Zalando z silnym wzrostem w II kwartale 2025 i ambitnymi planami na przyszłość

Zalando SE ogłosiło solidne wyniki finansowe za drugi kwartał 2025 roku, kontynuując realizację swojej strategii budowy wiodącego paneuropejskiego ekosystemu e-commerce w branży mody i lifestyle’u. W II kwartale 2025 roku Zalando odnotowało wzrost wartości sprzedaży brutto (GMV) o 5% do 4,1 mld euro, a przychody wzrosły o 7,3% do 2,8 mld euro. Skorygowany zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 186 mln euro, przy stabilnej marży 6,5%.

Wzrosty w segmentach B2C i B2B, rozwój usług opartych na AI oraz udane przejęcie ABOUT YOU potwierdzają ambicje spółki, by zwiększać swój udział w wartym 450 miliardów euro europejskim rynku mody.

Dynamiczny rozwój segmentu B2C: personalizacja, AI i lojalność

Zalando odnotowało 6,1% wzrost liczby aktywnych klientów, osiągając nowy rekord: 52,9 mln. Kluczowym elementem strategii rozwoju segmentu B2C jest dalsze zwiększanie zaangażowania użytkowników oraz personalizacja doświadczeń zakupowych.

Nowością w tym obszarze jest AI-powered discovery feed – nowy ekran główny aplikacji, który w czasie rzeczywistym prezentuje spersonalizowane treści, rekomendacje produktów, kampanie marek, inspiracje lifestyle’owe oraz transmisje na żywo. Dzięki temu aplikacja Zalando zyskuje cechy platformy społecznościowej, zwiększając czas spędzany przez użytkowników i wspierając sprzedaż oraz reklamę.

Wzrost przychodów w B2C wspierał również rozwój programu lojalnościowego, który objął już ponad 10 mln klientów w 17 krajach. Dodatkowo silny wzrost zanotowały segmenty Lounge, Designer i Beauty, a Zalando Marketing Services – pakiet narzędzi reklamowych dla marek – odnotował wzrost o 45% r/r.

W sumie, przychody z segmentu B2C wzrosły o 6,8% do 2,6 mld euro, a skorygowany EBIT wyniósł 174 mln euro, co oznacza wzrost o 9 mln euro rok do roku.

Silna dynamika w B2B: ZEOS Fulfilment i aplikacja Shopify

Segment B2B, w którym Zalando udostępnia swoją infrastrukturę logistyczną i oprogramowanie innym markom i sprzedawcom, osiągnął w II kwartale przychody na poziomie 262 mln euro (+12,2% r/r), przy EBIT 11 mln euro i wzroście marży do 4,3%.

Motorami wzrostu były:

  • rozwój usługi ZEOS Fulfilment (obejmującej Zalando Fulfilment Solutions i fulfillment wielokanałowy),
  • rozszerzenie współpracy z marką NEXT – brytyjski detalista korzysta z infrastruktury Zalando na rynku niemieckim, a w II połowie roku rozszerzy integrację na swój własny sklep i inne rynki.

Ważnym wydarzeniem było uruchomienie aplikacji ZEOS dla Shopify, która umożliwia europejskim sprzedawcom łatwe połączenie z platformą ZEOS – zapewniając im szybszy onboarding, uproszczone procesy operacyjne i redukcję kosztów.

Fuzja z ABOUT YOU i prognozy na cały rok 2025

11 lipca 2025 Zalando oficjalnie sfinalizowało przejęcie ABOUT YOU, łącząc siły dwóch największych graczy e-commerce w Europie. Obie marki zachowają niezależność, ale będą realizować wspólną strategię tworzenia wartości.

Prognoza dla połączonej grupy (Zalando + ABOUT YOU) na 2025 r.:

  • GMV: 17,2–17,6 mld euro
  • Przychody: 12,1–12,4 mld euro
  • Skorygowany EBIT: 550–600 mln euro
  • Wydatki inwestycyjne (CapEx): 200–280 mln euro
  • Kapitał obrotowy netto: pozostanie ujemny

Prognozowany wzrost GMV i przychodów (pro forma) to 4–7%, przy oczekiwanym dalszym wzroście organicznym w drugiej połowie roku. Synergie EBIT z fuzji mają docelowo osiągnąć poziom 100 mln euro rocznie od 2029 r.

Dodatkowo, w ramach odpowiedzialnej strategii finansowej, Zalando spłaciło 400 mln euro obligacji konwertowalnych zapadających 6 sierpnia 2025 r., wykorzystując dostępne środki. Po przejęciu ABOUT YOU i wykupie obligacji spółka nadal dysponuje silną pozycją płynnościową – ok. 1,2 mld euro gotówki.

„Wyniki za II kwartał pokazują, że nasza strategia budowy ekosystemu dla mody i lifestylu przynosi oczekiwane efekty w obu obszarach – B2C i B2B. Kluczowe znaczenie ma dla nas inspirowanie i dostarczanie rozrywki naszym klientom, a także wyróżnianie się jakością, zarówno jeśli chodzi o marki i produkty, które oferujemy, jak i o całe doświadczenie zakupowe. Dużą wagę przykładamy do lokalizacji oferty i dostosowywania jej do konkretnych rynków.

W obszarze B2B niezmiennie koncentrujemy się na wspieraniu rozwoju polskich marek i ich ekspansji na rynkach zagranicznych. Z ogromną dumą obserwuję jak produkty z metką „made in Poland” cieszą się rosnącą popularnością i uznaniem w całej Europie” – mówi Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz