stacjonarnej przyniesie natomiast drugie półrocze br. Konsekwentnie podążamy obraną ścieżką i realizujemy nasz plan skalowania biznesu, a wyniki 1Q25 bardzo dobrze oddają naszą szerszą perspektywę strategiczną, tj. ścieżkę rentownego wzrostu, przy bezpiecznym podejściu do fundamentów finansowych i dzieleniu się zyskami z akcjonariuszami” – podsumowuje wiceprezes zarządu LPP.

LPP działa na 42 rynkach

LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 42 rynkach na świecie.

Spółka posiada sieć blisko 3000 salonów o łącznej powierzchni przekraczającej 2,5 mln m2 i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla ponad 54 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz