Zarejestruj się na SCF 2025 Fall!

Marcin Klammer, PRCH: rynek jest w fazie stabilnego wzrostu

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała najnowsze dane dotyczące kondycji rynku centrów handlowych w Polsce. Wyniki PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index za pierwsze półrocze oraz lipiec 2025 roku wskazują na stabilny rozwój sektora. W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku obroty w centrach handlowych wzrosły o 1,1% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r.

Największe wzrosty w skali pierwszego półrocza odnotowały kategorie związane z usługami, rozrywką i spędzaniem czasu wolnego. Usługi zwiększyły obroty o 6,8%, segmenty zdrowie i uroda oraz restauracje i kawiarnie – po 5,1%, a rozrywka o 4,6%. Z kolei lipiec przyniósł dwucyfrowe wzrosty w kategorii usług (+17,4%) oraz restauracji i kawiarni (+11,4%). Rozrywka odnotowała +8,6%, a Zdrowie i uroda +8,2%. Dane te są kolejnym potwierdzeniem rosnącego znaczenia usług i gastronomii, które stają się coraz ważniejszym elementem oferty centrów handlowych.

Bardzo duże obiekty i duże aglomeracje liderami wzrostów

W podziale na wielkość obiektów w pierwszej połowie roku najlepiej poradziły sobie bardzo duże centra (powyżej 60 tys. m²), które odnotowały wzrost obrotów o 3,2%. W dużych obiektach (40–60 tys. m²) obroty pozostały na zbliżonym poziomie (+0,1%), średnie centra (20–40 tys. m²) zanotowały spadek obrotów (-1,1%). W najmniejszych obiektach (5–20 tys. m²) obroty pozostały bez zmian (0,0%).

Największe wzrosty obrotów wśród aglomeracji odnotowały Kraków, Warszawa i Katowice. W ujęciu makroregionalnym liderami pozostają regiony południowy i centralny.

W lipcu największe wzrosty obrotów dotyczą regionów: południowego, centralnego i północno-zachodniego. Pod kątem odwiedzalności na plusie były regiony północno-zachodni i centralny, dzięki dobrym wynikom Poznania i Warszawy.

Z optymizmem w drugie półrocze

„Pierwsze sześć miesięcy 2025 roku potwierdziło stabilną kondycję polskiego sektora centrów handlowych oraz utrzymującą się istotną rolę sprzedaży stacjonarnej w zachowaniach konsumentów. Wzrost obrotów, mimo niewielkiego spadku liczby odwiedzających, pokazuje siłę kanału offline i wskazuje na zmieniającą się funkcję galerii – z miejsc typowo zakupowych w kierunku przestrzeni usługowych, gastronomicznych i rozrywkowych.

Widać, jak rośnie społeczna rola centrów jako miejsc spotkań i spędzania wolnego czasu. Branża wchodzi więc w drugą połowę roku z mocnymi fundamentami. Sprzyja jej korzystne otoczenie rynkowe, w tym niższa inflacja i spadające stopy procentowe. Otwiera się zatem perspektywa dalszego wzrostu napędzanego sezonowymi wydarzeniami zakupowymi – powrotem do szkoły, Black Friday, Mikołajkami oraz świętami Bożego Narodzenia” – podsumowuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Kluczowe wskaźniki

PRCH Turnover Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Za gromadzenie, weryfikację i analizę danych o odwiedzalności odpowiada GfK – An NIQ Company. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych.

To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w obiektach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie.

Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

Ponad 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

SCF 2025 Fall
Dołącz do 1600+ uczestników!