Jerónimo Martins: 30. nowych drogerii Hebe w roku 2025

Sprzedaż Jerónimo Martins wzrosła o 9,3% do 33,5 mld euro (+4,9% przy stałych kursach wymiany). osiągając poziom 33,5 mld euro, EBITDA grupy wzrosła o 2,9 proc., do 2,23 mld euro, a zysk netto spadł o 21,6 proc., do 606 mln euro. Na inwestycje Jeronimo Martins przeznaczyło w zeszłym roku około 1 mld euro. Plany na 2025 rok zakładają otwarcie 130 -150 sklepów Biedronka i 30 drogerii Hebe w Polsce.

Zgodnie z oczekiwaniami, po nadzwyczajnych wzrostach cen w ostatnich dwóch latach, w 2024 r. nastąpił gwałtowny spadek inflacji cen żywności w połączeniu ze znacznym wzrostem kosztów. Słaby popyt konsumencki, zwłaszcza w Polsce, spotęgował trudności i nasilił konkurencję o wolumeny. W odpowiedzi na te wyzwania marki Jerónimo Martins nadal inwestowały w konkurencyjność cenową i wzmacniały swoje propozycje wartości.

W wyniku tych inwestycji sprzedaż Grupy wzrosła o 9,3% (+4,9% przy stałych kursach wymiany), osiągając poziom 33,5 mld euro, przy wskaźniku LFL na poziomie 0,6%. EBITDA Grupy wyniosła 2,2 mld euro, a odpowiednia marża spadła o 41 punktów bazowych w porównaniu do 2023 roku. Zgodnie z przewidywaniami, przez cały rok marże operacyjne Grupy były pod presją deflacji koszykowej i znacznej inflacji kosztów, głównie pracy, w następstwie podwyżek płac minimalnych w trzech głównych krajach Grupy. Bilans Grupy pozostał solidny, z pozycją gotówkową netto na koniec roku (z wyłączeniem zobowiązań z tytułu skapitalizowanego leasingu operacyjnego) w wysokości 726 mln euro.

Program inwestycyjny wyniósł miliard euro. Program ekspansji pochłonął 40% rocznych nakładów inwestycyjnych, otwierając łącznie 385 nowych sklepów (352 nowych sklepów netto).

„W 2024 r. zmaterializowało się wszystko, co przewidywaliśmy w prognozie wyników za rok obrotowy 2023. Kombinacja czynników stworzyła wymagające otoczenie ekonomiczne dla naszych marek: deflacja w naszych koszykach po dwóch latach znaczących podwyżek cen, wysoka inflacja kosztowa, silna wrażliwość cenowa konsumentów i bardziej intensywna konkurencja na rynku handlu detalicznego żywnością.

Nasze marki, w szczególności Biedronka, skupiły się na wolumenach i zaciekle konkurowały o sprzedaż, po raz kolejny osiągając lepsze wyniki niż rynki, na których działają. Nasze zespoły ciężko pracowały, aby stworzyć konsumentom możliwości oszczędzania przy jednoczesnym utrzymaniu jakości naszych propozycji wartości.

Zwiększyliśmy liczbę klientów na porównywalnej podstawie, zwiększyliśmy wolumen sprzedaży i zwiększyliśmy nasze udziały w rynku. Prawie trzy miesiące po rozpoczęciu 2025 r. niepewność co do geopolityki, dynamiki społeczno-gospodarczej i zachowań konsumentów w naszych trzech głównych krajach pozostaje bardzo wysoka. Pomimo tej niepewności pozostajemy wierni naszym priorytetom i poczuciu misji: dostarczaniu najbardziej konkurencyjnych cen, zróżnicowanej, wysokiej jakości oferty i dobrej infrastruktury sklepowej konsumentom, którzy wybierają nasze banery.

Jednocześnie będziemy pracować nad zwiększeniem wydajności i dyscypliny kosztowej, zarządzając presją na marże wynikającą z nieuniknionego wzrostu kosztów pracy w związku z nowymi zmianami płacy minimalnej w krajach, w których prowadzimy działalność.

W tym złożonym kontekście nadal koncentrujemy się na zrównoważonym wzroście, jednocześnie podejmując wyzwania środowiskowe i społeczne, przed którymi stoimy. Będziemy zwracać szczególną uwagę na potrzeby naszych zespołów, zarówno poprzez sprawiedliwą politykę płacową, jak i projekty opieki społecznej i pomocy, które w 2025 r. obejmą pracę nowo utworzonej Fundacji Jerónimo Martins”- mówi Pedro Soares dos Santos, CEO.

Biedronka

W ciągu roku sprzedaż Biedronki w walucie lokalnej wzrosła o 4,1%, przy LFL na poziomie -0,3%. W euro sprzedaż osiągnęła 23,6 mld euro, o 9,6% więcej niż w 2023 roku. EBITDA spadła o 1,3% (-6,3% w walucie lokalnej). Marża EBITDA wyniosła 7,7% (8,5% w 2023 r.), pod presją operacyjnego delewarowania z powodu deflacji koszyka, inwestycji cenowych i decyzji o znacznym zwiększeniu wynagrodzeń zespołów operacyjnych.

Biedronka kontynuowała umacnianie swojej obecności na rynku, korzystając z wypracowanej elastyczności w dostosowywaniu formatu do możliwości rynkowych. W ciągu roku otworzyła 186 nowych sklepów (161 przyłączeń netto) i zmodernizowała 280 lokalizacji. Q-commerce (ultraszybkie dostawy), działający pod marką Biek, otworzył pięć dodatkowych mikro centrów logistycznych, kończąc rok z 23.

Biedronka będzie nadal koncentrować się na działaniach w zakresie efektywności kosztowej i produktywności, aby chronić rentowność i reagować na otoczenie gospodarcze. Na początku 2025 r. otoczenie to nadal łączy niską inflację żywności z rosnącymi płacami i stagnacją konsumpcji żywności. Marka planuje wzmocnić swoją obecność na rynku poprzez otwarcie od 130 do 150 sklepów (netto) zaprojektowanych w konceptach, które okazały się przynosić dobre wyniki.

Ponadto program modernizacji obejmuje od 250 do 275 lokalizacji. Spółka planuje również dodać nowe centrum dystrybucyjne do istniejących 17. Rozpoczęcie działalności na Słowacji zostało zaznaczone otwarciem trzech sklepów Biedronka i inauguracją pierwszego centrum dystrybucyjnego na początku tego miesiąca. Oczekuje się, że do końca 2026 r. w kraju będzie działać co najmniej 50 sklepów.

Hebe

Sprzedaż Hebe wzrosła o 18,1% (w walucie lokalnej), przy wzroście LFL o 8,5%. W euro sprzedaż osiągnęła 583 mln euro o 24,3% więcej niż w 2023 roku.

Sprzedaż online stanowiła około 20% całkowitej sprzedaży w tym roku. EBITDA wzrosła o 39,4% (+32,4% w walucie lokalnej), przy odpowiedniej marży rosnącej do 10,2% (9,1% w 2023 r.). Hebe otworzyło 36 sklepów na polskim rynku (33 przyłączeń netto), a także dwa sklepy na Słowacji i jeden w Czechach.

Hebe będzie nadal wzmacniać swoją sieć sklepów w Polsce o około 30 nowych lokalizacji, podczas gdy kanał e-commerce pozostanie w centrum strategii rozwoju i internacjonalizacji.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz