Globalna sprzedaż DOUGLAS wzrosła o prawie 6 procent

W I kwartale 2024/2025 Grupa DOUGLAS wygenerowała sprzedaż na poziomie 1 646,4 mln EUR. Odpowiada to wzrostowi o 5,8% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku (Q1 2023/24: 1 555,5 mln EUR). 66,9% sprzedaży w pierwszym kwartale roku obrotowego zostało wygenerowane przez sklepy stacjonarne, a 33,1% przez e-commerce. W tym okresie zostało otwartych 21 nowych sklepów (19 sklepów netto). Liczba sklepów przekroczyła 1 900.

Sprzedaż w ujęciu porównywalnym wzrosła o 5,3%. Pozytywny rozwój działalności rozwój Grupy DOUGLAS był kontynuowany. Wszystkie segmenty wniosły pozytywny wkład w ten wzrost. Segmenty DACHNL (+6,2%), Europa Środkowo-Wschodnia (+13,2%) i Europa Południowa (+6,2%) w szczególności przyczyniły się do tego wzrostu.

Wzrost sprzedaży w obydwu kanałach

Wzrosty odnotowały zarówno sklepy stacjonarne (wzrost o 5,7% ), jak i sprzedaż e-commerce (o 6,2%). W rezultacie, 66,9% sprzedaży w pierwszym kwartale roku obrotowego zostało wygenerowane przez sklepy stacjonarne, a 33,1% przez e-commerce.

Wzrost sprzedaży o 5,7% do 1 101,0 mln EUR (I kwartał 2023/24: 1 041,9 mln EUR) w segmencie sklepów stacjonarnych wynika przede wszystkim z kolejnego znacznego wzrostu liczby odwiedzających, z których dużą liczbę Douglas był w stanie przekształcić w klientów. Do tego wzrostu przyczyniły się również nowe lokalizacje, a także zmodernizowane i ponownie otwarte sklepy.

Działalność e-commerce odnotowała wzrost o 6,2%. Niższa liczba odwiedzających została z nadwyżką zrekompensowana wzrostem sprzedaży na transakcję. Sprzedaż e-commerce wzrosła z 513,6 mln EUR w poprzednim roku do 545,3 mln EUR.

Region Środkowo-Wschodniej

Segment Europy Środkowo-Wschodniej osiągnął najwyższą stopę wzrostu w Grupie DOUGLAS. Sprzedaż wzrosła z 225,6 mln EUR w poprzednim okresie do 255,4 mln EUR w pierwszym kwartale bieżącego roku obrotowego, co stanowi wzrost o 13,2%. Wysokie stopy wzrostu osiągnięto zarówno w segmencie sklepów (+12,2%), jak i w segmencie e-commerce (+16.5%).

Grupa DOUGLAS powitała znacznie więcej odwiedzających w swoich sklepach w Europie Środkowej i Wschodniej, co przełożyło się również na znacznie większą liczbę klientów, również do znacznie większej liczby klientów, również w kontekście nowych otwarć sklepów. Ponadto sprzedaż na transakcję w sklepach nieznacznie wzrosła. W branży e-commerce wzrosła zarówno liczba odwiedzających, jak i liczba zamówień.

Wzrost EBITDA

Skorygowana EBITDA Grupy DOUGLAS wzrosła z 348,3 mln EUR w tym samym okresie poprzedniego roku do 353,5 mln EUR w pierwszych trzech miesiącach roku obrotowego 2024/2025, co odpowiada wzrostowi o 1,5%.

Wyższy wkład w zyski wynikający ze wzrostu sprzedaży został skompensowany przez nieco niższą marżę brutto z powodu wyższych kosztów sprzedanych towarów, które nie zostały w pełni przeniesione na klientów. Koszty osobowe wzrosły ze względu na podwyżki wynagrodzeń
i wynagrodzeń, większej liczby pracowników w wyniku programu ekspansji oraz zwiększonego wykorzystania pracowników sezonowych, choć wskaźnik kosztów osobowych nieznacznie spadł.

Podobnie, wskaźnik kosztów logistyki i marketingu koszty marketingu w stosunku do sprzedaży.

Inwestycje

Strategia „Let it Bloom – DOUGLAS 2026” przewiduje dalsze inwestycje w możliwości omnichannel firmy. W tym kontekście Grupa DOUGLAS wzmocniła swoją działalność w zakresie sklepów w pierwszym kwartale roku obrotowego 2024/2025 otwierając 21 nowych sklepów (19 sklepów netto) i odnawiając 36 sklepów. Największa część inwestycji, wynosząca nieco ponad dwie trzecie
część inwestycji została przeznaczona na działalność Store. Douglas zainwestował również w ukończenie ujednoliconego systemu IT oraz poprawę doświadczeń cyfrowych i sklepowych. Celem jest aktywizacja klientów we wszystkich kanałach, wdrożenie bardziej wydajnych procesów i podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Łącznie firma zainwestowała 22,7 mln EUR, a zatem o 21,6% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku (18,7 mln EUR).

Perspektywy

Udana realizacja strategii „Let it Bloom – DOUGLAS 2026” w połączeniu z ekspansją sieci sklepów od roku obrotowego 2023/2024, szczególnie w szybko rozwijających się krajach Europy Środkowo-Wschodniej, umożliwia Grupie DOUGLAS osiągnięcie celów finansowych za cały rok.

W związku z tym Grupa DOUGLAS pozostawia swoją prognozę na cały rok bez zmian, przy czym oczekuje się, że sprzedaż wzrośnie do między 4,7 a 4,8 mld euro w roku obrotowym 2024/2025, a skorygowana EBITDA w dolnym zakresie prognozowanego przedziału 855-885 mln euro.
Oczekuje się, że średni kapitał obrotowy netto wyniesie mniej niż 5% całkowitej sprzedaży Grupy w roku 2024/2025.

Dla zapewnia realizacji strategii omnichanelowej DOUGLAS inwestuje również w centra logistyczne, w tym również w Polsce w Mszczonowie, które ma zostać otwarte w br.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz