ESG: Tchibo stawia ambitne cele cele klimatyczne w swojej strategii

Tchibo ogłosiło nową, globalną strategię klimatyczną, zakładającą osiągnięcie zerowej emisji netto w zakresie gazów cieplarnianych do 2045 roku. Cele firmy zostały zatwierdzone przez Science Based Targets Initiative (SBTi), a ich realizacja wsparta m.in. uczestnictwem w międzynarodowych inicjatywach. Działania korzystne dla klimatu obejmują cały łańcuch dostaw – od uprawy kawy, przez produkcję artykułów non-food aż po transport.

Zmiany klimatyczne stanowią jedno z najpoważniejszych, współczesnych wyzwań – również dla świata biznesu. Skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych wpływają na dostępność surowców takich jak kawa, bawełna czy drewno. W odpowiedzi na te zagrożenia Tchibo zaktualizowało swoje cele klimatyczne.

Nowa strategia firmy zakłada globalną redukcję bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych (zakres 1 i 2) o 42% do 2030 roku, w porównaniu do roku bazowego 2022. Emisje z łańcuchów dostaw rolniczych – w tym z upraw kawy – mają zostać zmniejszone o 30%, a z pozostałych obszarów – produkty non-food i opakowania – o 25% (zakres 3). Celem długofalowym – do 2045 roku – jest zredukowanie emisji o 90% w całym łańcuchu dostaw, co ma zapewnić osiągnięcie zerowej emisji netto.

„Zmiany klimatyczne od dawna wpływają na nasze łańcuchy dostaw – od kawy po tekstylia. Ekstremalne zjawiska pogodowe zagrażają ważnym surowcom,a to ma to wymierny wpływ na ludzi i środowisko. Jako firma rodzinna bierzemy na siebie odpowiedzialność i chcemy świadomie kreować lepszą przyszłość dla klimatu” – mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager z Tchibo Warszawa.

„Cele klimatyczne są integralną częścią strategii Tchibo już od 2018 roku. Ich akceptacja przez SBTi potwierdza, że obrany przez nas kierunek jest nie tylko słuszny, ale także spójny z aktualną wiedzą naukową oraz celami określonymi w ramach Porozumienia Paryskiego”– dodaje.

Tchibo Coffee Program: wsparcie szyte na miarę

„Pas kawowy”, czyli miejsce, gdzie uprawiane są kawowce, obejmujący regiony między Zwrotnikiem Raka a Zwrotnikiem Koziorożca, jest szczególnie narażony na skutki zmian klimatu – takie jak długotrwałe susze czy ulewne deszcze. To właśnie tam, w ramach zainaugurowanego w 2024 roku Tchibo Coffee Program, firma prowadzi działania, mające na celu m.in. zapewnienie partnerom i lokalnej społeczności wsparcia szytego na miarę oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Jak wynika z danych szacunkowych, około 73% emisji gazów cieplarnianych powstających przy uprawie kawy pochodzi z produkcji i stosowania nawozów. Dlatego Tchibo szkoli rolników m.in. w zakresie optymalizacji nawożenia oraz wdrażania alternatyw organicznych. Dodatkowo działania obejmują także usprawnianie systemów nawadniających, co ma przyczynić się do ograniczenia zużycia wody i energii oraz wdrażanie innowacyjnych technologii oczyszczania ścieków, co z kolei ma wspierać redukcję emisji metanu pochodzącą z tego źródła.

Tchibo inwestuje również w rozwiązania pozwalające na pochłanianie dwutlenku węgla, takie jak zalesienia, rozwój systemów agroleśnych oraz zastosowanie biowęgla. Firma prowadzi aktywne programy w Brazylii, Gwatemali, Hondurasie, Kolumbii, Tanzanii i Wietnamie, a do 2027 roku działania te mają objąć wszystkie kraje, z których Tchibo regularnie pozyskuje kawę.

Wspólna dekarbonizacja w przemyśle tekstylnym

Inicjatywy wspierające dekarbonizację Tchibo podejmuje także w obszarze artykułów przemysłowych (odzież, meble, wyposażenie wnętrz). Jednym z kluczowych tutaj działań jest przystąpienie do międzynarodowej inicjatywy Future Supplier Initiative. Dąży ona do dekarbonizacji łańcucha dostaw w przemyśle tekstylnym poprzez inwestycje w efektywność energetyczną i odnawialne źródła energii w zakładach produkcyjnych. Projekt rozpoczął się w Bangladeszu, gdzie powstaje znaczna cześć portfolio tekstylnego Tchibo, a w następnych latach ma być skalowany na kolejne rynki. Dzięki partycypacji w inicjatywie fabryki zyskują możliwość skorzystania z intratnych warunków finansowania inwestycji prośrodowiskowych.

Transport morski bez emisji – partnerstwo w ramach ZEMBA

Aż 100% kawy i około 80% produktów non-food trafia do Tchibo drogą morską. Z tego względu od 2023 roku firma aktywnie działa w ramach międzynarodowego partnerstwa ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance). Jego celem jest przyspieszenie rozwoju i wdrażania bezemisyjnych rozwiązań w transporcie morskim, tworzenie efektu skali i wspieranie firm w ograniczaniu emisji również poza ich bezpośrednią działalnością.

„Bez kooperacji w ramach całego łańcucha wartości osiągnięcie celów dekarbonizacyjnych nie jest możliwe. Dlatego aktywnie uczestniczymy w inicjatywach międzysektorowych, takich jak ZEMBA. Wspólne działanie pozwala zwiększyć skalę wpływu i wprowadzać realne zmiany” – podkreśla Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager z Tchibo Warszawa.

Tchibo konsekwentnie realizuje działania mające na celu ograniczenie skutków działalności dla środowiska. Ogłoszone właśnie zobowiązania klimatyczne to dowód na to, że zamierza kontynuować podążanie tą ścieżką.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz