[RAPORT]: wzrasta znaczenie platform e-commerce

Znaczenie platform e-commerce w kontekście ścieżki zakupowej rośnie – wynika z raportu „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”, przygotowanego przez Minds&Roses na zlecenie Allegro. Już 45% kupujących zaczyna zakupy od marketplace’ów (+11 p.p. vs 2023 r.).

Liderem pozostaje Allegro, które wybiera 7 na 10 osób rozpoczynających zakupy na platformach. Nadal silny jest trend „compressed commerce”, czyli zakupów maksymalnie skróconych i skondensowanych w jednym miejscu. Aż 44% konsumentów finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia, a blisko 1/5 decyduje się na zakup od razu.

„Konsumenci nadal cenią atrakcyjne ceny i szybkie dostawy, ale coraz większe znaczenie mają dla nich wygoda i kompletność oferty. 79% kupujących, by podjąć decyzję, oczekuje dziś kompleksowych informacji o produkcie w miejscu zakupu. To wyraźne echa trendów optymalizacji procesów, obserwowanych już rok temu” – komentuje Marta Skalmowska z Minds&Roses.

Platformy e-commerce dominują

Obecnie blisko połowa kupujących najczęściej rozpoczyna ścieżkę zakupową na platformach handlowych, w tym 36% wybiera Allegro (+3 p.p. vs 2024 r.). Kolejne miejsca zajmują Google (19%), strony sklepów online (7%), porównywarki cenowe (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%). Allegro umocniło swoją pozycję w kategoriach takich jak środki czystości (+10 p.p.), artykuły dla zwierząt (+8 p.p.), kolekcje i sztuka (+8 p.p.), motoryzacja (+6 p.p.) oraz dom i ogród (+6 p.p.). 

31% kupujących wskazuje Allegro jako główne miejsce podejmowania decyzji. Zarówno osoby rozpoczynające zakupy na Allegro, jak i w Google często finalizują je właśnie na Allegro (odpowiednio 76% i 41%), co potwierdza ważną rolę platformy w procesie zakupowym.

„Blisko połowa klientów (43%) zaczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w szczytowych okresach, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To pokazuje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy szukają precyzyjnych informacji i szerokiej gamy ofert w jednym miejscu. Kupujący doceniają także łatwość nawigacji – aż 25% przeszukuje kategorie z poziomu menu” – dodaje Marcin Bruś, Group Advertising Director w Allegro.

Marketplace głównym miejscem finalizacji zakupów z AI

Konsumenci poszukują narzędzi wspomagających szybkie i trafne decyzje zakupowe. Coraz częściej korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji, choć obecnie tylko 13% deklaruje jej użycie [2]. AI przeważnie pomaga w zbieraniu informacji o produktach (86%) oraz ich wyszukiwaniu (73%), szukaniu inspiracji (48%), śledzeniu dostaw i obsłudze zamówienia (20%). Z AI korzystamy z uwagi na oszczędność czasu (67%), możliwość porównania cen (56%), wyboru najlepszej oferty (27%), poszukiwania nowości (21%) i upewnienia się co do bezpieczeństwa transakcji (19%).

Zakupy wspierane przez AI najczęściej finalizowane są na dużych marketplace’ach (83%), w multibranżowych sklepach internetowych (48%) i sklepach sieci handlowych (45%). AI odgrywa największą rolę przy zakupie elektroniki (67%), a także produktów z kategorii dom i ogród (49%) oraz zdrowie (46%).

Metodologia badań

Badanie Minds&Roses „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”, zostało przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 2000 osób (n=2000), które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie wyszukiwały i/lub dokonały zakupu produktów online.

Badanie „Trendy zakupowe”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 osób (n=1000).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz