[WYWIAD] Piotr Karpiński, CBRE: zmieniamy sposób myślenia o zarządzaniu parkami handlowymi

Chcemy, żeby właściciele i najemcy korzystali z usług zarządzania jak z abonamentu – prosto, przejrzyście, skutecznie” – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Piotr Karpiński, CBRE. Firma jest wystawcą targów #scf2025fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 24-25 września tego roku.

Co stanowi dziś największe wyzwanie w obszarze zarządzania parkami handlowymi?

Parki handlowe często zlokalizowane są w mniejszych miastach, poza dużymi ośrodkami jak Warszawa czy Gdańsk. Jeżeli chcemy, żeby te obiekty były odpowiednio zadbane i dopieszczone, żeby najemcy czuli się zaopiekowani – a przecież to oni stanowią realną wartość nieruchomości – musimy zadbać o skuteczną logistykę ich obsługi. W przypadku rozproszonych lokalizacji to właśnie logistyka jest kluczowa. Jej niewłaściwa organizacja może znacząco wpływać na trzy elementy: czas realizacji usług, koszty oraz jakość. I to właśnie te czynniki są zmienne w zależności od tego, jak dobrze działa system zarządzania – czy po stronie właściciela, czy zarządcy zewnętrznego, takiego jak my.

Jakie projekty są w zasięgu zainteresowania CBRE, jako zarządcy nieruchomości handlowej? Czy podejmujecie się każdego zadania, niezależnie od lokalizacji i wielkości?

Od ponad dwudziestu lat pracuję w zarządzaniu nieruchomościami, głównie w sektorze retail. Zaczynałem w 2003 roku, i ten obszar zawsze był mi szczególnie bliski. Dla nas każda nieruchomość komercyjna jest potencjalnym obiektem do zarządzania.

Ktoś kiedyś powiedział na studiach podyplomowych, że zarządzać można nawet cmentarzem – a może i trzeba. Jako licencjonowany zarządca trochę się z tym zgadzam. Mam w sobie dużo pasji do tego, by dbać o nieruchomości – zmieniać je na lepsze, sprawiać, by wnosiły wartość do lokalnej społeczności, a nie były tylko nieestetycznym „gargamelem”.

Zarządzamy zarówno sieciami sklepów spożywczych, np. Biedronką, jak i ponad 400 stacjami benzynowymi w całej Polsce. To daje nam ogromne doświadczenie w organizowaniu logistyki dla usług rozproszonych geograficznie – a to jest klucz w efektywnym zarządzaniu takimi obiektami.

Skuteczne zarządzanie to również zarządzanie umowami najmu. CBRE ma pomysł na model abonamentowy dla najemców parków handlowych. Na czym ta koncepcja polega?

Pomysł polega na tym, by świadczyć usługę zarządzania na zasadzie subskrypcyjnej – trochę jak Spotify. Najemca płaci stałą, miesięczną kwotę i w ramach tego ma zapewniony określony zakres usług.

Chcemy, jako CBRE, połączyć w jednej, przejrzystej stawce takie elementy jak: obsługa techniczna, ochrona, sprzątanie, zarządzanie nieruchomością, raportowanie finansowe, a także windykacja należności. To rozwiązanie, które ma być wygodne, transparentne i dopasowane do realiów parków handlowych.

Co byłoby wyłączone z takiego abonamentu?

Z pewnością poza abonamentem byłyby: podatki od nieruchomości, ubezpieczenie oraz opłaty za media. To oczywiście kwestia, którą można ustalać indywidualnie dla każdej nieruchomości – ale te elementy raczej zawsze pozostają poza pakietem.

Świetnie brzmi jako idea – ale czy ten model już gdzieś działa?

Jesteśmy na końcowym etapie negocjacji z właścicielem sieci dziesięciu parków handlowych. Mam nadzieję, że już niebawem będę mógł zaprezentować konkretne dane i podzielić się informacjami zwrotnymi, jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce.

Rozmawiał: Radosław Rybiński

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz