[RAPORT] PRCH: kolejny miesiąc wzrostu obrotów i odwiedzalności

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała dane dotyczące wyników centrów handlowych za październik 2025 r. W porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku obroty wzrosły o 4,3%, a odwiedzalność zwiększyła się o 0,4%. Najwyższy wzrost sprzedaży zanotowano w małych i bardzo małych obiektach (5–20 tys. mkw.), gdzie obroty wzrosły o 9,6%, choć ich odwiedzalność spadła o 0,9%.

Od kwietnia br. obroty w obiektach handlowych nieprzerwanie rosną w ujęciu rocznym (r/r).
W październiku ten pozytywny trend został utrzymany – dynamika obrotów wyniosła 4,3%, natomiast footfall zwiększył się o 0,4%. Średnia wartość wizyty w centrum wzrosła o solidne 3,8%. Uwzględniając wyniki za poprzednie miesiące, rysują się wyraźne, pozytywne trendy zakupowe. Nowoczesny handel stacjonarny jest w dobrej kondycji, ciesząc się stabilnym zainteresowaniem klientów i korzystając z ich większej skłonności do wydawania.

Najwyższe wzrosty obrotów odnotowały następujące kategorie:

  • Usługi (+18,8%)
  • Restauracje i kawiarnie (+7%)
  • Zdrowie i uroda (+6,8%)
  • Moda i akcesoria (+4,5%).

W podziale na wielkość obiektów handlowych obroty i odwiedzalność kształtowały się następująco:

  • W bardzo dużych centrach handlowych o powierzchni powyżej 60 tys. mkw. obroty wzrosły o 6,1%, a odwiedzalność o 1,6%.
  • W dużych obiektach (40–60 tys. mkw.) obroty zwiększyły się o 4,3%, natomiast odwiedzalność spadła o 0,4%.
  • W średnich centrach (20–40 tys. mkw.) obroty wzrosły o 0,4%, a odwiedzalność o 0,2%.
  • W małych i bardzo małych obiektach (5–20 tys. mkw.) obroty podniosły się o 9,6%, jednak odwiedzalność zmniejszyła się o 0,9%.

W ujęciu regionalnym największe wzrosty obrotów odnotowano w aglomeracjach: Katowice, Kraków, Wrocław. W skali makroregionalnej w regionach: południowym, południowo-zachodnim i północno-zachodnim.

Kluczowe wskaźniki

PRCH Turnover Density Index – istnieje od 2008 r. i jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów w centrach handlowych. Ustalany jest w oparciu o dane z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku. Indeks ten obejmuje dane pochodzące bezpośrednio od najemców. Dane te są następnie przekazywane przez zarządców w formie zanonimizowanej do systemu, za który całościowo odpowiada GfK – An NIQ Company.

PRCH Footfall Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Dane oparte są na zliczeniach ruchu klientów w obiektach handlowych za pomocą kamer 3D. Informacje są zbierane w centrach o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku.

PRCH ma około 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest największym polskim stowarzyszeniem branży centrów handlowych. Działa od ponad 20 lat, zrzeszając około 200 firm, w tym największych właścicieli i zarządców. Misją PRCH jest reprezentowanie interesów swoich członków, integracja środowiska oraz tworzenie platformy dialogu zarówno wewnątrz branży, jak i z jej otoczeniem, będąc merytorycznym głosem sektora w sprawach istotnych dla handlu stacjonarnego i nieruchomości handlowych. PRCH dostarcza rzetelnych danych na temat odwiedzalności i obrotów obiektów handlowych, publikuje raporty o stanie rynku, prowadzi projekty badawcze, promuje najlepsze praktyki rynkowe. Jest też organizatorem konkursu i corocznej gali PRCH Retail Awards.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz