Grupa VRG notuje kolejny z rzędu kwartał poprawy wyników w segmencie modowym, co w połączeniu z dobrym drugim kwartałem w segmencie jubilerskim, przełożyło się na dwucyfrowe dynamiki zysku operacyjnego i netto. Spółka pokazuje konsekwentny, wyraźny wzrost efektywności działania. W.KRUK otrzymał 8 sierpnia br. zgodę UOKiK na przejęcie marki Lilou i zapowiada rozwój marki, zachowując jej charakter, tożsamość i niezależność, w oparciu o odrębną sieć sprzedaży.
W pierwszej połowie 2025 roku Grupa VRG osiągnęła sprzedaż w wysokości 671,20 mln zł, o 8,4% wyższą niż w roku poprzednim. Korzystne dynamiki sprzedaży notowano zarówno w kanale online, jak i offline. Grupa zakończyła pierwsze półrocze z dwucyfrowym wzrostem zysku netto (+13,8%), wypracowując 34,6 mln zł. Wyniki te świadczą o wyraźnej poprawie popytu na produkty Grupy, mimo stagnacji ruchu w centrach handlowych.
Efekty konsekwentnie realizowanej strategii Grupy, nastawionej przede wszystkim na wzrost efektywności, są szczególnie widoczne w segmencie odzieżowym. Po zmianach wdrożonych w 2024 roku marki modowe notują wzrost sprzedaży na mkw. oraz wyższą marżę, co przekłada się na widoczny efekt dźwigni operacyjnej na poziomie wyniku EBIT. W drugim kwartale br. Grupa VRG wykazała poprawę EBIT w obu segmentach (45,6 mln zł, +11,7% r/r).
W istotnym dla całorocznych wyników Grupy VRG drugim kwartale, sprzedaż segmentu odzieżowego urosła o 8,2% r/r, głównie dzięki dobrze przyjętym kolekcjom w największych markach. Vistula i Bytom odnotowały wzrost sprzedaży garniturów, zarówno pod względem liczby sztuk, jak i wartości. Bardzo dobrze sprzedawały się też marynarki, a w Wólczance wiodąca kategoria, czyli koszula formalna.
Przychody Vistuli w drugim kwartale wzrosły o 11,3% r/r i wyniosły 70,9 mln zł. Marka wypracowała stabilną marżę brutto (60,4%, -1 p.p. r/r). EBIT sklepów marki wzrósł w drugim kwartale o 21,9% (do 12,7 mln zł). Bytom, którego twarzą jest obecnie aktor Marcin Dorociński, wypracował w tym czasie 60,5 mln zł przychodów (wzrost o 11,6% r/r) przy znaczącym wzroście sprzedaży na m2 (+22,4%) i EBIT sklepów (do 14,7 mln zł, +42,5%) oraz wysokiej marży (62,7%).
W wyniku ograniczenia powierzchni sprzedażowej i szerokości oferty w drugim kwartale spadły przychody marki Wólczanka (o 2,6% r/r) – wyniosły 29,3 mln zł. Jednocześnie marka pokazała największy w portfolio VRG wzrost EBIT sklepów – o 47,4% (do 7,3 mln zł). Deni Cler z kolei zanotowała stabilną sprzedaż r/r, przy niższej marży (-1,7 p.p., 64,2%), co było efektem większego rabatowania.
Segment jubilerski, po mniej dynamicznym pierwszym kwartale, w drugim kwartale 2025 roku wyraźnie przyspieszył. Marka W.KRUK osiągnęła w tym okresie przychody przekraczające 200 mln zł, przy zachowaniu stabilnej marży na sprzedaży (52,8%, +0,3 p.p.). Jako pozytywny sygnał Spółka odnotowała wyhamowanie negatywnych dynamik sprzedaży w kategorii zegarków, przy kontynuacji dwucyfrowego wzrostu sprzedaży biżuterii.
„Kolejny kwartał potwierdza słuszność kierunku obranego przez Grupę VRG w 2024 roku. Szczególnie cieszy nas konsekwentna poprawa wyników w segmencie fashion. Lepsze kolekcje, wzrost sprzedaży z metra kwadratowego i poprawa marży pokazują, że wprowadzone przez nasze zespoły zmiany przynoszą oczekiwane rezultaty. Widać wyraźnie efekt dźwigni operacyjnej, co jest zgodne z naszymi oczekiwaniami” – komentuje Mateusz Kolański, prezes zarządu Grupy VRG.
„W drugim kwartale odzyskaliśmy rytm w segmencie jubilerskim, co dobrze rokuje na resztę roku. Naszą ambicją jest dziś umocnienie pozycji lidera w segmencie odzieży eleganckiej. Chcemy, by nasze marki były nie tylko najbardziej rozpoznawalne, ale także zwiększały udziały rynkowe w głównych kategoriach. Vistula będzie także coraz odważniej konkurować w segmencie mody damskiej”.
Istotnym wydarzeniem dla przyszłego rozwoju Grupy jest podpisanie w lipcu 2025 r. przez W.KRUK umowy przejęcia 100% udziałów w spółkach zarządzających marką Lilou. 8 sierpnia br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał zgodę na przeprowadzenie transakcji. Proces integracji przebiega zgodnie z harmonogramem, a jego zamknięcie planowane jest w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy.
„Marka Lilou doskonale wpisuje się w koncepcję Domu Marek VRG. Planujemy prowadzić i rozwijać tę markę, zachowując jej charakter, tożsamość i niezależność w oparciu o odrębną sieć sprzedaży. Realizowane przejęcie to strategiczny krok, który wzmocni naszą pozycję na rynku i otworzy nowe możliwości wzrostu” – mówi Łukasz Bernacki, prezes zarządu W.KRUK.
Plany na II połowę br.
W drugiej połowie 2025 roku Grupa VRG skoncentruje się na dalszym stymulowaniu wzrostu sprzedaży w obu segmentach i kanałach dystrybucji (online i offline). Priorytetem pozostaje poprawa kolekcji, zwłaszcza w marce Vistula, oraz utrzymanie ścisłej kontroli kosztów. Grupa będzie kontynuować rozwój sieci sprzedaży W.KRUK na Węgrzech (w lipcu otwarto tam 11 salon marki). Pod względem oferty handlowej w segmencie odzieżowym VRG stawia przede wszystkim na kolekcje „back-to-office” i „back-to-school”, z dużym naciskiem na ofertę okryć wierzchnich. W segmencie jubilerskim W.KRUK szykuje premiery nowych kolekcji autorskich oraz przygotowuje się do sezonu świąteczno-noworocznego.
Niewielki spadek powierzchni handlowej
Na koniec czerwca 2025 r. powierzchnia handlowa Grupy wynosiła 48,9 tys. m2 (-4,1% r/r). Spółka kontynuuje proces optymalizacji sieci odzieżowej pod kątem efektywności sprzedaży poszczególnych sklepów, jednocześnie rozwijając systematycznie powierzchnię w segmencie jubilerskim.
VRG ma w portfolio 5 marek
VRG S.A. jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r. Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii i zegarków luksusowych. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.KRUK.
Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim).