Galeria Katowicka dostępna dla wszystkich grup klientów

Inkluzywne centrum handlowe powinno być komfortowym miejscem wszystkich, tak samo otwartym na potrzeby rodziców z dziećmi, seniorów, jak i opiekunów zwierząt czy osób niepełnosprawnościami. W zarządzanej przez APSYS Polska Galerii Katowickiej społeczna wrażliwość to jeden z fundamentów ESG. Obiekt jest przykładem tego, jak dużą jakościową zmianę przynoszą ze sobą odważne i nieszablonowe podejście do niwelowania barier w połączeniu z empatią i umiejętnością spojrzenia na przestrzeń oczami drugiego człowieka.

Przestrzeń publiczna to z założenia miejsce dla wszystkich. To, jak jest zaprojektowana i zorganizowana, decyduje o tym, czy każdy, niezależnie od sprawności, wrażliwości sensorycznej czy wieku, będzie mógł z niej bezstresowo i swobodnie korzystać. Inkluzywne centrum handlowe oznacza synergię wielu różnych działań – od rozwiązań architektonicznych i aranżacyjnych, poprzez odpowiednią komunikację z najemcami i klientami, aż po akcje edukacyjne i kampanie społeczne. Przy takim podejściu do zarządzania przestrzenią komfortka, pętla indukcyjna czy wózek dla psa przestają brzmieć niecodziennie i osobliwie, stając się – jak w Galerii Katowickiej – czymś oczywistym, wyznaczającym standardy dla wszystkich tego rodzaju obiektów.

„Cieszę się, że coraz częściej w debacie publicznej pojawia się temat różnorodności. Zaczynamy dostrzegać wielość perspektyw, to, że ludzie mają różne potrzeby i mogą napotykać szereg trudności w załatwianiu codziennych spraw. Osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, rodziny z dziećmi czy osoby o różnej wrażliwości sensorycznej – tak samo, jak inni, potrzebują otwartej i przyjaznej przestrzeni.

Ułatwienia wprowadzane dla tych grup służą nam wszystkim. Dlatego w Apsys chcemy włączać i widzieć w przestrzeni publicznej, którą jest też centrum handlowe, wszystkie grupy społeczne. Przykładem tego podejścia jest nasz program Spektrum Zrozumienia, zapoczątkowany w Galerii Katowickiej i poświęcony osobom z autyzmem, a z czasem rozszerzany na inne grupy społeczne i wprowadzany we wszystkich zarządzanych przez nas obiektach” – mówi Magdalena Błądek, Business Development Director, ESG Officer w Apsys Polska.

Budowanie zrozumienia, niwelowanie barier

Niepełnosprawność słuchowa, wzrokowa, ruchowa – dla każdej z nich znaczenie mają nawet najprostsze rozwiązania, jak chociażby kontrastowe oznaczenia, wielkość liter, czytelne i proste komunikaty czy tłumacz języka migowego na stronie www. Bardziej zaawansowane udogodnienia to np. dostępna w Katowickiej mapa tyflograficzna – dotykowa, umożliwiająca osobom niewidomym czy niedowidzącym samodzielne poruszanie się i orientację dzięki wypukłym symbolom, fakturze i napisom w alfabecie Braille’a oraz czytelnej kontrastowej grafice.

Z myślą o klientach z niepełnosprawnością słuchu Galeria Katowicka wprowadziła pętlę indukcyjną, czyli system wzmacniania dźwięku, który pozwala osobom niedosłyszącym na odbiór czystego dźwięku bezpośrednio do ich aparatów słuchowych, omijając problematyczną akustykę otoczenia. To też pierwsze centrum handlowe w Polsce z komfortką, czyli pomieszczeniem wyposażonym w dużych rozmiarów przewijak, toaletę oraz umywalkę, gwarantujące komfort dorosłym osobom z niepełnosprawnościami.

A co w przypadku ograniczeń niekoniecznie widocznych na pierwszy rzut oka? Również tutaj Katowicka przeciera szlaki – jako pierwsza galeria w Polsce pochyliła się nad komfortem osób w spektrum autyzmu, którym wrażliwość sensoryczna utrudnia przebywanie w pełnym bodźców otoczeniu. Autorski program Spektrum Zrozumienia, zapoczątkowany w 2018 roku i wielokrotnie nagradzany, udowodnił, że dla osób z ASD oraz ich opiekunów centrum handlowe może być przyjaznym miejscem. Decyduje o tym szereg rozwiązań, jak: pokój wyciszenia, w którym można odreagować napięcie i odseparować się od bodźców, udostępnianie na życzenie słuchawek wygłuszających, ciche godziny w sklepach i na terenie Galerii, możliwość zmniejszenia intensywności światła, przyjazne nawigowanie w aplikacji KatoKarta, czy merytoryczne poradniki dla osób z ASD i ich opiekunów oraz najemców.

Osoby z innymi, niekoniecznie widocznymi na pierwszy rzut oka niepełnosprawnościami, jak np. cukrzyca czy stwardnienie rozsiane, dzięki włączeniu się Katowickiej w akcję Widzialni (Nie)widzialni, również mogą czuć się w centrum handlowym komfortowo. Niebieskie opaski na nadgarstek, rozdawane chętnym w InfoPunkcie, są sygnałem dla innych, że ktoś może potrzebować dodatkowego wsparcia, np. przepuszczenia w kolejce, poświęcenia większej ilości czasu przez pracownika czy pomocy w razie złego samopoczucia.

„Równie ważne jak adaptacja przestrzeni są działania edukacyjne. W odpowiednim zaplanowaniu rozwiązań wspierają nas organizacje działające na rzecz osób z różnych grup społecznych. Ich wiedza i doświadczenie pozwalają nam wprowadzać udogodnienia szyte na miarę rozmaitych potrzeb. Regularnie szkolimy swoich pracowników i nasze serwisy, zwracając uwagę na potrzeby seniorów, osób z niepełnosprawnościami czy osób wrażliwych sensorycznie. Chętnie inicjujemy i angażujemy się w kampanie społeczne, których odbiorcami są także nasi klienci. Dzięki edukowaniu uwrażliwiamy, budujemy zrozumienie i społeczną świadomość, bez których inkluzywność byłaby tylko pustym hasłem” – podkreśla Joanna Bagińska, dyrektorka Galerii Katowickiej.

Naprzeciw dzieciom i ich opiekunom

Galeria Katowicka, podobnie jak potrzeby seniorów, uwzględnia także komfort dzieci oraz ich rodziców czy opiekunów. Na terenie centrum znajdują się wygodne pokoje rodzinne, w których klienci z dziećmi mogą bezpłatnie skorzystać z toalety, przewijaka, wygodnego fotelika do karmienia, a także podgrzać posiłek w kuchence mikrofalowej. Podgrzewanie posiłków jest możliwe także w strefie food court, gdzie oprócz mikrofalówki udostępniono także urządzenie do podgrzewania butelek z mlekiem.

Rodziny z dziećmi mogą również korzystać z możliwości wypożyczenia wózka. Do ich dyspozycji jest także bezpieczny, pełen rozwojowych urządzeń plac zabaw, który znajduje się w strefie restauracyjnej.

W trosce o bezpieczeństwo najmłodszych, Katowicka wprowadziła specjalne opaski identyfikacyjne. Można na nich zapisać swój numer telefonu, tak aby w momencie, gdy dziecko zniknie opiekunowi z oczu, łatwo można było je odnaleźć.

Zwierzęta mile widziane

Szczególne miejsce w budowaniu dostępności Galerii Katowickiej zajmują udogodnienia wprowadzane z myślą o zwierzętach i ich opiekunach. To pierwsze polskie centrum handlowe, w którym opiekunowie ze swoimi psami mają do dyspozycji własną przestrzeń w strefie restauracyjnej – DOGBAR. Można tam w swobodnych warunkach zjeść posiłek w towarzystwie pupila, nie przeszkadzając innym.

Dzięki zaangażowaniu Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt oraz behawiorystki, zoopsycholożki i trenerki psów, powstało miejsce w pełni uwzględniające potrzeby ludzi i zwierząt. Opiekunowie mogą się tutaj zatrzymać na posiłek bez stresu, że przyprowadzenie ze sobą psa będzie źle odebrane przez inne osoby. DOGBAR zapewnia komfort także zwierzakom – jest tu pięć stanowisk dla psów, w których mogą odpocząć, dostać miseczkę z wodą, czy zjeść przekąskę przyniesioną przez opiekuna. Bardziej zsocjalizowane pieski mogą przebywać w otwartych stanowiskach, a te mniej oswojone z obecnością innych ludzi i psów – w specjalnych klatkach kennelowych.

Dla komfortu i bezpieczeństwa klientów oraz ich czworonożnych przyjaciół, w infopunkcie Galerii dostępna jest specjalna apteczka dla psa, która pozwala na szybkie udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłych wypadków, zanim zwierzę trafi pod opiekę weterynarza. W tym roku Katowicka wprowadziła także możliwość wypożyczania wózka dla psa.

„Rozwiązania związane z dostępnością odpowiadają na zmieniające się style życia i związane z nimi oczekiwania społeczne. Wyzwaniem, które przed nami stoi, jest działanie wielowymiarowe – nie tylko dostępność architektoniczna, ale udogodnienia i komfort związany z dobrostanem psychicznym i sensorycznym. Budynki przyszłości i centra handlowe przyszłości to te neutralne klimatycznie i w pełni inkluzywne. W Apsys chcemy być liderem tej zmiany i, jak pokazuje stale zwiększająca się dostępność Galerii Katowickiej, jesteśmy na dobrej drodze” – podsumowuje Magdalena Błądek.

Galeria Katowicka ma ponad 200 najemców

Galeria Katowicka mieści się w ścisłym centrum Katowic i jest unikalnym kompleksem komunikacyjno-komercyjnym. Powierzchnia najmu wynosi 47,609 m2 i obejmuje ponad 200 lokali, restauracji i punktów handlowych, m.in. Peek & Cloppenburg, TK Maxx, Multikino, Zara, Pull & Bear, Bershka, C&A, Reserved, Euro RTV AGD, Douglas, eobuwie.pl. Posiada także 10 salowe Multikino z salą Xtreme – najnowocześniejszą w Polsce, wyposażoną w system dźwiękowy Dolby Atmos oraz projektor laserowy 4K. Centrum handlowe połączone jest bezpośrednio z dworcem kolejowym i podziemnym terminalem autobusowym komunikacji miejskiej.

Galeria Katowicka została otwarta 18 września 2013 r., a jej właścicielem jest duży fundusz instytucjonalny. Za asset management Galerii Katowickiej odpowiedzialny jest Savills Investment Management.

Za zarządzanie, codzienne funkcjonowanie obiektu oraz kwestie związane z wynajmem powierzchni handlowej odpowiada natomiast APSYS Polska.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz