Marcin Klammer, PRCH: centra handlowe odzyskały w kwietniu swoją dynamikę

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała kwietniowe dane dla branży obiektów handlowych na bazie dwóch największych i najbardziej wiarygodnych wskaźników w Polsce: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index

Kwiecień przyniósł wzrosty we wszystkich badanych obszarach: obroty zwiększyły się o 5,6% a odwiedzalność była wyższa o prawie 2% w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego

Najwyższe wzrosty obrotów zanotowano w kategoriach związanych z rozrywką i spędzaniem wolnego czasu: usługi rozrywkowe urosły o 30,5%, a restauracje i kawiarnie o 10% w porównaniu z kwietniem 2024 roku

Wzrosty r/r sprzedaży detalicznej raportowane przez GUS zarówno w kwietniu jak i w maju 2025 r. mogą sugerować, że odbicie w branży będzie się utrzymywało

Opublikowane przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH) dane, pozyskane na bazie dwóch największych i najbardziej wiarygodnych wskaźników w Polsce: PRCH Turnover Density Index (obroty najemców centrów handlowych) oraz PRCH Footfall Density Index (odwiedzalność) pokazują, że po wymagającym początku roku centra handlowe, związanym między innymi z kalendarzowym przesunięciem Świąt Wielkanocnych wchodzą w drugi kwartał z nową energią. W kwietniu 2025 roku obroty ogółem wzrosły o 5,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, a odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, zwiększyła się o 1,9%.

– Nasze dane potwierdzają, że centra handlowe odzyskały w kwietniu swoją dynamikę, co zaowocowało zauważalnym wzrostem zarówno obrotów, jak i odwiedzalności. Warto jednak pamiętać, że tegoroczny kalendarz sprzyjał tym wzrostom choćby ze względu aż dwie niedziele handlowe w kwietniu: jedną przed Wielkanocą, drugą przed majówką. To naturalnie przełożyło się na większy ruch i wyższe wskaźniki sprzedażowe – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający PRCH.

– Obserwujemy, że rośnie nie tylko skłonność do zakupów, ale także do spędzania czasu w przestrzeniach handlowych, na spotkaniach towarzyskich, w restauracjach, strefach rozrywki czy korzystając z usług. To dowód na trwałą rolę centrów handlowych jako wielofunkcyjnych, nowoczesnych punktów życia miejskiego – dodaje Klammer.

Najwyższe wzrosty odnotowano w kategoriach związanych ze spędzaniem wolnego czasu. Szczególnie wyróżnia się segment rozrywki, który zanotował spektakularny wzrost obrotów o 30,5% w porównaniu do kwietnia ubiegłego roku. Na tak dynamiczny wynik mogły wpłynąć m.in. dobre wyniki kin wraz z rekordowym otwarciem filmu Minecraft. Restauracje i kawiarnie odnotowały wzrost o 10%. Wzrosty dotyczyły także innych istotnych segmentów: zdrowie i uroda (+7,5%) oraz usługi (+7,3%).

– Największy przyrost obrotów rok do roku odnotowały bardzo małe i małe centra handlowe (+8,2%), co może świadczyć o ich rosnącym znaczeniu w codziennych wyborach konsumenckich. Co jednak bardzo istotne wszystkie typy obiektów, od największych po najmniejsze, zanotowały wzrosty zarówno w obrotach, jak i odwiedzalności. Również regionalizacja nie miała, w analizowanym przez nas miesiącu, wpływu na wzrost wyników, który obserwujemy w każdym zakątku naszego kraju – dodaje Marcin Klammer.

Poprawiające się nastroje konsumenckie znajdują potwierdzenie w prezentowanych przez GUS danych makroekonomicznych. Wskaźnik skłonności do większych zakupów osiągnął w czerwcu najwyższy poziom od marca 2020 roku, co zbiega się z wyraźnym ożywieniem konsumpcji. W kwietniu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 7,6% rok do roku – niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (4,1% r/r w kwietniu 2024). W maju trend ten był kontynuowany – sprzedaż zwiększyła się o 4,4% r/r, co sugeruje trwałe odbicie po sezonowych zakłóceniach.

Po raz pierwszy od kwietnia 2024 r. odnotowano również spadek cen detalicznych w ujęciu rocznym (-0,1%), co może dodatkowo wspierać popyt. Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost sprzedaży dóbr trwałych. W kategorii „meble, sprzęt RTV i AGD” wzrost wyniósł 18,9% r/r (wobec 13,2% w kwietniu), natomiast w segmencie „samochody, motocykle i części zamienne” – 15,7% r/r (wobec 14,9% miesiąc wcześniej). Utrzymująca się wysoka dynamika w tych obszarach wskazuje na trwałość ożywienia konsumpcyjnego.

Kluczowe wskaźniki

PRCH Turnover Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Za gromadzenie, weryfikację i analizę danych o odwiedzalności odpowiada GfK – An NIQ Company. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w obiektach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%.

Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz