LPP Logistics uruchomiło pod Bukaresztem wysoce zautomatyzowany magazyn e-commerce o powierzchni 65 tys. mkw. Połączenie skali obiektu i floty blisko 1100 robotów pozwoli na obsługę przeszło 80 tys. zamówień dziennie, wzmacniając infrastrukturę logistyczną Grupy LPP w Europie Południowo-Wschodniej. Centrum działa od końca października i będzie realizować zamówienia online m.in. do Rumunii, Bułgarii, Serbii, Bośni i Hercegowiny, Grecji oraz Węgier.
Grupa LPP wzmacnia potencjał realizacji rosnącej liczby zamówień online na dynamicznie rozwijających się rynkach Europy Południowo-Wschodniej. Nowy obiekt spółki LPP Logistics, opowiadającej za obsługę logistyczną marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, zwiększa moce operacyjne infrastruktury e-commerce w regionie oraz efektywność procesów kompletacji i wysyłki. Strategiczna lokalizacja w gminie Bolintin-Deal w pobliżu Bukaresztu skraca trasę przesyłek i umożliwia szybszą realizację zamówień na najważniejszych rynkach regionu.
„Nowa inwestycja w Rumunii to kolejny ważny krok w budowaniu pozycji Grupy LPP w Europie Południowo-Wschodniej. To nowoczesna, najbardziej zautomatyzowana infrastruktura logistyczna w tym rejonie Europy. Zaawansowana robotyzacja i innowacyjne technologie umożliwiają efektywną kosztowo obsługę rynków regionu i znacznie szybsze dostawy do klientów oraz wzmacniają nasz potencjał operacyjny. Projekt wspiera długoterminową strategię rozwoju i pozwala skalować działalność w tempie odpowiadającym rosnącej dynamice sprzedaży online Grupy LPP” – mówi Sebastian Sołtys, prezes LPP Logistics.
Centrum uruchomiono ponad miesiąc przed pierwotnym terminem. Kompleksowa adaptacja obiektu, w tym realizacja instalacji oraz wdrożenie automatyki zajęły niespełna 3,5 miesiąca, co potwierdza wysoką skuteczność działania i zdolność zespołów LPP Logistics do szybkiej mobilizacji. Ta zwinność okazała się szczególnie istotna w związku z niedawnym pożarem, który spowodował wyłączenie jednego z magazynów e-commerce. Przyspieszone otwarcie nowego obiektu umożliwiło płynny powrót realizacji operacji logistycznych do Bolintin-Deal.
„Powrót do pełnej operacyjności na rynku rumuńskim był dla nas priorytetem. W ultrakrótkim czasie zrealizowaliśmy ambitny projekt, adaptując budynek do naszych potrzeb i uruchamiając operacje z wykorzystaniem zaawansowanej automatyki. Od momentu przejęcia obiektu po uruchomienie w pełni zautomatyzowanych operacji minęło zaledwie 3,5 miesiąca, co potwierdza naszą zdolność łączenia zwinności operacyjnej z najwyższymi standardami wdrożeń technologicznych. Ta realizacja pokazuje, że potrafimy działać szybciej niż standard rynkowy i skutecznie mobilizować zasoby oraz partnerów” – podkreśla Kamil Kawałek, menadżer ds. rozwoju sieci logistycznej, LPP Logistics.
Roboty, sortery, 80 tys. zamówień dziennie
Nowy magazyn umożliwia składowanie do 7,5 mln sztuk odzieży i akcesoriów. Wyposażono go w 630 tys. automatycznych miejsc wysokiego składowania, obsługiwanych przez 766 autonomicznych robotów, które odpowiadają za rozmieszczanie i przemieszczanie pojemników z towarem oraz przekazywanie ich operatorom do kompletacji produktów. Proces realizowany jest w modelu goods-to-person, dzięki czemu pracownicy nie muszą przemieszczać się po tradycyjnych ścieżkach pickingowych, charakterystycznych dla magazynów e-commerce. Tym samym zwiększa się efektywność operacji i poprawia ergonomia pracy.
Podział towarów na poszczególne zamówienia wspierają robotyczne sortery, po których porusza się łącznie 328 autonomicznych jednostek. W magazynie funkcjonuje wiele stanowisk pakujących, a długość wspierających je automatycznych przenośników sięga blisko kilometra. Docelowo za rozdział paczek na poszczególne kierunki odpowiadać będzie sorter wysyłkowy o wydajności do 14 tys. paczek na godzinę, pracujący z prędkością 2 m/s. Tak skonfigurowana infrastruktura pozwoli obsłużyć ponad 80 tys. zamówień dziennie.
„W dzisiejszej logistyce e-commerce nie sztuką jest wyposażyć magazyn w nowoczesne rozwiązania robotyczne. Kluczem do sukcesu jest znalezienie i umiejętna adaptacja konkretnego rozwiązania do bieżących i przyszłych potrzeb operacyjnych, przy jednoczesnej, bezinwazyjnej implementacji w istniejących procesach. Tym bardziej w środowisku, w którym różnorodność asortymentu, zmienność zamówień i rosnące oczekiwania dotyczące skracania „lead time” stanowią codzienne wyzwanie.
Dlatego podczas fazy projektowej naszym głównym celem było w możliwie krótkim czasie wyposażyć magazyn w rozwiązania elastyczne, skalowalne i efektywne kosztowo. Optymalizacje techniczne i procesowe wprowadzone na etapie projektu, przy współpracy z otwartymi na innowacje dostawcami, pozwalają nam już dziś notować trzykrotny wzrost produktywności w kluczowych procesach oraz efektywniej wykorzystywać potencjał powszechnie znanych rozwiązań robotycznych, które – jesteśmy przekonani – w najbliższych latach będą wyznaczać trendy w intralogistyce” – mówi Piotr Pawlak, lider ds. robotyzacji procesów logistycznych w LPP Logistics.
Zrównoważona infrastruktura i dalsze inwestycje
W obiekcie zastosowano rozwiązania ograniczające wpływ na środowisko, w tym system odzysku wody szarej, energooszczędne oświetlenie LED, systemy uzdatniania wody i powietrza oraz instalacje separacji substancji ropopochodnych. Konstrukcja dachu zapewnia naturalne doświetlenie na poziomie 3,5 proc. Obiekt posiada certyfikat energetyczny klasy A i jest w trakcie uzyskania certyfikatu BREEAM na poziomie Excellent.
Nowe fulfillment center, zlokalizowane w CTPark Bucharest West w gminie Bolintin-Deal pod Bukaresztem, to obecnie dziewiąty obiekt w całym portfolio LPP Logistics. Planowane przez polską grupę odzieżową nakłady na logistykę w przyszłym roku mogą sięgnąć 1 mld zł, co podkreśla wagę inwestycji w rozwój całego łańcucha dostaw oraz zwiększanie efektywności operacji logistycznych.
Operator logistyczny Grupy LPP
LPP Logistics jest operatorem logistycznym zarządzającym siecią zaopatrzenia i dystrybucji Grupy LPP obejmującą centra dystrybucyjne i magazyny typu Fulfillment Center o łącznej powierzchni ponad 600 tys. m2. Działa na 3 kontynentach zapewniając pełen zakres usług logistycznych – od frachtu morskiego, kolejowego i drogowego, poprzez działalność własnej agencji celnej, aż po zaawansowaną logistykę magazynową wykorzystującą nowoczesne systemy, jak WMS, automatykę magazynową czy rozwiązania typu Warehouse Intelligence oparte na algorytmach sztucznej inteligencji.
LPP ma w portfolio 5 marek
LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 44 rynkach na świecie. Spółka posiada sieć ponad 3200 salonów o łącznej powierzchni przekraczającej 2,6 mln m2 i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty.
LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla 43 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.