komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
Apsys wprowadza nowy koncept w gdańskiej Hali Targowej

Zbudowana u schyłku XIX wieku Hala Targowa w Gdańsku przechodzi właśnie rewitalizację, aby stać się pulsującą miejską przestrzenią, w której unikalne doświadczenia kulinarne spotkają się z bogatą ofertą kulturalną.
Nowa Hala Targowa stanie się gastronomicznym centrum Gdańska – tętniącym energią, zachwycającym różnorodnością i wysoką jakością. Za inwestycję odpowiada Apsys, jedna z najbardziej doświadczonych w rewitalizacjach firm na rynku europejskim.
W sercu Gdańska
Położona w sercu Gdańska, na styku Starego i Głównego Miasta, Hala Targowa od momentu wybudowania w 1896 roku pełniła funkcję nowoczesnego, jak na ówczesne czasy, targowiska miejskiego. Wzniesiona w stylu neogotyckim, powstała z myślą o uporządkowaniu handlu ulicznego i umiejscowieniu go we wspólnej lokalizacji. Jako jeden z nielicznych obiektów w tej części miasta przetrwała II wojnę światową bez poważnych zniszczeń, zachowując swój oryginalny charakter architektoniczny. Na początku lat dwutysięcznych podczas prac remontowych, na poziomie -1 odkryto pozostałości XII-wiecznego kościoła romańskiego, jednego z najstarszych tego typu obiektów w Gdańsku. Relikty te zostały wyeksponowane w przestrzeni Hali, tworząc unikalną część ekspozycyjną, która na stałe wpisała się w tożsamość tego miejsca.
W grudniu 2024 roku obiekt został zakupiony przez Apsys – dewelopera z wieloletnim doświadczeniem w rewitalizacji obiektów w Polsce i we Francji. Transakcja otwiera nowy rozdział w historii tego miejsca. Miejsca, które połączy funkcje handlowe, gastronomiczne i kulturalne. Ambicją Apsys jest nie tylko odnowienie zabytkowej struktury budynku, ale także przywrócenie Hali Targowej roli silnie związanej z jedzeniem i wpisanie jej w nowoczesny rytm miasta.
Trzy poziomy smaku
Hala Targowa stanie się wyjątkowym projektem kulinarnym, którego ideą przewodnią jest hasło „All around food”. To pierwszy taki koncept w Polsce, w którym trzy poziomy budynku zostały zaprojektowane jako niezależne, uzupełniające się strefy kulinarne odpowiadające różnym potrzebom i stylom konsumpcji. Otwarta przestrzeń wypełni się urozmaiconą i komplementarną ofertą gastronomiczno-handlową.
Na najwyższym poziomie powstaną autorskie restauracje z obsługą kelnerską, łączące wysoką jakość oferty z unikalnymi doświadczeniami. Parter Hali to przestrzeń ze starannie dobraną ofertą gastronomiczną z kuchniami ze świata i regionu, uzupełniona centralnie dwoma barami, zaprojektowana jako wyjątkowe miejsce spotkań mieszkańców, a także odwiedzających Gdańsk turystów.
Na poziomie -1 utrzymana zostanie tradycyjna funkcja handlowa, dodatkowo wzbogacona o nowoczesne formaty ekspozycyjne i zakupowe, z ofertą świeżych produktów do nabycia u lokalnych dostawców. Również tutaj powstanie bar z obsługą serwujący przekąski i przystawki przygotowane na bazie produktów dostępnych w punktach handlowych tej kondygnacji. Wszystko w atmosferze sprzyjającej spotkaniom w mniej formalnej, kameralnej przestrzeni.
Tuż obok Hali powstanie także rynek zielony, na którym dostępne będą świeże warzywa i owoce.
Z szacunkiem do historii
Hala Targowa powstała w miejscu o bogatej przeszłości, dlatego rewitalizacja uwzględnia kontekst historyczny na każdym etapie projektu. Na najniższym poziomie w nowoczesny sposób, między innymi za pomocą odpowiedniego oświetlenia, wyeksponowane zostaną relikty romańskiej świątyni z XII wieku – unikalnego dziedzictwa tego miejsca. Na parterze odrestaurowane zostaną historyczne kioski, pierwowzory XIX-wiecznych straganów, w nowoczesnej, spójnej architektonicznej odsłonie. Wszystkie prace rewitalizacyjne realizowane są zgodnie z wytycznymi i pod nadzorem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Warto wspomnieć, że na terenie placu, który od południowej strony przylega do Hali, znajduje się Piwnica Romańska. Jest ona jednym z najstarszych świadectw gdańskiego dziedzictwa – to relikt wnętrza kubaturowego, który zachował się w niemal pierwotnym stanie od czasów jego średniowiecznej budowy. Niegdyś piwnica pełniła funkcję jadalni i kuchni w klasztorze dominikańskim, obecnie – jako nastrojowe wnętrze wystawiennicze – jest oddziałem Muzeum Archeologicznego w Gdańsku.
Gdańsk: miejsce z potencjałem
Projekt rewitalizacji Hali jest dla Apsys ważny także ze względu na jej lokalizację i potencjał Gdańska. To miasto z silnym ruchem turystycznym, bogatą historią i bardzo atrakcyjnymi wskaźnikami demograficznymi. W 2024 r. odwiedziła je rekordowa liczba gości – 4,5 mln osób, o 11% więcej niż w roku 2023, a renomowane wydawnictwo Lonely Planet w zestawieniu z marca 2025 ulokowało Gdańsk w pierwszej piątce najbardziej polecanych miast do odwiedzenia w Polsce. Z kolei dane GfK pokazują, że niemal wszyscy z ponad miliona turystów spędzających w Gdańsku więcej niż dwie doby odwiedzają gdańską starówkę.
Wyjątkowa lokalizacja Hali Targowej w centrum Głównego Miasta zaledwie 600 metrów od fontanny Neptuna i Dworu Artusa czy 750 metrów od gdańskiego Dworca Głównego, a także 25,6 tys. mieszkańców oraz 4,3 tys. firm działających w promieniu 15 minut spacerem to dodatkowy potencjał dla gastronomii i doskonała okazja do budowania przewagi konkurencyjnej.
Know-how, jakość i współpraca
Tak jak we wcześniejszych realizacjach w Łodzi (Manufaktura), w Paryżui (Solferino) czy realizowanym obecnie projekcie we Wrocławiu (Nowa Stawowa), Apsys pokazuje, że potrafi tworzyć zrównoważone i pełne życia przestrzenie – miejsca projektowane z pasją, odwagą, troską i w zgodzie z najwyższymi standardami. Do współpracy przy rewitalizacji Hali Targowej, podobnie jak w poprzednich inwestycjach, zaproszono partnerów, którzy podzielają to podejście.
Projekt nowego wnętrza Hali przygotowała renomowana pracownia Boris Kudlička with Partners, która specjalizuje się w projektowaniu przestrzeni publicznych oraz obiektów kultury. Jej założyciel, znany scenograf Boris Kudlička, od lat związany jest z Operą Narodową w Warszawie, a od września 2025 r. przejmuje obowiązki jej dyrektora.
Generalnym wykonawcą, który odpowiada za całość rewitalizacji, jest firma FineTech Construction, posiadająca doświadczenie w realizacji inwestycji w obiektach zabytkowych.
Hala Targowa w nowej odsłonie oraz w duchu hasła „All around food” nie tylko zachowa swój historyczny charakter, ale zyska nową, dynamiczną funkcję miejską, łącząc codzienne zakupy z niecodziennymi kulinariami, lokalność z międzynarodową różnorodnością, a dziedzictwo z innowacją. Pierwsi goście będą mogli się o tym przekonać już latem przyszłego roku, kiedy planowane jest otwarcie tego wyjątkowego miejsca.
W portfelu Apsys
APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use oraz inwestycjach mieszkaniowych. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości.