Marcin Klammer, PRCH: w 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 4,3%

W 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 4,3% wyższe niż w 2023 r. W dwóch ostatnich miesiącach minionego roku obroty rosły o 7,4% w listopadzie i o 6,3% w grudniu, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2023 r. W wybranych kategoriach, największe wzrosty obrotów w całym roku odnotowały: usługi 11,8%, rozrywka 10,0% oraz zdrowie i uroda 8,8%.

Średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów  handlowych. Najlepsze wyniki w 2024 r. odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5% w stosunku do 2023 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty były o 4,2% wyższe, a w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 4,0%. Z kolei obroty najmniejszych centrów (5-20 tys. mkw. GLA) zwiększyły się o 2,4% w stosunku do 2023 r.

Odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była zbliżona do wyników z 2023 r. W 2024 r. wzrosła o 0,2% w stosunku do 2023 r.

„Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, największego w Polsce cyklicznego badania obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że w 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 4,3% wyższe niż w 2023 r. Dla całego handlu, jak wynika z danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 3,3%. Zwiększyła się również odwiedzalność galerii handlowych przez klientów, która wzrosła o 0,2% w stosunku do 2023 r.” – informuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

„Analiza wyników indeksów PRCH za 2024 rok rodzi refleksję, że centra handlowe tworzą stabilny i dojrzały rynek. Stabilność wyrażona jest frekwencją niezmieniającą się wobec roku poprzedniego, a dojrzałość odzwierciedlona jest we wzroście obrotów, który zbliżony jest do poziomu inflacji. 

To dobra wiadomość, gdy na centra handlowe patrzymy w szerszym kontekście, jak na kanał dystrybucji, który o tego samego konsumenta konkuruje np. z handlem internetowym. Wyniki kategorii, jak rozrywka oraz zdrowie i uroda zgodne są z trendami konsumenckimi i wskazują dalszy kierunek ich rozwoju” – mówi Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Na ożywienie w centrach i parkach handlowych w 2024 r. wskazują dane podawane przez sieci handlowe, właścicieli obiektów oraz firmy analityczne. Na rynku zadebiutowały nowe marki handlowe, a część najemców zapowiada rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedaży.

Właściciele i zarządcy obiektów handlowych informują o pozyskiwaniu nowych najemców . Wzrost nowych i odnowionych umów najmu w działających obiektach miał miejsce przy jednoczesnym – jako podaje Cushman & Wakefield – oddaniu do użytku 530 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2024 r. (najwięcej od 2015 r.). Branża odnotowała dalszy spadek poziomu wakatów, który w ocenie Cushman & Wakefield, na koniec 2024 r. wynosił średnio 3%.

Wzrost dynamiki rynku wpłynął również na inwestorów, a wolumen transakcji dotyczących obiektów handlowych osiągnął w minionym roku 1,6 mld euro (4-krotnie więcej niż w 2023 r.).

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była 2024 r. o 0,2% wyższa niż rok wcześniej. W dwóch ostatnich miesiącach 2024 r. odwiedzalność wzrosła o 3,9% w listopadzie i o 0,3% w grudniu, w stosunku do analogicznych miesięcy 2023 r.

Kluczowe wskaźniki

PRCH Turnover Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce.

Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Za gromadzenie, weryfikację i analizę danych o odwiedzalności odpowiada GfK – An NIQ Company. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych.

To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w obiektach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce.

Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

Zrzesza ponad 200. członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz