Marcin Klammer, PRCH: klienci regularnie odwiedzają centra handlowe i wydają w nich więcej

Maj 2025 roku przyniósł dalszy wzrost obrotów i stabilizację liczby odwiedzin w centrach handlowych. W porównaniu do tego samego miesiąca w 2024 roku obroty wzrosły o 2,8%, natomiast footfall, czyli liczba klientów odwiedzających centra handlowe, wzrósł o 0,3%. Podobnie jak w kwietniu liderami wzrostu w maju 2025 r. były kategorie związane z rozrywką i gastronomią.

„Dane za maj potwierdzają utrzymujący się trend wzrostu w branży centrów handlowych. Obrazują to wskaźniki obrotów i footfallu, które PRCH zbiera od właścicieli i zarządców 125 centrów w Polsce. Majowe +2,8% wzrostu obrotów przy stabilnym poziomie odwiedzalności potwierdzają, że klienci nie tylko regularnie odwiedzają centra handlowe, ale także wydają w nich więcej komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Dane nt. obrotów pochodzą od najemców, którzy raportują je bezpośrednio centrom handlowym. Poszczególne centra handlowe przekazują je w formie zagregowanej do GfK – An NIQ Company. Wyniki odwiedzalności pochodzą z urządzeń automatycznie zliczających odwiedzających w centrach handlowych – i one również trafiają do GfK – An NIQ Company. Firma ta na zlecenie PRCH weryfikuje dane i konsoliduje je w indeksy: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index, tym samym anonimizujac dane i utrzymując wszelkie klauzule poufności dot. danych szczególnie wrażliwych.

„PRCH Footfall Index opiera się dziś na najbardziej aktualnych i zweryfikowanych danych z rynku. Korzystamy z doświadczenia zespołu GfK, który od lat specjalizuje się w analizach dla nieruchomości handlowych, a także z nowoczesnej platformy, zapewniającej wysoką jakość i spójność raportowania. Dodatkowym atutem jest zaplecze technologiczne i merytoryczne GfK i NIQ – dzięki niemu możemy liczyć na wsparcie ekspertów i globalne know-how” – tłumaczy Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Na bazie powyższego, zebranego materiału powstaje najbardziej wiarygodne źródło informacji nt. kondycji sektora centrów handlowych, oparte na rzeczywistych, codziennych transakcjach i przepływie klientów, pozwalające rzetelnie oceniać kondycję rynku.

Rekordzistą majowych wzrostów jest zdecydowanie segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost aż o 36,6%. Prawdopodobny wpływ na taki wynik miał sukces kinowych premier, w tym filmów dla dzieci, które przyciągnęły szeroką publiczność. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie, które urosły 12,6% rok do roku, a usługi oraz sektor zdrowie i uroda to wzrosty odpowiednio o 9,4% i 9,1%. Te cztery kategorie już drugi miesiąc z rzędu utrzymują się w czołówce wyników.

W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centra, które osiągnęły odpowiednio wzrosty obrotów o 5,7% i 2,1% przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 1,0% i 0,7%. Średnie centra zanotowały lekkie spadki – zarówno w obrotach (-1%), jak i footfallu (-0,6%). Natomiast najmniejsze obiekty poprawiły obroty o 2,3%, mimo spadku liczby odwiedzin o 1,5%.

Patrząc na dane regionalne, największe wzrosty obrotów odnotowano w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W ujęciu makroregionalnym liderami były regiony centralny, południowy i północno-zachodni.

„Maj potwierdził utrzymującą się tendencję przesuwania konsumpcji w stronę segmentów usługowych i doświadczeń, takich jak rozrywka, gastronomia czy zabiegi z zakresu zdrowia i urody. Widać wyraźnie, że centra handlowe przestają być miejscem wyłącznie zakupów, a stają się pełnowymiarowymi przestrzeniami spędzania wolnego czasu. W świetle sukcesów bardzo dużych obiektów, można oczekiwać, że inwestycje i działania promocyjne skoncentrowane na rozrywce i gastronomii będą kluczowe dla dalszego wzrostu sektora” – dodaje Marcin Klammer.

Kluczowe wskaźniki

PRCH Turnover Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Za gromadzenie, weryfikację i analizę danych o odwiedzalności odpowiada GfK – An NIQ Company. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w obiektach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

Ponad 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz