W tym roku Grupa H&M planuje zamknąć około 200 sklepów przy równoczesnym otwarciu 80. O perspektywach rozwoju, zagrożeniach i szansach mówi Daniel Ervér, CEO, Grupy H&M.
Nasz plan, koncentrujący się na ofercie produktowej, doświadczeniach zakupowych i marce, ponownie znajduje potwierdzenie w obserwowanych postępach. Pozytywny rozwój w ważnych obszarach, takich jak online, H&M womenswear i H&M Move, a także dalsza koncentracja na dobrej kontroli kosztów, przyczynią się do rentownego rozwoju sprzedaży.
Sprzedaż w walutach lokalnych wzrosła o 1 proc. w drugim kwartale, przy 4 proc. mniejszej liczbie sklepów na koniec kwartału w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku. Wyłączając te zamknięcia, sprzedaż wzrosła o 3 procent. Co więcej, kwartał ten należy postrzegać w świetle faktu, że drugi kwartał 2024 r. był silnym kwartałem ze wzrostem sprzedaży o 3 procent.
Na wynik kwartału negatywnie wpłynęły wyższe ceny zakupu w wyniku droższego dolara amerykańskiego i wyższych kosztów transportu, ale także fakt, że nadal inwestowaliśmy w ofertę dla klientów. Inwestycje poczynione w celu wzmocnienia naszej oferty dla klientów i zapewnienia im jeszcze lepszego stosunku jakości do ceny.
Negatywne czynniki zewnętrzne, które zwiększyły koszty zakupów w pierwszej połowie roku, zmieniają się na pozytywne w drugiej połowie roku. Nasz plan, koncentrujący się na ofercie produktowej, doświadczeniach zakupowych i marce H&M, znajduje potwierdzenie w postępach, jakie obserwujemy w kluczowych obszarach działalności. Koncentrując się na ofercie dla klientów, jeszcze bardziej wzmocniliśmy koncentrację organizacji na produktach i doświadczeniach klientów.
Ulepszenia wprowadzone w sklepach online, H&M womenswear i H&M Move, wraz ze zwiększoną dostępnością produktów i ściślejszą współpracą z naszymi dostawcami, nadal przynoszą pozytywne rezultaty. Marki portfelowe również odnotowały wzrost w tym kwartale, a COS rozwijał się szczególnie dobrze. Niektóre działania mają szybszy wpływ niż inne, ale kierunek jest jasny i w ciągu roku nadal wdrażamy ulepszenia w innych częściach działalności.
Nasz zmodernizowany sklep cyfrowy jest obecnie wdrażany, a reakcja klientów jest pozytywna. W naszym modelu omni-model kontynuujemy integrację naszych fizycznych i cyfrowych kanałów sprzedaży, które wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają. Kontynuujemy również ekspansję na rozwijających się rynkach. Z niecierpliwością czekamy na otwarcie sklepów internetowych i fizycznych w Brazylii w drugiej połowie roku i przeniesienie koncepcji biznesowej H&M – mody i jakości w najlepszej cenie w zrównoważony sposób – do kraju, który ma ponad 200 milionów mieszkańców i duże zainteresowanie modą.
Integracja zrównoważonego rozwoju z naszymi codziennymi działaniami nadal przynosi rezultaty. Organizacja Stand.earth zajmująca się ochroną klimatu i środowiska plasuje H&M na pierwszym miejscu wśród 42 firm odzieżowych pod względem ograniczania wpływu na klimat.
W niepewnych czasach, w których konsumenci zachowują ostrożność, uważnie monitorujemy rozwój sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej oraz stale dostosowujemy zarówno ofertę dla klientów, jak i naszą działalność, aby jak najlepiej zaspokajać ich potrzeby. Nadal wzmacniamy ofertę produktów i doświadczenia zarówno online, jak i w naszych sklepach. Dzięki jasnemu planowi, silnej pozycji finansowej, dobrej kontroli kosztów i zaangażowanym pracownikom, widzimy dobre możliwości długoterminowego, zrównoważonego i rentownego wzrostu.