Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że infrastruktura w centrach handlowych – zwłaszcza parkingi i toalety, czyli najważniejsze aspekty dla klientów – pozostawiają wiele do życzenia. Parkingi oraz toalety są często brudne, niedostępne i płatne.
Zdaniem ZPPHiU takie praktyki, jak skracanie czasu parkowania do zaledwie jednej godziny można zaobserwować na przykład w CH Sadyba Best Mall lub Avenida Poznań. Należy podkreślić, że wszystkie koszty parkingu i toalet ponoszą najemcy w ramach kosztów wspólnych – oczekując, by ich klienci mieli swobodny i bezpłatny dostęp do tych ważnych elementów infrastruktury podczas – pobytu w centrach handlowych. Badania potwierdzają też, że to właśnie te kwestie są najważniejsze dla klientów i wpływają na poziom odwiedzalności centrów handlowych.
Zdaniem ZPPHiU to zaskakuje tym bardziej, że odwiedzalność centrów handlowych spada, a zabieganie o to, by klienci mieli czas na swobodne dokonanie wyborów podczas zakupów powinno leżeć w interesie nie tylko kupców, ale również wynajmujących. Wg ostatnich dostępnych danych Proxi.cloud w pierwszej połowie 2025 roku liczba klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 6,9% r/r. zanotowano też o 14,5% mniej wizyt w tego typu obiektach niż rok wcześniej.
„Klient jadący do centrum handlowego chce swobodnie i bezpłatnie zaparkować, a także mieć możliwość swobodnego korzystania z infrastruktury – zwłaszcza z czystych toalet. Potwierdzają to badania Omnisense, które przeprowadziliśmy na reprezentatywnej próbie Polaków. Za wszystkie te elementy płacą najemcy w ramach tzw. opłat za koszty wspólne.
Dlaczego więc jakość tej infrastruktury pogarsza się – choć koszty wciąż rosną? Dlaczego właściciele centrów handlowych nie obniżają kosztów wspólnych – jeśli standard drastycznie spada? Dlaczego dodatkowe wpływy z płatnych parkingów nie obniżają kosztów wspólnych? Czy np. wprowadzone w ostatnim czasie opłaty za parking w Galerii Młociny obniżą koszty wspólne – raczej nie, ale na pewno będą miały wpływ na jej odwiedzalność. Dlaczego kwestia kosztów wspólnych jest nadal tak nietransparentna?
Trudno odpowiedzieć na te pytania – co rodzi obawy, że brakuje troski o infrastrukturę w centrach handlowych, budowania jakości i widać brak pracy nad zwiększaniem zainteresowania konsumentów oraz trwałego budowania ruchu i odwiedzalności. Właściciele centrów handlowych skupiają się na zwiększaniu czynszów i podwyższaniu wartości obiektów przez pozorowane inwestycje w ESG, które również są opłacane przez najemców. Nasuwa się wrażenie wyjątkowej nierówności stron w relacjach na linii najemcy – wynajmujący w tym sektorze” – wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).
Badania Omnisense zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH)potwierdziły, że najważniejsze kwestie dla klientów odwiedzających centra handlowe to: czystość toalet (91% wskazań) i brak opłat za nie (89%), łatwość dostępu do toalet (85%), wybór sklepów w galerii handlowej (89%), komfort cieplny (79%), oznaczenia i nawigacja w obiekcie (74%), funkcjonowanie parkingu (73%) oraz łatwy dojazd samochodem (74%). Nieistotne natomiast są takie elementy, jak: rodzaj posadzek w sklepach, sposób pozyskiwania energii elektrycznej, widoczność instalacji podsufitowych czy rodzaj szkła w witrynach sklepowych.
Aż 73% Polaków uznaje funkcjonowanie parkingu za element determinujący wybór galerii handlowej wynika z badania Omnisense. Wyniki pokazują, że najważniejsze cechy parkingu w centrum handlowym to możliwość bezpłatnego postoju przynajmniej przez dwie godziny (97% wskazań), pewność znalezienia wolnego miejsca (96%), szerokość miejsc parkingowych (89%) i oznakowanie parkingu (85%). To bardzo istotne aspekty w obliczu coraz częściej wprowadzanych opłat za parkingi i braku dostępności bezpłatnego postoju przez minimum dwie godziny.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza firmy, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie internetowej.