Grupa Ingka ogłosiła, że w roku finansowym 2025 (1 września 2024 – 31 sierpnia 2025) sprzedaż detaliczna IKEA osiągnęła poziom 39 mld EUR. Sprzedaż wzrosła o 1,6%, a liczba wizyt w sklepach i online zwiększyła się odpowiednio o 1,3% i 4,6%. Priorytetem firmy było utrzymanie niskich cen, co wpłynęło na spadek przychodów o 1,6% w porównaniu z rokiem ubiegłym (39,6 mld EUR w FY24).
Pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej, zakłóceń w łańcuchu dostaw i rosnących kosztów życia, firma skupiała się na przystępności cenowej i poprawie doświadczenia klienta – zarówno w sklepach, jak i online.
„W zeszłym roku stawialiśmy czoła wyzwaniom i wykorzystywaliśmy szanse, zawsze kierując się naszą wizją tworzenia lepszego życia codziennego dla wielu ludzi. Sprzedawaliśmy więcej klientom, głównie dzięki obniżeniu cen w ubiegłym roku. Obiecaliśmy, że zawsze będziemy stać po stronie wielu ludzi i wspierać ich w spełnianiu marzeń i potrzeb w życiu domowym. Jestem dumny z tego, jak społeczność IKEA radziła sobie w zeszłym roku i widzimy dobrą dynamikę w bieżącym roku” – skomentował Jesper Brodin, CEO Grupy Ingka | IKEA.
Nowe lokalizacje
Grupa Ingka kontynuowała inwestycje w zwiększanie dostępności dla klientów, wprowadzając nowe sklepy, punkty planowania i zamawiania, a także kanały cyfrowe. Sieć otworzyła 54 nowe lokalizacje na całym świecie, w tym Oxford Street w Londynie, Delhi w Indiach oraz jedną z największych dotychczas inwestycji w Chinach – dużą, wielofunkcyjną lokalizację w centrum Szanghaju. Ponadto, pierwsze wersje nowego formatu sklepu są obecnie testowane w miastach w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Polsce. Ten sklep oferuje tysiące produktów wyposażenia wnętrz, artykułów spożywczych i usług planowania, ale został zaprojektowany z myślą o szybszym i prostszym robieniu zakupów bliżej miejsca zamieszkania.
Inwestycje w modernizacje
Firma kontynuowała również znaczące inwestycje w modernizację swoich istniejących sklepów, aby dostosować je do roli centrów e-commerce. Dzięki dalszemu udoskonalaniu narzędzi cyfrowych, w tym narzędzi do odbioru osobistego i pomiaru popytu, poziom satysfakcji klientów pozostał na najwyższym poziomie od czasu rozpoczęcia pomiarów sześć lat temu.
„W miarę naszego rozwoju, dynamicznie zmieniające się środowisko handlu detalicznego będzie wymagało od nas nieustannego rozwoju, aby sprostać nowym potrzebom naszych klientów. Pozostając ciekawymi świata, elastycznymi i skoncentrowanymi na budowaniu lepszej IKEA, możemy nadal kształtować firmę, która jest nie tylko silna finansowo, ale także istotna dla przyszłych pokoleń” – powiedział Jesper Brodin, dyrektor generalny Ingka Group | IKEA.
W zgodzie z ESG
Grupa Ingka kontynuuje działania na rzecz realizacji Porozumienia Paryskiego i osiągnięcia zerowej emisji netto poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu wartości o co najmniej 50% do 2030 roku i o 90% do 2050 roku. Od 2016 roku, kiedy podpisano Porozumienie, firma odnotowała wzrost o 23,7%, jednocześnie zmniejszając ślad węglowy od surowców do klientów o 30,1%. Jednocześnie, sieć handlowa zainwestowała już ponad 4,2 z planowanych 7,5 miliarda dolarów do 2030 roku, aby przyspieszyć transformację w kierunku odnawialnych źródeł energii.
Wyniki IKEA
Jak podał Inter IKEA Systems BV, właściciel konceptu IKEA i światowy franczyzodawca IKEA, łączna sprzedaż detaliczna IKEA wyniosła 44,5 mld euro we wszystkich 13 grupach franczyzobiorców. Ingka Group reprezentuje 87% całkowitej sprzedaży.
Kluczowe dane FY25:
- Sprzedaż detaliczna: 39 mld EUR (-1,6%)
- Udział sprzedaży online: 30%
- Wizyty w sklepach: 736 mln (+1,3%)
- Otwarcia nowych lokalizacji: 54.