komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
GTC: stabilizacja w sektorze nieruchomości komercyjnych

Grupa GTC w I półroczu wygenerowała wzrost przychodów z najmu i usług o 9% rok do roku do poziomu 101 mln euro. W I poł. 2025 r. wynajęto ponad 15 000 mkw. powierzchni w sektorze handlowym, co pozwoliło utrzymać 96% poziom wynajęcia.
Przychody z wynajmu i usług wzrosły o 9% rok do roku i osiągnęły 101 mln euro. Marża brutto z najmu wyniosła 66 mln euro, a wskaźnik wynajęcia całego portfela nieruchomości komercyjnych utrzymał się na poziomie 86%. Szczególnie mocną pozycję odnotowano w segmencie retail, gdzie poziom wynajęcia osiągnął 96%.
Łącznie w pierwszej połowie roku GTC podpisało umowy najmu na prawie 55 tys. mkw. powierzchni, tym w II kw. ponad 20 tys. mkw. przestrzeni biurowej oraz około 9 tys. handlowej.
„W pierwszym półroczu 2025 byliśmy skoncentrowani na wzmacnianiu pozycji finansowej poprzez wzrost przychodów z najmu, sprzedaż wybranych aktywów oraz przedłużenia terminów zapadalności części z kredytów. Nowy zarząd spółki, wzmocniony w III kw. przez topowych ekspertów w obszarze nieruchomości, finansów i ESG, aktywnie działa – we współpracy z instytucjami finansowymi – na rzecz refinansowania i spłaty zobowiązań zapadających w 2026 roku. Jednocześnie, po strategicznym wejściu na rynek niemiecki mieszkaniowy, rozpoczęliśmy prace nad zwiększeniem potencjału tych aktywów, np. poprzez zwiększenie ich energooszczędności z wykorzystaniem nowoczesnych technologii” – mówi Małgorzata Czaplicka, Prezes Zarządu GTC.
Sektor handlowy
Wyniki najmu w nieruchomościach handlowych GTC również utrzymały się na dobrym poziomie – w I poł. 2025 r. wynajęto ponad 15 000 mkw., co pozwoliło utrzymać 96% poziom wynajęcia. Średnia ważona długość okresu najmu w portfelu handlowym pozostała na stabilnym poziomie 3,5 roku (w porównaniu do 3,7 roku na koniec 2024 r.).
W Galerii Jurajskiej w I poł. br. podpisane zostały umowy na łącznie 5,5 tys. mkw. powierzchni, w tym m.in. przedłużenia z takimi markami jak Reserved (2,8 tys. mkw.), Ochnik (450 mkw.), Diverse (ponad 350 mkw.) czy Vistula (300 mkw.).
W Galerii Północnej wynajęto prawie 4,4 tys. mkw., na co złożyły się przedłużone umowy m.in. z Martes Sport (prawie 1,2 tys. mkw.) i Home & You (ponad 400 mkw.) czy salą zabaw Fikołki (ponad 780 mkw.).
W Ada Mall w Belgradzie wynajęto łącznie 3,5 tys. mkw. – umowy przedłużyły m.in. supermarket Maxi (ponad 1 tys. mkw.), sklep z zabawkami Pertini (600 mkw.), multibrandowy Beosport (ponad 450 mkw.) oraz Fashion&Friends (520 mkw.).
Z kolei Avenue Mall w Zagrzebiu w analizowanym okresie może pochwalić się ok. 2 tys. mkw. wynajętej powierzchni – centrum uzgodniło relokację ze Sport Vision, przedłużenie umów z HomeDeco i Home&Cook, a także zyskało nowe restauracje i strefę zabaw.
Refinansowania i sprzedaże
Spółka z sukcesem przedłużyła finansowanie kluczowych obiektów – kredyt refinansowy Galerii Jurajskiej (100 mln euro) wydłużono do 2030 roku, a Galeria Północna otrzymała nowe finansowanie w wysokości 84 mln euro. Dodatkowo GTC wzmocniło bilans poprzez sprzedaż wybranych aktywów: biurowców w Zagrzebiu i Belgradzie, a także działek w Warszawie i Katowicach. Podpisane zostały też wstępne umowy sprzedaży kolejnych parceli w Warszawie i Bukareszcie.
GTC zarządza obecnie 44 budynkami o łącznej powierzchni 727 tys. mkw. do wynajęcia oraz realizuje ponad 65 tys. mkw. nowych projektów komercyjnych. Strategia zakłada dalszą optymalizację portfela i koncentrację na kluczowych aktywach.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter