[RAPORT] Nowy lider na rynku dyskontów niespożywczych w Polsce

Rok 2025 przynosi istotne przetasowania na rynku dyskontów niespożywczych w Polsce, który w ostatnich latach należał do najszybciej rozwijających się kanałów handlu detalicznego. Z raportu „Rynek dyskontów niespożywczych w Polsce 2026”, opracowanego przez PMR Market Experts by Hume’s, wynika, że po długim okresie dominacji Pepco pozycję lidera pod względem wartości sprzedaży przejmuje sieć Action.

Zmiana ta jest konsekwencją utrzymującej się wysokiej dynamiki rozwoju holenderskiego operatora oraz wyraźnego spowolnienia wzrostu dotychczasowego lidera. Przetasowanie wpisuje się w szersze, strukturalne zmiany zachodzące na rynku, który coraz częściej rozwija się dzięki poprawie produktywności istniejących placówek, rosnącej rozpoznawalności marek oraz koncentracji na kategoriach o wysokiej rotacji.

Jeszcze w 2023 roku przewaga Pepco nad Action była wyraźna – przychody lidera były niemal półtora raza wyższe niż wyniki drugiego gracza. Intensywna ekspansja Action w 2024 roku znacząco zmniejszyła jednak dystans pomiędzy sieciami, ograniczając go do około 500 mln zł. Prognozy PMR Market Experts by Hume’s wskazują, że w 2025 roku Action utrzyma kilkudziesięcioprocentowe tempo wzrostu, podczas gdy Pepco będzie rozwijać się w tempie jednocyfrowym, co ostatecznie doprowadzi do zmiany lidera rynku.

„Rynek dyskontów niespożywczych pozostaje bardzo konkurencyjny, a różnice w tempie wzrostu szybko przekładają się na pozycję rynkową. W przypadku Pepco obserwujemy obecnie okres przejściowy związany z działaniami restrukturyzacyjnymi, które mogą przynieść efekty w kolejnych latach” – komentuje Agnieszka Skonieczna, head retail market analyst w PMR Market Experts by Hume’s.

Wzrost oparty na produktywności, nie na ekspansji

Rok 2024 potwierdził siłę całego segmentu. Rynek dyskontów niespożywczych wzrósł o blisko 18% rok do roku, podczas gdy liczba sklepów zwiększyła się jedynie o 6%. Oznacza to, że wzrost był napędzany przede wszystkim przez rosnącą sprzedaż w istniejących placówkach, a nie przez szybkie tempo otwierania nowych lokalizacji.

Z prognoz PMR Market Experts by Hume’s wynika, że w 2025 roku tempo wzrostu rynku pozostanie zbliżone do poziomu z 2024 roku. Na wyniki sektora wpływać będzie zarówno dalszy przyrost liczby sklepów, jak i wzrost przychodów generowanych przez istniejące placówki.

Rosnąca rozpoznawalność marek i silne kategorie wspierają dalszy wzrost rynku

Ostatnie lata przyniosły wyraźny wzrost rozpoznawalności wszystkich sieci dyskontów niespożywczych w Polsce, przy czym najsilniejszą dynamikę notują gracze stosunkowo nowi na rynku. W 2025 roku znajomość sieci Action wśród konsumentów wzrosła do 71%, wobec 28% w 2021 roku. Podobny trend obserwowany jest w przypadku Dealz i TEDi, które w krótkim czasie znacząco zwiększyły swoją obecność w świadomości klientów. Jednocześnie to Pepco pozostaje najbardziej rozpoznawalnym i najczęściej wskazywanym przez konsumentów szyldem w segmencie, utrzymując pozycję lidera pod względem popularności, mimo wyhamowania tempa wzrostu sprzedaży.

„Wysoka rozpoznawalność marek, w połączeniu z czytelnym formatem sklepów i jasno zdefiniowaną propozycją wartości, przekłada się na rosnącą częstotliwość zakupów oraz wzrost sprzedaży w istniejących placówkach. Z naszych danych wynika, że w 2025 roku sprzedaż generowana przez dyskonty niespożywcze będzie odpowiadać za blisko 2% całej sprzedaży detalicznej w Polsce, a do 2031 roku udział ten może zbliżyć się do 3%” – podkreśla Agnieszka Skonieczna, PMR Market Experts by Hume’s..

Jak podkreślają eksperci największą kategorią produktową w tym kanale pozostaje odzież i obuwie wraz z akcesoriami, które odpowiadają za około jedną trzecią wartości rynku. Drugą kluczową kategorią są produkty wyposażenia wnętrz – w tym dekoracje oraz artykuły kuchenne – generujące około jedną piątą sprzedaży.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz